De ware reden waarom F1-teams bezorgd zijn over de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri
Denk even terug aan de eerste Formule 1 Grands Prix van 2023 en aan
de vorm waarin AlphaTauri verkeerde. Niet alleen worstelde Nyck de
Vries en Yuki Tsunoda met de auto, het onderpresteren nodigde
teambaas Franz Tost er zelfs toe uit te verklaren zijn eigen
engineers niet meer te vertrouwen. Als je zoiets zegt over
rivaliserende teams is dat nog wel te begrijpen, maar om zoiets te
roepen over je eigen team? Hoogst ongebruikelijk. De mensen die
verantwoordelijk werden gehouden voor de moeizame start werden al
snel de deur gewezen en Tost zelf koos er later in het seizoen voor
om na 18 seizoenen zijn positie op te geven. Laurent Mekies werd
aangesteld als de nieuwe teambaas, terwijl Peter Bayer de CEO werd.
Laatstgenoemde maakte er geen geheim van dat onder het nieuwe
management de samenwerking met Red Bull Racing zou worden
geïntensiveerd, waarbij meer onderdelen zouden worden afgenomen bij
het zusterteam. Dit deed de alarmbellen rinkelen bij sommige
teambazen, waarbij McLaren-CEO Zak Brown nog wel het meest
uitgesproken was. Hij liet in een officieel schrijven zelfs weten
dat men misschien opnieuw naar de regels over dergelijke
samenwerkingen moet kijken. Immers, in een tijd waarin de budgetcap
geldt, kan een dergelijke samenwerking twee kanten op des te meer
voordeel opleveren. Het speelveld zou daarmee niet langer 'gelijk'
zijn. AlphaTauri als bedreiging De waarheid is echter dat teams
enkel bezorgd zijn om de vraag in welke mate AlphaTauri nu een
bedreiging kan gaan vormen in het constructeurskampioenschap. En
die zorgen zijn misschien niet eens ongegrond, kijkend naar het
voorbije seizoen. Want hoewel de start van het seizoen bar en boos
was, hebben diverse upgradepakketten het team naar voren gebracht.
In de laatste vijf Grands Prix heeft het team 20 punten gescoord,
terwijl Williams niet verder kwam dan vier punten en Alfa Romeo en
Haas zelfs op de nul bleven staan. Momentum is alles in de Formule
1, zeker bij het ingaan van de winter en de opleving is bij de
concurrentie niet onopgemerkt gebleven. Na de bijeenkomst van F1
Commissie in Abu Dhabi hebben daadwerkelijk meerdere teambazen hun
ongenoegen geuit over de intersievere samenwerking tussen
AlphaTauri en Red Bull, met laatstgenoemde team dat nota bene
gehakt had gemaakt van al die andere teams. De stelling van Brown
dat de samenwerking tegen het idee indruist van wat een zelfstandig
constructeur zou moeten zijn, snijdt misschien nog wel hout. Hij
had het daarbij steeds over de verhoudingen zou Team A en Team B,
waarbij hij steeds de naam Red Bull vermeed. Maar het was duidelijk
de zorgen zich niet richtten op Ferrari en Haas, dat terwijl
laatstgenoemde team al jaren onderdelen bij Ferrari afneemt. Het
verschil? AlphaTauri wordt als een bedreiging gezien en Haas niet.
Als AlphaTauri, of hoe het team in 2024 ook gaat heten, meer
onderdelen afneemt bij het dominante Red Bull, dicteert logica dat
de auto vaker voor punten kan gaan, met grotere (financiële)
beloningen tot gevolg. Dat is een hoofdpijndossier die de
rivaliserende teams kunnen missen als kiespijn in hun pogingen Red
Bull binnen het hengelen in zichzelf écht van voren te laten zien.
