Polepositions vs. zeges: waarom de cijfers van Leclerc helemaal niet zo slecht zijn
Charles Leclerc kwam na zijn titels in de voormalige GP3 en huidige
Formule 2 in 2018 de Formule 1 binnenstormen bij Sauber. Daar kon
hij nog niet meestrijden voor de overwinningen, maar in 2019 werd
hij Ferrari-coureur. In zijn tweede race voor de Scuderia pakte hij
gelijk zijn eerste pole en leek de Monegask ook zijn eerste Grand
Prix te kunnen winnen, ware het niet dat een motorcilinder stuk
ging en Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hem zo makkelijk voorbij
konden steken. Na die eerste pole volgden er nog 22 in de loop der
jaren, waarmee de Monegask op de veertiende plek aller tijden staat
wat betreft het aantal polepositions. Leclerc staat na het seizoen
2023 op 23 poles uit 125 races, een percentage van 18.4 procent.
Max Verstappen komt tot 17.29 procent, Hamilton scoort beduidend
hoger met 104 poles uit 332 races: 31.32 procent. Monaco 2021 &
Frankrijk 2022 Van zijn 23 poles wist Leclerc er slechts vier om te
zetten in een overwinning, terwijl dat toch het minste is dat je
mag verwachten als je van pole start. Die andere zege kwam tijdens
de Grand Prix van Oostenrijk in 2022, toen hij Verstappen wist te
verslaan. Diezelfde Verstappen wist maar liefst elf keer de zege
van Leclerc af te pakken wanneer de Monegask op de eerste startplek
stond. Twee van die zeges kwamen door stomme fouten van Leclerc. De
eerste was tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco in
2021, toen hij pole pakte, maar heftig crashte in Q3. Ferrari nam
een risico door de aandrijfas niet te vervangen voor de race.
Uiteindelijk werkte de aandrijfas toch niet naar behoren tijdens de
verkenningsrondjes, waardoor hij niet kon starten. Ruim een jaar
later ging het wéér mis voor de Monegask, toen hij zijn auto prompt
in de muur plantte tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Eerder dat
jaar viel hij al uit in Spanje en Azerbeidzjan door mechanische
problemen, waardoor Verstappen probleemloos zijn tweede wereldtitel
pakte. Sterk einde van 2023 Dat de meeste poles van Leclerc niet
resulteerden in een overwinning, is veelal te verklaren omdat de
Red Bull in 2022 en 2023 te sterk was voor het Italiaanse team. Ook
zorgden strategie en betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari ervoor
dat Leclerc niet echt voor een Grand Prix-zege kon vechten, al
pakte hij nog wel vijf polepositions in 2023. Maar Leclerc en
Ferrari eindigden het afgelopen seizoen met een sterke reeks, met
een derde plaats in Mexico en twee tweede plaatsen in Las Vegas en
Abu Dhabi. In Brazilië startte hij niet door een crash in de
opwarmronde, terwijl hij zich op P2 had gekwalificeerd. Die goede
reeks hoopt hij in 2024 door te trekken. Zijn volgende pole moet in
ieder geval tot een overwinning leiden. Poles en daaropvolgende
finishposities van Leclerc
Formule 2 in 2018 de Formule 1 binnenstormen bij Sauber. Daar kon
hij nog niet meestrijden voor de overwinningen, maar in 2019 werd
hij Ferrari-coureur. In zijn tweede race voor de Scuderia pakte hij
gelijk zijn eerste pole en leek de Monegask ook zijn eerste Grand
Prix te kunnen winnen, ware het niet dat een motorcilinder stuk
ging en Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hem zo makkelijk voorbij
konden steken. Na die eerste pole volgden er nog 22 in de loop der
jaren, waarmee de Monegask op de veertiende plek aller tijden staat
wat betreft het aantal polepositions. Leclerc staat na het seizoen
2023 op 23 poles uit 125 races, een percentage van 18.4 procent.
Max Verstappen komt tot 17.29 procent, Hamilton scoort beduidend
hoger met 104 poles uit 332 races: 31.32 procent. Monaco 2021 &
Frankrijk 2022 Van zijn 23 poles wist Leclerc er slechts vier om te
zetten in een overwinning, terwijl dat toch het minste is dat je
mag verwachten als je van pole start. Die andere zege kwam tijdens
de Grand Prix van Oostenrijk in 2022, toen hij Verstappen wist te
verslaan. Diezelfde Verstappen wist maar liefst elf keer de zege
van Leclerc af te pakken wanneer de Monegask op de eerste startplek
stond. Twee van die zeges kwamen door stomme fouten van Leclerc. De
eerste was tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco in
2021, toen hij pole pakte, maar heftig crashte in Q3. Ferrari nam
een risico door de aandrijfas niet te vervangen voor de race.
Uiteindelijk werkte de aandrijfas toch niet naar behoren tijdens de
verkenningsrondjes, waardoor hij niet kon starten. Ruim een jaar
later ging het wéér mis voor de Monegask, toen hij zijn auto prompt
in de muur plantte tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Eerder dat
jaar viel hij al uit in Spanje en Azerbeidzjan door mechanische
problemen, waardoor Verstappen probleemloos zijn tweede wereldtitel
pakte. Sterk einde van 2023 Dat de meeste poles van Leclerc niet
resulteerden in een overwinning, is veelal te verklaren omdat de
Red Bull in 2022 en 2023 te sterk was voor het Italiaanse team. Ook
zorgden strategie en betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari ervoor
dat Leclerc niet echt voor een Grand Prix-zege kon vechten, al
pakte hij nog wel vijf polepositions in 2023. Maar Leclerc en
Ferrari eindigden het afgelopen seizoen met een sterke reeks, met
een derde plaats in Mexico en twee tweede plaatsen in Las Vegas en
Abu Dhabi. In Brazilië startte hij niet door een crash in de
opwarmronde, terwijl hij zich op P2 had gekwalificeerd. Die goede
reeks hoopt hij in 2024 door te trekken. Zijn volgende pole moet in
ieder geval tot een overwinning leiden. Poles en daaropvolgende
finishposities van Leclerc
