Newey bedankte voor 'gevaarlijke' baan in de ruimtevaart

De huidige ontwerper van Red Bull heeft al een flinke prijzenkast
bij elkaar gewonnen, ook bij zijn vorige werkgevers Williams en
McLaren. Maar zo'n dominante auto als de RB19 in 2023 was, dat had
Newey nog niet voor elkaar gebokst. Red Bull won 22 van de 23
races, ruim 95 procent. Alleen Ferrari-coureur Carlos Sainz wist
Max Verstappen en Sergio Perez in 2023 te verslaan in Singapore.
Toch had het een totaal andere kant op kunnen gaan met de Brit,
toen hij koos voor de opleiding lucht- en ruimtevaartkundige. Al
staat dat helemaal niet zo ver af van de autosport, want een
vliegtuigvleugel en een vleugel op een Formule 1-wagen doen precies
het tegenovergestelde. Immers, een vliegtuigvleugel houdt een
vliegtuig in de lucht, terwijl een F1-vleugel de bolide op de grond
dient te houden. 'Vurige wens' Hij legt in gesprek met TopGear uit
waarom hij voor de opleiding koos. "Het was mijn vurige wens om in
de autosport terecht te komen als een ontwerper. En ik dacht dat
het ontwerpen van een vliegtuig dichterbij de technologie van een
racewagen zou liggen dan ieder andere ontwerpdiscipline. Zo was de
keuze voor de luchtvaart een logische en de Universiteit van
Southampton leek de nauwste banden met autosport te hebben."
Niettemin: een ruimteschip van de hand van de Brit, dat klinkt wel
goed, zo houdt de publicatie hem voor. Newey is niet zo
enthousiast. "Dat zou gevaarlijk worden, want het is wél de
verplichting dat het schip als een geheel terugkeert." Een carrière
in de luchtvaart had er desondanks ingezeten voor Newey. "Een
Amerikaans bedrijf belde me ongeveer tien jaar geleden of ik
geïnteresseerd was om voor hun te werken aan een ruimteschip. Het
zou fascinerend zijn, maar ik vind de autosport nog fascinerender.
Er is een ongekende snelheid van ontwikkeling en betrokkenheid in
de autosport. Daar houd ik van", zo sluit de meesterontwerper af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines