Hoe Perez zijn Red Bull-stoeltje veilig kan stellen in 2024
Happy birthday Sergio Perez! De Mexicaan is deze vrijdag jarig en
mag 34 kaarsjes uitblazen. Na een welverdiend taartje moet de focus
snel op het nieuwe Formule 1-seizoen, want Perez heeft wat te
bewijzen naast Max Verstappen. 2023 was na de eerste vier races
ondermaats en er zijn genoeg kapers op de kust om zijn stoeltje in
gevaar te brengen. Dat het beter moet lijkt een understatement te
zijn... Waarom? Simpel, omdat het gat tussen Perez en Verstappen
vaak veel te groot is. Perez begon goed aan 2023 door twee zeges te
pakken in de eerste vier races en was er zeker van dat hij om de
titel ging strijden in de dominante Red Bull. Tijdens en na de
Grand Prix van Miami knakte er echter wat in het hoofd van de
Mexicaan. Verstappen, gestart op P9, haalde hem op de baan in en
reed soeverein naar de zege, waarna Perez geen moment meer in de
buurt kwam. In het recente verleden is het wel vaker voorgekomen
dat coureurs van een koude kermis thuiskwamen als het om de titel
ging. Valtteri Bottas is daar een goed voorbeeld van. De Fin nam
het jarenlang op tegen Lewis Hamilton bij Mercedes en riep ieder
jaar weer dat hij er nu echt zou staan. Menig F1-fan kan zich nog
de uitspraken na de Grand Prix van Australië in 2019 herinneren.
Bottas won op dominante wijze en riep: "to whom it may concern,
f*ck you!" Hamilton zou simpel kampioen worden en Bottas 2.0
verbijsterd achterlaten. Verwachtingen Het is overdreven om van
Perez te verwachten dat hij Verstappen op jaarbasis gaat verslaan.
De Nederlander is gewoon een klap sneller en doortastender. Toch
mag Red Bull meer van de ervaren Perez eisen. Neem bijvoorbeeld
zijn grootste achilleshiel van 2023: de kwalificatie. Perez kreeg
het regelmatig niet voor elkaar om Q3 te bereiken, waardoor hij in
de races ook achter de feiten aanliep. Soms leek het wel alsof
Perez té graag sneller wilde zijn dan Verstappen. Het gevolg was
dat hij stomme fouten maakte in de kwalificaties én races en dat
mag gewoon niet gebeuren als je zo veel ervaring hebt. Tijdens de
kwalificatie voor de GP van Oostenrijk overschreed Perez
bijvoorbeeld drie keer op rij track limits en moest hij van buiten
de top tien starten. Met zijn ervaring moet je na de eerste keer al
iets meer marge nemen, zeker op een circuit als de Red Bull Ring.
Red Bull-adviseur Helmut Marko neemt vaak de magische woorden 'drie
tienden' in de mond als het om de kwalificatie gaat. Als Perez
binnen drie tienden van Verstappen weet te kwalificeren, is er
niets aan de hand. Zijn racepace is echt competitief genoeg om een
rol van betekenis te spelen. In 2023 was dat niet anders. Perez
reed regelmatig een sterke inhaalrace en stond ondanks alle
problemen negen keer op het podium. Je had er vorig seizoen gif op
in kunnen nemen dat Perez podiumplaatsen ging pakken als hij vanaf
P3 of P4 zou starten. De Mexicaan moet stilletjes aan de positie
van tweede rijder ook gaan accepteren. Dat is ontzettend lastig,
maar daar begint wel alles mee. Wellicht is het in dat geval ook
makkelijker om de druk van buitenaf te accepteren, want Perez leek
gebukt te gaan onder de harde woorden van Marko en Christian
Horner. Natuurlijk moet je van jezelf verlangen dat je Verstappen
iedere race gaat verslaan, maar het is wel gemakkelijker om altijd
een podium te willen halen. Als Perez vijftien keer op het podium
staat, is het verschil met Verstappen automatisch kleiner en gaan
er ongetwijfeld zeges tussen zitten. Bottas bleef op die manier in
de buurt van Hamilton en moest pas een paar races voor het einde
een titel uit zijn hoofd zetten. Daar wordt Red Bull ook beter van.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Nico Rosberg
Vergelijkingen zijn vaak krom, maar wellicht loont het voor Perez
om Nico Rosberg eens op te bellen. De Duitser - voorganger van
Bottas bij Mercedes - had het van 2013 tot en met 2016 ontzettend
lastig naast Hamilton en kreeg het toch voor elkaar om een
wereldtitel te grijpen. Het ligt niet in de lijn der verwachting
dat Perez veel mentale spelletjes met Verstappen gaat spelen, maar
de flexibiliteit van Rosberg is wel een potentieel voorbeeld.
