Alles wat je moet weten over de nieuwe F1-motor van 2026
In 2014 nam de Formule 1 afscheid van de V8-verbrandingsmotor. In
de plaats kwam de moderne 1.6 liter V6 turbo-hybride motor, waar
Max Verstappen & Co vandaag de dag nog steeds hun rondjes mee
rijden. Het idee was dat de F1 hybride motoren moést gaan
gebruiken, om interessant te blijven voor autofabrikanten, die de
druk van een duurzaam initiatief van de klassieke verbrandingsmotor
met de dag toe zagen nemen. Cosworth weigerde deel te nemen onder
de nieuwe regelgevingen, wat betekende dat Mercedes, Ferrari en
Renault de drie leveranciers waren voor de eerste race in
Australië. Honda was de enige nieuwe leverancier die in durfde te
stappen. De turbo-hybrides zijn extreem complex. Het complete
pakket bestaat uit een verbrandingsmotor, turbocompressor, MGU-H,
MGU-K, regelelektronica en een energieopslag. In 2026 wordt het
motorreglement binnen de koningsklasse wederom aangepakt. De sport
verwacht daarmee eenvoudiger en duurzamer te kunnen worden.
RacingNews365 legt uit hoe de vork in de steel zit. Drie keer
zoveel elektrisch vermogen Vanaf 2026 ligt er veel meer nadruk op
het opvangen en gebruiken van elektrische energie die coureurs
kunnen gebruiken om te verdedigen of aan te vallen. Op dit moment
kan de MGU-K een vermogen van 120 kW produceren, maar met de
verbeterde systemen van 2026 is het de bedoeling dat er 350 kW
wordt geproduceerd - bijna een verdrievoudiging van de huidige
hoeveelheid energie die een bestuurder tot zijn beschikking heeft.
Minder brandstofverbruik In 2014 was de limiet van de brandstof die
een coureur bij de start van een race tot zijn beschikking had 100
kilogram, een vermindering ten opzichte van de 160 kilogram die in
het V8-tijdperk aan boord was. Maar voor 2026 is het doel, met een
groter aandeel elektrische energie, om het brandstofverbruik in
Grands Prix verder terug te dringen tot rond de 70 kilogram. De
krachtbronnen zullen nog steeds over meer dan duizend PK
beschikken. Eco-brandstoffen zijn de weg vooruit Als onderdeel van
de Formule 1 haar streven om in 2030 koolstofneutraal te zijn,
moeten de brandstoffen die in de auto's worden gebruikt volledig
duurzaam worden. Dat proces is reeds in gang gezet. Momenteel rijdt
een F1-bolide al op E10-brandstof, een mix van 90% brandstof en 10%
hernieuwbare ethanol. Het idee is om koolstof te gaan gebruiken uit
non-food, afval en zelfs dat wat al in de atmosfeer zit. Artikel
gaat verder onder afbeelding. Wie heeft zich ingeschreven voor het
F1-reglement voor 2026? De nieuwe power unit-regels voor 2026 gaan
gepaard met een revisie van de auto's zelf. FIA-kopstuk Nikolas
Tombazis heeft beschreven dat het plan voor 'wendbare' auto's onder
meer inhoudt dat de wielbasis wordt versmald van 3600 mm (3,6 m)
naar 3400 mm (3,4 m) en dat de auto wordt versmald van 2000 mm (2
m) breed naar 1900 mm (1,9 mm). De definitieve omvang van het
wagenreglement wordt eind juni van dit jaar bekendgemaakt door de
FIA. Vanaf 1 januari 2025 mogen teams echter pas beginnen aan het
ontwerp van hun 2026-auto. Wat betreft de leveranciers van
krachtbronnen voor 2026: de F1 is erin geslaagd om twee nieuwe
deelnemers te strikken. Vanaf 2026 nemen ook Audi en Ford deel aan
het F1-wereldkampioenschap. Als Andretti haar zin krijgt en
toetreedt tot de grid, wordt General Motors/Cadillac mogelijk ook
motorleverancier. Dat echter pas vanaf 2028. De volledige lijst
staat in de tabel hieronder. F1-motorleveranciers vanaf 2026
de plaats kwam de moderne 1.6 liter V6 turbo-hybride motor, waar
Max Verstappen & Co vandaag de dag nog steeds hun rondjes mee
rijden. Het idee was dat de F1 hybride motoren moést gaan
gebruiken, om interessant te blijven voor autofabrikanten, die de
druk van een duurzaam initiatief van de klassieke verbrandingsmotor
met de dag toe zagen nemen. Cosworth weigerde deel te nemen onder
de nieuwe regelgevingen, wat betekende dat Mercedes, Ferrari en
Renault de drie leveranciers waren voor de eerste race in
Australië. Honda was de enige nieuwe leverancier die in durfde te
stappen. De turbo-hybrides zijn extreem complex. Het complete
pakket bestaat uit een verbrandingsmotor, turbocompressor, MGU-H,
MGU-K, regelelektronica en een energieopslag. In 2026 wordt het
motorreglement binnen de koningsklasse wederom aangepakt. De sport
verwacht daarmee eenvoudiger en duurzamer te kunnen worden.
