Waarom de F1 de zorgen van Verstappen wederom naast zich neerlegt
In 2024 staan er maar liefst 24 Grands Prix op het programma en 8
daarvan worden op stratencircuits verreden. De Formule 1 voegt daar
vanaf 2026 ook nog eens Madrid aan toe. De Spaanse hoofdstad heeft
een meerjarige deal in handen om een Grand Prix te organiseren op
het IFEMA-entertainmentcomplex. Een terugblik op het seizoen 2016,
het laatste voordat Liberty Media de eigenaar van de F1 werd, leert
dat er slechts vijf stratencircuits werden aangedaan. In dat jaar
werd de Grand Prix van Azerbeidzjan geïntroduceerd, naast de al
bestaande straatraces in Australië, Monaco, Canada en Singapore.
Liberty Media vond het nadien belangrijk dat de Formule 1 grote
steden aandeed. Onder andere Miami en Las Vegas voldeden aan die
eisen en organiseren sinds kort een straatrace. Maar waarom zijn
stratencircuits zo gewild? RacingNews365 zet de belangrijkste
redenen op een rijtje. Verstappen is geen fan van stratencircuits
Max Verstappen sprak zich meermaals uit over stratencircuits. De
drievoudig wereldkampioen vindt het maar niets en had bijvoorbeeld
kritiek op Las Vegas. "Ik ga liever voor een andere reden naar Las
Vegas... We krijgen meer en meer stratencircuits en dat vind ik
helemaal niet leuk. Een Formule 1-auto is niet ontworpen om op een
stratencircuit te rijden. De auto komt tot leven in goede
hogesnelheidsbochten. Ik begrijp best dat er een aantal
stratencircuits per jaar op de kalender staan. Het is leuk en bla,
bla, bla, maar niet te veel." Het artikel gaat hieronder verder.
Toegankelijkheid De F1 legt de kritiek van Verstappen dus naast
zich neer. Eén van de belangrijkste redenen voor die beslissing
lijkt de toegankelijkheid van de circuits te zijn. Veel van de
'gewone' racecircuits liggen buiten de stad, waardoor ze soms
lastig te bereiken zijn. Neem de Hungaroring, het circuit dat
ongeveer 25 kilometer buiten de Hongaarse hoofdstad Boedapest ligt.
Vaak zorgt dat voor verkeersinfarcten of meer kosten om de Grand
Prix te kunnen bezoeken. Als je bij de Grand Prix van België bent
geweest, sta je ook heel lang in de file, toch? Hoe fijn is het dan
om midden in de stad een stratencircuit neer te leggen? Juist, vrij
tof. Geen gedoe om het circuit te bereiken, geen extra, onnodige
kosten om een race te bezoeken en prachtige plaatjes voor de stad.
Want vergeet niet dat dat ook een belangrijke rol speelt. De eerste
Grand Prix van Las Vegas was een waar racespektakel, ook door de
livebeelden uit de stad. Formule 1-auto's die met 340 kilometer
door een verlichte stad sjezen, wie wil dat nou niet? En de
plaatselijke bevolking profiteert er op een bepaalde manier ook
van. Restaurants, kroegjes en winkels krijgen alle F1-fans op
bezoek, omdat zij toch in dezelfde stad moeten zijn om de Grand
Prix te bezoeken. Voor de reguliere circuits is dat niet per se
anders, maar de impact lijkt bij stratencircuits in de stad wel
ietsje groter te zijn. Meer of minder spektakel? Nog altijd is het
geleverde racespektakel het belangrijkste vraagstuk rond
stratencircuits, want Liberty Media draait naast geld ook op
entertainment. Daar komt bij dat een straatrace toch altijd onder
een vergrootglas wordt gelegd. Neem Las Vegas, waar menig coureur,
inclusief Verstappen, zeer negatief over was in 2023. Het zou meer
om entertainment gaan en de sport sneeuwde daardoor onder. Niemand
kan ontkennen dat dat scenario ook uitkwam, maar de race draaide
ook uit op een waar spektakel. Zo is het bestaansrecht toch al
eerder verzekerd. Ieder stratencircuit op de huidige F1-kalender
heeft wel zo zijn eigen verhaal. Monaco, Australië en Canada zijn
al jaren traditie, Singapore is bijzonder vanwege de hitte én de
avond en Azerbeidzjan kent een speciale lay-out met een afwisseling
van langzame bochten en een ellenlang recht stuk. Bovendien zijn ze
onverbiddelijk. Als je een foutje maakt, sta je in de muur,
waardoor spektakel sneller voor de hand ligt. Daar zie je de koers
van Liberty Media goed in terug. Spektakel is ongelofelijk
belangrijk en op stratencircuits is dat gewoon waarschijnlijker. Op
reguliere circuits heeft een foutje minder snel gevolgen en zeker
in de Verenigde Staten, waar Liberty Media vandaan komt, is
entertainment heel belangrijk. Twintig auto's die als een treintje
achter elkaar aanrijden, het scoort gewoon niet goed.
