Gaat de volgende iconische Grand Prix verloren door de race in Madrid?
In de MotoGP gaat de race op het circuit van Barcelona door het
leven als de Grand Prix van Catalonië en wellicht is dit ook een
optie voor de F1-race in 2026. Madrid lijkt namelijk de Spaanse
Grand Prix binnen te hebben gehaald, maar het is nog niet helemaal
uitgesloten dat ook Barcelona in 2026 nog altijd op de kalender zal
staan. Kijk maar naar Italië. De race op het circuit van Monza gaat
daar als de Grand Prix van Italië door het leven en de race op het
F1-circuit van Imola als de GP van Emilia-Romagna. Een constructie
die dus ook door Barcelona gebruikt zou kunnen worden. De
organisatie van de GP in Barcelona heeft nog een akkoord met de
Formule 1 tot en met 2026, maar lijkt alsnog de Grand Prix te gaan
verliezen. Toch wil de F1-organisatie de race nog niet helemaal aan
de kant schuiven, mede omdat het circuit ideaal is om als back-up
te gebruiken. Het circuit heeft jarenlang F1-races georganiseerd en
ook de testdagen verzorgd voor de Formule 1-teams. Met alle
ervaring die men op zak heeft, kan men in Barcelona vrij eenvoudig
op korte termijn een race organiseren. Iets dat nodig zou kunnen
zijn in 2026. Op dit moment is het namelijk nog niet helemaal
duidelijk of Madrid het nieuwe circuit daadwerkelijk op orde zal
hebben in 2026. Gezien de snelheid waarmee stratencircuits de
afgelopen jaren gebouwd worden, mag je ervan uitgaan dat men het
circuit in 2026 klaar zal hebben, maar wanneer dit niet het geval
is, kan de F1 snel doorschakelen naar het circuit van Barcelona.
Men werkt de komende jaren bijvoorbeeld aan de Hungaroring en het
circuit van Monza. Mochten de verbouwingen van deze circuits
vertraging oplopen, zou je dus altijd Barcelona als een back-up
locatie kunnen gebruiken. Onenigheid tussen Barcelona en Madrid
Barcelona wil de Grand Prix zelf ook niet verliezen. Jaume Collboni
werd in juni 2023 aangesteld als de nieuwe burgemeester van de
toeristenstad en gaf aan in te willen zetten op het organiseren van
een sportevenement. Hij gaf aan dat hij de F1-race graag voor de
stad wilde behouden, iets wat met de aankondiging van de Grand Prix
in Madrid een lastig scenario lijkt te worden. Toch zullen de
nieuwe burgemeester en de lokale overheid waarschijnlijk geen nee
zeggen tegen een scenario waarin men gebruikt kan worden als
'reserve'. De faciliteiten zijn aanwezig en de stad krijgt hoe dan
ook te maken met een flinke boost wanneer men een F1-race kan
organiseren. Ongetwijfeld zal Collboni er alles aan doen om een
vaste plaats op de F1-kalender te behouden, maar dit lijkt op de
lange termijn een onwaarschijnlijk scenario. De F1-bazen hebben al
vaker gezegd dat ze in Europa de voorkeur geven aan één race per
land. Monza en Imola, races die momenteel samen op de kalender
staan, voelen de druk om de faciliteiten te verbeteren. Als dat
niet gebeurt, lijkt ook Italië terug naar één race per jaar te
zullen gaan. Barcelona zal daarnaast goed in de gaten houden wat er
op de korte termijn in Madrid gaat gebeuren. De F1-bazen lijken er
zeker van te zijn dat alles in 2026 gereed is, maar eerder liet de
president van de Spaanse autosportbond weten dat de organisatie nog
verschillende stappen moet zetten om de GP ook daadwerkelijk te
kunnen organiseren. Carmelo Sanz de Borres, naast president van de
Spaanse autosportbond ook FIA-president van de Senaat, liet eind
2023 weten dat Madrid de juiste stappen om een GP te organiseren
niet heeft gevolgd. Zo gaf de Spanjaard aan dat een circuit in
eerste instantie bij de FIA aan moet kloppen om het circuit te
laten controleren en de licentie te krijgen om überhaupt een
F1-race te morgen organiseren. Daarmee lijkt er ook in Spanje dus
nog altijd wat onenigheid te zijn tussen verschillende partijen. Na
deze aankondiging is de kans in ieder geval levensgroot dat er
vanaf 2026 in de hoofdstad wordt geracet. Afwisselen? Naast de
bovenstaande scenario's is het ook nog een optie dat Barcelona in
een rotatiesysteem terecht gaat komen. De vraag is dan met welke
circuits dit gaat gebeuren. Eerder werden België en Nederland al
eens verzocht om te kijken naar een rotatiesysteem en misschien
wordt Barcelona hier wel aan toegevoegd. Dan zouden drie races met
een grote geschiedenis elkaar ieder jaar afwisselen. Daarbij zou
Barcelona, Spa of Zandvoort dus maar één keer per drie jaar worden
aangedaan. De vraag is echter of dit financieel interessant genoeg
is voor de circuits. De grootste kans lijkt vooralsnog te zijn dat
we afscheid gaan nemen van Barcelona en daarmee dus een iconisch
F1-circuit gaan verliezen. Ondanks dat het circuit weleens werd
afgeschreven als een 'saai' circuit, hebben we er ook mooie races
gezien en won drievoudig wereldkampioen Max Verstappen er zijn
eerste F1-race.