RacingNews365 legt uit hoe de vork in de steel zit. Drie keer
zoveel elektrisch vermogen Vanaf 2026 ligt er veel meer nadruk op
het opvangen en gebruiken van elektrische energie die coureurs
kunnen gebruiken om te verdedigen of aan te vallen. Op dit moment
kan de MGU-K een vermogen van 120 kW produceren, maar met de
verbeterde systemen van 2026 is het de bedoeling dat er 350 kW
wordt geproduceerd - bijna een verdrievoudiging van de huidige
hoeveelheid energie die een bestuurder tot zijn beschikking heeft.
Minder brandstofverbruik In 2014 was de limiet van de brandstof die
een coureur bij de start van een race tot zijn beschikking had 100
kilogram, een vermindering ten opzichte van de 160 kilogram die in
het V8-tijdperk aan boord was. Maar voor 2026 is het doel, met een
groter aandeel elektrische energie, om het brandstofverbruik in
Grands Prix verder terug te dringen tot rond de 70 kilogram. De
krachtbronnen zullen nog steeds over meer dan duizend PK
beschikken. Eco-brandstoffen zijn de weg vooruit Als onderdeel van
de Formule 1 haar streven om in 2030 koolstofneutraal te zijn,
moeten de brandstoffen die in de auto's worden gebruikt volledig
duurzaam worden. Dat proces is reeds in gang gezet. Momenteel rijdt
een F1-bolide al op E10-brandstof, een mix van 90% brandstof en 10%
hernieuwbare ethanol. Het idee is om koolstof te gaan gebruiken uit
non-food, afval en zelfs dat wat al in de atmosfeer zit. Artikel
gaat verder onder afbeelding. Wie heeft zich ingeschreven voor het
F1-reglement voor 2026? De nieuwe power unit-regels voor 2026 gaan
gepaard met een revisie van de auto's zelf. FIA-kopstuk Nikolas
Tombazis heeft beschreven dat het plan voor 'wendbare' auto's onder
meer inhoudt dat de wielbasis wordt versmald van 3600 mm (3,6 m)
naar 3400 mm (3,4 m) en dat de auto wordt versmald van 2000 mm (2
m) breed naar 1900 mm (1,9 mm). De definitieve omvang van het
wagenreglement wordt eind juni van dit jaar bekendgemaakt door de
FIA. Vanaf 1 januari 2025 mogen teams echter pas beginnen aan het
ontwerp van hun 2026-auto. Wat betreft de leveranciers van
krachtbronnen voor 2026: de F1 is erin geslaagd om twee nieuwe
deelnemers te strikken. Vanaf 2026 nemen ook Audi en Ford deel aan
het F1-wereldkampioenschap. Als Andretti haar zin krijgt en
toetreedt tot de grid, wordt General Motors/Cadillac mogelijk ook
motorleverancier. Dat echter pas vanaf 2028. De volledige lijst
staat in de tabel hieronder. F1-motorleveranciers vanaf 2026