Ze willen niet over hun schouder moeten kijken of er misschien een
team als AphaTauri aanstormt. Zoals altijd in de Formule 1 is het
puur eigenbelang dat teams zich zorgen maken om de samenwerking
tussen Red Bull en AlphaTauri, en dat is natuurlijk ook precies hoe
het hoort te zijn. Of met de woorden waarmee Ron Dennis ooit Eddie
Jordan welkom heette in de Formule 1 te spreken: "Welkom bij de
piranha-club."
de vorm waarin AlphaTauri verkeerde. Niet alleen worstelde Nyck de
Vries en Yuki Tsunoda met de auto, het onderpresteren nodigde
teambaas Franz Tost er zelfs toe uit te verklaren zijn eigen
engineers niet meer te vertrouwen. Als je zoiets zegt over
rivaliserende teams is dat nog wel te begrijpen, maar om zoiets te
roepen over je eigen team? Hoogst ongebruikelijk. De mensen die
verantwoordelijk werden gehouden voor de moeizame start werden al
snel de deur gewezen en Tost zelf koos er later in het seizoen voor
om na 18 seizoenen zijn positie op te geven. Laurent Mekies werd
aangesteld als de nieuwe teambaas, terwijl Peter Bayer de CEO werd.
Laatstgenoemde maakte er geen geheim van dat onder het nieuwe
management de samenwerking met Red Bull Racing zou worden
geïntensiveerd, waarbij meer onderdelen zouden worden afgenomen bij
het zusterteam. Dit deed de alarmbellen rinkelen bij sommige
teambazen, waarbij McLaren-CEO Zak Brown nog wel het meest
uitgesproken was. Hij liet in een officieel schrijven zelfs weten
dat men misschien opnieuw naar de regels over dergelijke
samenwerkingen moet kijken. Immers, in een tijd waarin de budgetcap
geldt, kan een dergelijke samenwerking twee kanten op des te meer
voordeel opleveren. Het speelveld zou daarmee niet langer 'gelijk'
zijn. AlphaTauri als bedreiging De waarheid is echter dat teams
enkel bezorgd zijn om de vraag in welke mate AlphaTauri nu een
bedreiging kan gaan vormen in het constructeurskampioenschap. En
die zorgen zijn misschien niet eens ongegrond, kijkend naar het
voorbije seizoen. Want hoewel de start van het seizoen bar en boos
was, hebben diverse upgradepakketten het team naar voren gebracht.
In de laatste vijf Grands Prix heeft het team 20 punten gescoord,
terwijl Williams niet verder kwam dan vier punten en Alfa Romeo en
Haas zelfs op de nul bleven staan. Momentum is alles in de Formule
1, zeker bij het ingaan van de winter en de opleving is bij de
concurrentie niet onopgemerkt gebleven. Na de bijeenkomst van F1
Commissie in Abu Dhabi hebben daadwerkelijk meerdere teambazen hun
ongenoegen geuit over de intersievere samenwerking tussen
AlphaTauri en Red Bull, met laatstgenoemde team dat nota bene
gehakt had gemaakt van al die andere teams. De stelling van Brown
dat de samenwerking tegen het idee indruist van wat een zelfstandig
constructeur zou moeten zijn, snijdt misschien nog wel hout. Hij
had het daarbij steeds over de verhoudingen zou Team A en Team B,
waarbij hij steeds de naam Red Bull vermeed. Maar het was duidelijk
de zorgen zich niet richtten op Ferrari en Haas, dat terwijl
laatstgenoemde team al jaren onderdelen bij Ferrari afneemt. Het
verschil? AlphaTauri wordt als een bedreiging gezien en Haas niet.
Als AlphaTauri, of hoe het team in 2024 ook gaat heten, meer
onderdelen afneemt bij het dominante Red Bull, dicteert logica dat
de auto vaker voor punten kan gaan, met grotere (financiële)
beloningen tot gevolg. Dat is een hoofdpijndossier die de
rivaliserende teams kunnen missen als kiespijn in hun pogingen Red
Bull binnen het hengelen in zichzelf écht van voren te laten zien.
Ze willen niet over hun schouder moeten kijken of er misschien een
team als AphaTauri aanstormt. Zoals altijd in de Formule 1 is het
puur eigenbelang dat teams zich zorgen maken om de samenwerking
tussen Red Bull en AlphaTauri, en dat is natuurlijk ook precies hoe
het hoort te zijn. Of met de woorden waarmee Ron Dennis ooit Eddie
Jordan welkom heette in de Formule 1 te spreken: "Welkom bij de
piranha-club."