Stratencircuits kunnen dan een oplossing zijn, en dan hebben we het
nog niet eens over de financiële voordelen gehad. Is het beter?
Maar zijn al die stratencircuits nu beter of niet? De waarheid zal
ongetwijfeld in het midden liggen. Voor de kijker kan het
interessanter zijn, maar als je het aan de coureurs vraagt, zijn de
meningen erg verdeeld. Zij zijn degenen die het spektakel verzorgen
en stratencircuits zijn niet altijd even leuk om op te rijden.
Vroeger waren traditionele circuits in Maleisië en Duitsland
(vooral de Nurburgring) erg in trek en stratencircuits als Las
Vegas en Madrid zijn daar niet mee te vergelijken. De adrenaline en
het enthousiasme ontbreken zo nu en dan bij de beste coureurs in
het veld. De Formule 1 moet dus in de nabije toekomst op zoek naar
een juiste balans. Natuurlijk zijn stratencircuits een toevoeging,
maar de fan én coureurs hebben ook baat bij de traditionele
uitblinkers. Een kalender zonder Suzuka, Spa en Monza valt toch
niet voor te stellen. Verstappen zal het ermee eens zijn, maar of
de F1-bazen zullen luisteren? Voorlopig is het een feit dat we in
2026 negen stratencircuits op de kalender hebben staan... Bekijk
hieronder welke stratencircuits er in 2026 op de kalender staan.
Stratencircuits in 2026
daarvan worden op stratencircuits verreden. De Formule 1 voegt daar
vanaf 2026 ook nog eens Madrid aan toe. De Spaanse hoofdstad heeft
een meerjarige deal in handen om een Grand Prix te organiseren op
het IFEMA-entertainmentcomplex. Een terugblik op het seizoen 2016,
het laatste voordat Liberty Media de eigenaar van de F1 werd, leert
dat er slechts vijf stratencircuits werden aangedaan. In dat jaar
werd de Grand Prix van Azerbeidzjan geïntroduceerd, naast de al
bestaande straatraces in Australië, Monaco, Canada en Singapore.
Liberty Media vond het nadien belangrijk dat de Formule 1 grote
steden aandeed. Onder andere Miami en Las Vegas voldeden aan die
eisen en organiseren sinds kort een straatrace. Maar waarom zijn
stratencircuits zo gewild? RacingNews365 zet de belangrijkste
redenen op een rijtje. Verstappen is geen fan van stratencircuits
Max Verstappen sprak zich meermaals uit over stratencircuits. De
drievoudig wereldkampioen vindt het maar niets en had bijvoorbeeld
kritiek op Las Vegas. "Ik ga liever voor een andere reden naar Las
Vegas... We krijgen meer en meer stratencircuits en dat vind ik
helemaal niet leuk. Een Formule 1-auto is niet ontworpen om op een
stratencircuit te rijden. De auto komt tot leven in goede
hogesnelheidsbochten. Ik begrijp best dat er een aantal
stratencircuits per jaar op de kalender staan. Het is leuk en bla,
bla, bla, maar niet te veel." Het artikel gaat hieronder verder.
Toegankelijkheid De F1 legt de kritiek van Verstappen dus naast
zich neer. Eén van de belangrijkste redenen voor die beslissing
lijkt de toegankelijkheid van de circuits te zijn. Veel van de
'gewone' racecircuits liggen buiten de stad, waardoor ze soms
lastig te bereiken zijn. Neem de Hungaroring, het circuit dat
ongeveer 25 kilometer buiten de Hongaarse hoofdstad Boedapest ligt.
