Williams probeerde Hamilton weg te kapen na onenigheid
Waar Lewis Hamilton zijn loopbaan in de Formule 1 in 2007 begon bij
McLaren, stapte hij in 2013 over naar Mercedes. Zijn eerste
kampioenschap pakte de Brit al in 2008, om daar in zijn jaren bij
Mercedes nog zes titels aan toe te voegen. Maar in zijn jongere
jaren had hij de mogelijkheid om voor Williams uit te komen.
Daarvoor moeten we eerst terug naar 1998, want toen kwam Hamilton
in het juniorenprogramma van McLaren terecht en werkte zich door de
verschillende klasses heen. In 2003 won hij bijvoorbeeld de Formule
Renault UK. Maar een jaar later ontstond er een kloof tussen de
familie van Hamilton en McLaren. Vader Anthony wilde Lewis namelijk
in 2005 in de GP2 krijgen, terwijl McLaren opteerde om hem in de
Formule 3 Euro Series te houden. BMW wil niet Uiteindelijk zorgden
de verschillende inzichten ervoor dat Martin Whitmarsh het contract
van de Brit verscheurde, waarna Williams op de deur klopte. Alleen
wilde BMW, waar Williams toen een partnership mee had, de carrière
van Hamilton niet wilde betalen, zo vertelt de mede-oprichter van
Williams, Patrick Head. "Volgens mij belde Frank Williams naar
Mario Theissen, de directeur motorsport van BMW. Frank zei tegen
hem: kijk, het ziet ernaar uit dat deze jongen aardig goed kan
worden en hij heeft gevraagd of we hem kunnen helpen. Mario heeft
toen gezegd dat ze niet waren voorbereid om enige vorm van support
te geven en niet in de positie waren om zijn carrière financieel te
ondersteunen", zo zegt Head. "En dat tot Frank zijn ergernis, want
hij had Lewis in een Williams kunnen hebben", laat de
mede-oprichter van het team weten. Enkele weken later keerde
Hamilton terug bij McLaren en de rest is geschiedenis. In 2005
bleef hij daadwerkelijk in de F3 actief om een jaar later alsnog de
stap naar de GP2 te zetten. Hoe was het gelopen? Het is natuurlijk
de vraag hoe de loopbaan van Hamilton was verlopen als hij bij
Williams was ingestapt. De Brit sprak eerder al wel zijn fascinatie
voor het team uit. "Ik kan me herinneren dat ik droomde over het
rijden in een auto van Nigel Mansell of één van de auto's van David
Coulthard. Maar het is nooit een serieuze optie voor me geworden en
daarom ben ik naar Mercedes gegaan", zo zei Hamilton. Uiteindelijk
is het misschien maar beter ook voor Hamilton dat hij niet voor
Williams koos, want hij was in die tijd in een niet zo competitieve
auto gestapt. Wie weet hoe zijn carrière dan was verlopen.
McLaren, stapte hij in 2013 over naar Mercedes. Zijn eerste
kampioenschap pakte de Brit al in 2008, om daar in zijn jaren bij
Mercedes nog zes titels aan toe te voegen. Maar in zijn jongere
jaren had hij de mogelijkheid om voor Williams uit te komen.
Daarvoor moeten we eerst terug naar 1998, want toen kwam Hamilton
in het juniorenprogramma van McLaren terecht en werkte zich door de
verschillende klasses heen. In 2003 won hij bijvoorbeeld de Formule
Renault UK. Maar een jaar later ontstond er een kloof tussen de
familie van Hamilton en McLaren. Vader Anthony wilde Lewis namelijk
in 2005 in de GP2 krijgen, terwijl McLaren opteerde om hem in de
Formule 3 Euro Series te houden. BMW wil niet Uiteindelijk zorgden
de verschillende inzichten ervoor dat Martin Whitmarsh het contract
van de Brit verscheurde, waarna Williams op de deur klopte. Alleen
wilde BMW, waar Williams toen een partnership mee had, de carrière
van Hamilton niet wilde betalen, zo vertelt de mede-oprichter van
Williams, Patrick Head. "Volgens mij belde Frank Williams naar
Mario Theissen, de directeur motorsport van BMW. Frank zei tegen
hem: kijk, het ziet ernaar uit dat deze jongen aardig goed kan
worden en hij heeft gevraagd of we hem kunnen helpen. Mario heeft
toen gezegd dat ze niet waren voorbereid om enige vorm van support
te geven en niet in de positie waren om zijn carrière financieel te
ondersteunen", zo zegt Head. "En dat tot Frank zijn ergernis, want
hij had Lewis in een Williams kunnen hebben", laat de
mede-oprichter van het team weten. Enkele weken later keerde
Hamilton terug bij McLaren en de rest is geschiedenis. In 2005
bleef hij daadwerkelijk in de F3 actief om een jaar later alsnog de
stap naar de GP2 te zetten. Hoe was het gelopen? Het is natuurlijk
de vraag hoe de loopbaan van Hamilton was verlopen als hij bij
Williams was ingestapt. De Brit sprak eerder al wel zijn fascinatie
voor het team uit. "Ik kan me herinneren dat ik droomde over het
rijden in een auto van Nigel Mansell of één van de auto's van David
Coulthard. Maar het is nooit een serieuze optie voor me geworden en
daarom ben ik naar Mercedes gegaan", zo zei Hamilton. Uiteindelijk
is het misschien maar beter ook voor Hamilton dat hij niet voor
Williams koos, want hij was in die tijd in een niet zo competitieve
auto gestapt. Wie weet hoe zijn carrière dan was verlopen.