leven als de Grand Prix van Catalonië en wellicht is dit ook een
optie voor de F1-race in 2026. Madrid lijkt namelijk de Spaanse
Grand Prix binnen te hebben gehaald, maar het is nog niet helemaal
uitgesloten dat ook Barcelona in 2026 nog altijd op de kalender zal
staan. Kijk maar naar Italië. De race op het circuit van Monza gaat
daar als de Grand Prix van Italië door het leven en de race op het
F1-circuit van Imola als de GP van Emilia-Romagna. Een constructie
die dus ook door Barcelona gebruikt zou kunnen worden. De
organisatie van de GP in Barcelona heeft nog een akkoord met de
Formule 1 tot en met 2026, maar lijkt alsnog de Grand Prix te gaan
verliezen. Toch wil de F1-organisatie de race nog niet helemaal aan
de kant schuiven, mede omdat het circuit ideaal is om als back-up
te gebruiken. Het circuit heeft jarenlang F1-races georganiseerd en
ook de testdagen verzorgd voor de Formule 1-teams. Met alle
ervaring die men op zak heeft, kan men in Barcelona vrij eenvoudig
op korte termijn een race organiseren. Iets dat nodig zou kunnen
zijn in 2026. Op dit moment is het namelijk nog niet helemaal
duidelijk of Madrid het nieuwe circuit daadwerkelijk op orde zal
hebben in 2026. Gezien de snelheid waarmee stratencircuits de
afgelopen jaren gebouwd worden, mag je ervan uitgaan dat men het
circuit in 2026 klaar zal hebben, maar wanneer dit niet het geval
is, kan de F1 snel doorschakelen naar het circuit van Barcelona.
Men werkt de komende jaren bijvoorbeeld aan de Hungaroring en het
circuit van Monza. Mochten de verbouwingen van deze circuits
vertraging oplopen, zou je dus altijd Barcelona als een back-up
locatie kunnen gebruiken. Onenigheid tussen Barcelona en Madrid
Barcelona wil de Grand Prix zelf ook niet verliezen. Jaume Collboni
werd in juni 2023 aangesteld als de nieuwe burgemeester van de
toeristenstad en gaf aan in te willen zetten op het organiseren van
een sportevenement. Hij gaf aan dat hij de F1-race graag voor de
stad wilde behouden, iets wat met de aankondiging van de Grand Prix
in Madrid een lastig scenario lijkt te worden. Toch zullen de
nieuwe burgemeester en de lokale overheid waarschijnlijk geen nee
zeggen tegen een scenario waarin men gebruikt kan worden als
'reserve'. De faciliteiten zijn aanwezig en de stad krijgt hoe dan
ook te maken met een flinke boost wanneer men een F1-race kan
organiseren. Ongetwijfeld zal Collboni er alles aan doen om een
vaste plaats op de F1-kalender te behouden, maar dit lijkt op de
lange termijn een onwaarschijnlijk scenario. De F1-bazen hebben al
vaker gezegd dat ze in Europa de voorkeur geven aan één race per
land. Monza en Imola, races die momenteel samen op de kalender
staan, voelen de druk om de faciliteiten te verbeteren. Als dat
niet gebeurt, lijkt ook Italië terug naar één race per jaar te
zullen gaan. Barcelona zal daarnaast goed in de gaten houden wat er
op de korte termijn in Madrid gaat gebeuren. De F1-bazen lijken er
zeker van te zijn dat alles in 2026 gereed is, maar eerder liet de
president van de Spaanse autosportbond weten dat de organisatie nog
verschillende stappen moet zetten om de GP ook daadwerkelijk te
kunnen organiseren. Carmelo Sanz de Borres, naast president van de
Spaanse autosportbond ook FIA-president van de Senaat, liet eind
2023 weten dat Madrid de juiste stappen om een GP te organiseren
niet heeft gevolgd. Zo gaf de Spanjaard aan dat een circuit in
eerste instantie bij de FIA aan moet kloppen om het circuit te
laten controleren en de licentie te krijgen om überhaupt een
F1-race te morgen organiseren. Daarmee lijkt er ook in Spanje dus
nog altijd wat onenigheid te zijn tussen verschillende partijen. Na
deze aankondiging is de kans in ieder geval levensgroot dat er
vanaf 2026 in de hoofdstad wordt geracet. Afwisselen? Naast de
bovenstaande scenario's is het ook nog een optie dat Barcelona in
een rotatiesysteem terecht gaat komen. De vraag is dan met welke
circuits dit gaat gebeuren. Eerder werden België en Nederland al
eens verzocht om te kijken naar een rotatiesysteem en misschien
wordt Barcelona hier wel aan toegevoegd. Dan zouden drie races met
een grote geschiedenis elkaar ieder jaar afwisselen. Daarbij zou
Barcelona, Spa of Zandvoort dus maar één keer per drie jaar worden
aangedaan. De vraag is echter of dit financieel interessant genoeg
is voor de circuits. De grootste kans lijkt vooralsnog te zijn dat
we afscheid gaan nemen van Barcelona en daarmee dus een iconisch
F1-circuit gaan verliezen. Ondanks dat het circuit weleens werd
afgeschreven als een 'saai' circuit, hebben we er ook mooie races
gezien en won drievoudig wereldkampioen Max Verstappen er zijn
eerste F1-race.
