Aan welke regels moeten namen van Formule 1-teams voldoen?
Visa Cash App RB. Een hele mond vol. De nieuwe naam van het
zusterteam van Red Bull houdt de gemoederen op social media al
flink bezig. Visa en Cash App zijn de aankomende naamsponsoren van
het team uit Faenza. Het is vaker gebeurd in de geschiedenis van de
Formule 1 dat teams met interessante namen op de grid verschenen.
Een voorbeeld hiervan is 'Mastercard Lola', een team dat in 1997
deelnam aan de koningsklasse, met jawel, Mastercard als
hoofdsponsor. Ironisch genoeg ging het team binnen een jaar al ten
onder na toenemende druk van deze hoofdsponsor, wat resulteerde in
een sterk onderontwikkelde auto. De nieuwe naam van AlphaTauri
roept de vraag op of er grenzen zijn aan hoe teams zich mogen
noemen. De regels van F1-teamnamen Er is eigenlijk maar één regel
waar de Formule 1-teams zich aan moeten houden bij het kiezen van
een nieuwe teamnaam. Zo moet de teamnaam de naam van het chassis
bevatten (de body van de auto). Bijvoorbeeld bij Aston Martin is de
naam 'Aston Martin Aramco Formula One Team' en was de naam van het
2023-chassis de 'Aston Martin AMR23'. Een naamsverandering kan ook
invloed hebben op het recht van de eventuele prijzenpot van het
Concorde Agreement. Zo had Haas geen recht op prijzengeld toen ze
als team in de koningsklasse begonnen. Zij beweerden weer dat Force
India in 2018 een nieuwe 'entiteit' in de sport was toen ze als
Racing Point door het leven gingen. Haas werd in het gelijk
gesteld, maar uiteindelijk werd er achter de schermen een oplossing
geregeld waar de beide partijen mee konden leven. Lokale
wetgevingen Vervolgens hebben we in de Formule 1 nog te maken met
de regels van de landen waarin een Grand Prix georganiseerd wordt.
Zo mag in het Midden-Oosten geen champagne gespoten worden, en is
reclame omtrent tabak in Europa verboden. Zowel titelsponsoren als
sponsoren die we op de auto terugzien moeten zich aan deze regels
houden. Dat is waarom McLaren in Zandvoort vorig jaar de stickers
van het merk 'VELO' van de auto moest halen. VELO is een snusmerk
van British American Tobacco en reclame maken voor tabak is niet
toegestaan in Nederland. Stake F1 team, de nieuwe teamnaam van
Sauber, bevat de naam van de sponsor Stake.com, een bekend online
casino. In bepaalde landen is het niet toegestaan om deze naam te
dragen. Gokken is namelijk in het Midden-Oosten verboden, en ook
Nederland staat op het punt om de regelgeving omtrent reclame voor
online gokken aan te scherpen.
zusterteam van Red Bull houdt de gemoederen op social media al
flink bezig. Visa en Cash App zijn de aankomende naamsponsoren van
het team uit Faenza. Het is vaker gebeurd in de geschiedenis van de
Formule 1 dat teams met interessante namen op de grid verschenen.
Een voorbeeld hiervan is 'Mastercard Lola', een team dat in 1997
deelnam aan de koningsklasse, met jawel, Mastercard als
hoofdsponsor. Ironisch genoeg ging het team binnen een jaar al ten
onder na toenemende druk van deze hoofdsponsor, wat resulteerde in
een sterk onderontwikkelde auto. De nieuwe naam van AlphaTauri
roept de vraag op of er grenzen zijn aan hoe teams zich mogen
noemen. De regels van F1-teamnamen Er is eigenlijk maar één regel
waar de Formule 1-teams zich aan moeten houden bij het kiezen van
een nieuwe teamnaam. Zo moet de teamnaam de naam van het chassis
bevatten (de body van de auto). Bijvoorbeeld bij Aston Martin is de
naam 'Aston Martin Aramco Formula One Team' en was de naam van het
2023-chassis de 'Aston Martin AMR23'. Een naamsverandering kan ook
invloed hebben op het recht van de eventuele prijzenpot van het
Concorde Agreement. Zo had Haas geen recht op prijzengeld toen ze
als team in de koningsklasse begonnen. Zij beweerden weer dat Force
India in 2018 een nieuwe 'entiteit' in de sport was toen ze als
Racing Point door het leven gingen. Haas werd in het gelijk
gesteld, maar uiteindelijk werd er achter de schermen een oplossing
geregeld waar de beide partijen mee konden leven. Lokale
wetgevingen Vervolgens hebben we in de Formule 1 nog te maken met
de regels van de landen waarin een Grand Prix georganiseerd wordt.
Zo mag in het Midden-Oosten geen champagne gespoten worden, en is
reclame omtrent tabak in Europa verboden. Zowel titelsponsoren als
sponsoren die we op de auto terugzien moeten zich aan deze regels
houden. Dat is waarom McLaren in Zandvoort vorig jaar de stickers
van het merk 'VELO' van de auto moest halen. VELO is een snusmerk
van British American Tobacco en reclame maken voor tabak is niet
toegestaan in Nederland. Stake F1 team, de nieuwe teamnaam van
Sauber, bevat de naam van de sponsor Stake.com, een bekend online
casino. In bepaalde landen is het niet toegestaan om deze naam te
dragen. Gokken is namelijk in het Midden-Oosten verboden, en ook
Nederland staat op het punt om de regelgeving omtrent reclame voor
online gokken aan te scherpen.
