Alpine trekt de stoute schoenen aan en bouwt compleet andere F1-bolide

De klad zat er afgelopen seizoen in bij Alpine. Van een vierde plek
in 2022, zakte de Franse formatie een jaar later naar de
teleurstellende zesde positie in het klassement. De Alpine A523
belandde op een dood spoor en dus wil men in 2024 een nieuwe weg
inslaan. Technisch directeur Matt Harman kondigt grote wijzigingen
aan. "Vorig jaar werden we op aerodynamisch vlak door andere
bolides voorbijgestreefd", vertelt hij in gesprek met onder meer
RacingNews365 . "Aan het begin van het jaar liepen we wat in op de
concurrentie, maar andere teams zetten nog grotere stappen dan wij.
Zij wisten meer downforce te vinden, terwijl ons dat niet lukte.
Dat kwam ook deels door een gebrek aan begrip van onze auto en de
manier waarop we hem afstelden." Experimenten Gedurende het
2023-seizoen gebruikte Alpine de Grands Prix-weekenden zo nu en dan
als een proeftuin en experimenteerde het team met zijn bolide. "Tot
aan het vierde raceweekend hadden we de auto nog niet onder
controle. Dat kwam omdat het werkvenster van de auto zo nauw was.
Dan moet je compromissen sluiten, dat is lastig." Om dat in 2024 te
voorkomen, trekt Alpine de stoute schoenen aan en komt het met een
gloednieuwe wagen. "Voor het komende seizoen moeten we weer terrein
winnen en daarom is de auto van top tot teen helemaal nieuw. Dat ga
je bij andere teams ook zien, want de auto moet een paar jaar
meegaan terwijl wij naar de toekomst kijken", zo wijst hij naar de
nieuwe reglementen in 2026. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Grootse plannen Alpine wil in 2026 namelijk grote stappen zetten en
is achter de schermen hard bezig. Door regelwijzigingen komt er een
mooie pot met geld vrij, zo'n 13 miljoen euro, om in te investeren
in de verschillende faciliteiten. "Onze focus ligt ook op de
toekomst en de 2026-reglementen. We hebben wat grootse ideeën voor
2026 en hebben grote programma's opgezet in zowel de motorfabriek
als de F1-fabriek om de mogelijkheden en functies te verbeteren.
Daar gaan we in 2026 en ook al eerder de vruchten van plukken." "De
focus ligt daarbij op de simulatiemiddelen. De nieuwe simulator
wordt de komende jaren gebouwd en daaromheen vinden er andere
ontwikkelingen plaats. Ik kijk daar enorm naar uit. Het moet zorgen
voor meer vertrouwen bij de coureurs in de sim, wat voor 2026 erg
belangrijk zal worden." Maar eerst komen nog de seizoenen 2024 en
2025. Het zal beter moeten, benadrukt Harman. "We weten dat we
vorig jaar niet hebben gepresteerd zoals we wilden. Onze
ontwikkeling stokte en dat realiseren we ons. Als je dat punt
bereikt, dan is het beter om de focus te verleggen naar de volgende
auto. Dat hebben we relatief vroeg gedaan, nog eerder dan normaal."

Top Headlines

Oudere Top Headlines