Vaak zorgt dat voor verkeersinfarcten of meer kosten om de Grand
Prix te kunnen bezoeken. Als je bij de Grand Prix van België bent
geweest, sta je ook heel lang in de file, toch? Hoe fijn is het dan
om midden in de stad een stratencircuit neer te leggen? Juist, vrij
tof. Geen gedoe om het circuit te bereiken, geen extra, onnodige
kosten om een race te bezoeken en prachtige plaatjes voor de stad.
Want vergeet niet dat dat ook een belangrijke rol speelt. De eerste
Grand Prix van Las Vegas was een waar racespektakel, ook door de
livebeelden uit de stad. Formule 1-auto's die met 340 kilometer
door een verlichte stad sjezen, wie wil dat nou niet? En de
plaatselijke bevolking profiteert er op een bepaalde manier ook
van. Restaurants, kroegjes en winkels krijgen alle F1-fans op
bezoek, omdat zij toch in dezelfde stad moeten zijn om de Grand
Prix te bezoeken. Voor de reguliere circuits is dat niet per se
anders, maar de impact lijkt bij stratencircuits in de stad wel
ietsje groter te zijn. Meer of minder spektakel? Nog altijd is het
geleverde racespektakel het belangrijkste vraagstuk rond
stratencircuits, want Liberty Media draait naast geld ook op
entertainment. Daar komt bij dat een straatrace toch altijd onder
een vergrootglas wordt gelegd. Neem Las Vegas, waar menig coureur,
inclusief Verstappen, zeer negatief over was in 2023. Het zou meer
om entertainment gaan en de sport sneeuwde daardoor onder. Niemand
kan ontkennen dat dat scenario ook uitkwam, maar de race draaide
ook uit op een waar spektakel. Zo is het bestaansrecht toch al
eerder verzekerd. Ieder stratencircuit op de huidige F1-kalender
heeft wel zo zijn eigen verhaal. Monaco, Australië en Canada zijn
al jaren traditie, Singapore is bijzonder vanwege de hitte én de
avond en Azerbeidzjan kent een speciale lay-out met een afwisseling
van langzame bochten en een ellenlang recht stuk. Bovendien zijn ze
onverbiddelijk. Als je een foutje maakt, sta je in de muur,
waardoor spektakel sneller voor de hand ligt. Daar zie je de koers
van Liberty Media goed in terug. Spektakel is ongelofelijk
belangrijk en op stratencircuits is dat gewoon waarschijnlijker. Op
reguliere circuits heeft een foutje minder snel gevolgen en zeker
in de Verenigde Staten, waar Liberty Media vandaan komt, is
entertainment heel belangrijk. Twintig auto's die als een treintje
achter elkaar aanrijden, het scoort gewoon niet goed.
Stratencircuits kunnen dan een oplossing zijn, en dan hebben we het
nog niet eens over de financiële voordelen gehad. Is het beter?
Maar zijn al die stratencircuits nu beter of niet? De waarheid zal
ongetwijfeld in het midden liggen. Voor de kijker kan het
interessanter zijn, maar als je het aan de coureurs vraagt, zijn de
meningen erg verdeeld. Zij zijn degenen die het spektakel verzorgen
en stratencircuits zijn niet altijd even leuk om op te rijden.
Vroeger waren traditionele circuits in Maleisië en Duitsland
(vooral de Nurburgring) erg in trek en stratencircuits als Las
Vegas en Madrid zijn daar niet mee te vergelijken. De adrenaline en
het enthousiasme ontbreken zo nu en dan bij de beste coureurs in
het veld. De Formule 1 moet dus in de nabije toekomst op zoek naar
een juiste balans. Natuurlijk zijn stratencircuits een toevoeging,
maar de fan én coureurs hebben ook baat bij de traditionele
uitblinkers. Een kalender zonder Suzuka, Spa en Monza valt toch
niet voor te stellen. Verstappen zal het ermee eens zijn, maar of
de F1-bazen zullen luisteren? Voorlopig is het een feit dat we in
2026 negen stratencircuits op de kalender hebben staan... Bekijk
hieronder welke stratencircuits er in 2026 op de kalender staan.
Stratencircuits in 2026