Rosberg ging altijd redelijk goed om met nieuwe ontwikkelingen van
Mercedes en zakte minder vaak door het ijs, terwijl Perez er
regelmatig als de kippen bij is om aan te geven dat updates niet
bij zijn rijstijl passen. Natuurlijk klaagde Rosberg ook weleens,
maar hij zette het vaak om in extra motivatie. Hamilton moest en
zou verslagen worden en hij wist dat het kon als hij alles op alles
zou zetten. Dat hoeft Perez niet per se over te nemen, maar hij
moet wel over meer mentale weerbaarheid beschikken. Aan het begin
van het seizoen mag de Mexicaan best de titel als doel hebben, als
hij dat maar kan aanpassen wanneer na acht races blijkt dat
Verstappen buiten bereik is. Een contractverlenging ligt alleen op
de loer als je ook P2 eruit sleept achter je teamgenoot. Voeg daar
betere kwalificaties en minder fouten aan toe en je houdt de
hongerige talenten en Daniel Ricciardo minimaal een extra jaartje
op afstand. Perez heeft het in eigen hand...
mag 34 kaarsjes uitblazen. Na een welverdiend taartje moet de focus
snel op het nieuwe Formule 1-seizoen, want Perez heeft wat te
bewijzen naast Max Verstappen. 2023 was na de eerste vier races
ondermaats en er zijn genoeg kapers op de kust om zijn stoeltje in
gevaar te brengen. Dat het beter moet lijkt een understatement te
zijn... Waarom? Simpel, omdat het gat tussen Perez en Verstappen
vaak veel te groot is. Perez begon goed aan 2023 door twee zeges te
pakken in de eerste vier races en was er zeker van dat hij om de
titel ging strijden in de dominante Red Bull. Tijdens en na de
Grand Prix van Miami knakte er echter wat in het hoofd van de
Mexicaan. Verstappen, gestart op P9, haalde hem op de baan in en
reed soeverein naar de zege, waarna Perez geen moment meer in de
buurt kwam. In het recente verleden is het wel vaker voorgekomen
dat coureurs van een koude kermis thuiskwamen als het om de titel
ging. Valtteri Bottas is daar een goed voorbeeld van. De Fin nam
het jarenlang op tegen Lewis Hamilton bij Mercedes en riep ieder
jaar weer dat hij er nu echt zou staan. Menig F1-fan kan zich nog
de uitspraken na de Grand Prix van Australië in 2019 herinneren.
Bottas won op dominante wijze en riep: "to whom it may concern,
f*ck you!" Hamilton zou simpel kampioen worden en Bottas 2.0
verbijsterd achterlaten. Verwachtingen Het is overdreven om van
Perez te verwachten dat hij Verstappen op jaarbasis gaat verslaan.
De Nederlander is gewoon een klap sneller en doortastender. Toch
mag Red Bull meer van de ervaren Perez eisen. Neem bijvoorbeeld
zijn grootste achilleshiel van 2023: de kwalificatie. Perez kreeg
het regelmatig niet voor elkaar om Q3 te bereiken, waardoor hij in
de races ook achter de feiten aanliep. Soms leek het wel alsof
Perez té graag sneller wilde zijn dan Verstappen. Het gevolg was
dat hij stomme fouten maakte in de kwalificaties én races en dat
mag gewoon niet gebeuren als je zo veel ervaring hebt. Tijdens de
kwalificatie voor de GP van Oostenrijk overschreed Perez
bijvoorbeeld drie keer op rij track limits en moest hij van buiten
de top tien starten. Met zijn ervaring moet je na de eerste keer al
iets meer marge nemen, zeker op een circuit als de Red Bull Ring.
Red Bull-adviseur Helmut Marko neemt vaak de magische woorden 'drie
tienden' in de mond als het om de kwalificatie gaat. Als Perez
binnen drie tienden van Verstappen weet te kwalificeren, is er
niets aan de hand. Zijn racepace is echt competitief genoeg om een
rol van betekenis te spelen. In 2023 was dat niet anders. Perez
reed regelmatig een sterke inhaalrace en stond ondanks alle
problemen negen keer op het podium. Je had er vorig seizoen gif op
in kunnen nemen dat Perez podiumplaatsen ging pakken als hij vanaf
P3 of P4 zou starten. De Mexicaan moet stilletjes aan de positie
van tweede rijder ook gaan accepteren. Dat is ontzettend lastig,
maar daar begint wel alles mee. Wellicht is het in dat geval ook
makkelijker om de druk van buitenaf te accepteren, want Perez leek
gebukt te gaan onder de harde woorden van Marko en Christian
Horner. Natuurlijk moet je van jezelf verlangen dat je Verstappen
iedere race gaat verslaan, maar het is wel gemakkelijker om altijd
een podium te willen halen. Als Perez vijftien keer op het podium
staat, is het verschil met Verstappen automatisch kleiner en gaan
er ongetwijfeld zeges tussen zitten. Bottas bleef op die manier in
de buurt van Hamilton en moest pas een paar races voor het einde
een titel uit zijn hoofd zetten. Daar wordt Red Bull ook beter van.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Nico Rosberg
Vergelijkingen zijn vaak krom, maar wellicht loont het voor Perez
om Nico Rosberg eens op te bellen. De Duitser - voorganger van
Bottas bij Mercedes - had het van 2013 tot en met 2016 ontzettend
lastig naast Hamilton en kreeg het toch voor elkaar om een
wereldtitel te grijpen. Het ligt niet in de lijn der verwachting
dat Perez veel mentale spelletjes met Verstappen gaat spelen, maar
de flexibiliteit van Rosberg is wel een potentieel voorbeeld.
Rosberg ging altijd redelijk goed om met nieuwe ontwikkelingen van
Mercedes en zakte minder vaak door het ijs, terwijl Perez er
regelmatig als de kippen bij is om aan te geven dat updates niet
bij zijn rijstijl passen. Natuurlijk klaagde Rosberg ook weleens,
maar hij zette het vaak om in extra motivatie. Hamilton moest en
zou verslagen worden en hij wist dat het kon als hij alles op alles
zou zetten. Dat hoeft Perez niet per se over te nemen, maar hij
moet wel over meer mentale weerbaarheid beschikken. Aan het begin
van het seizoen mag de Mexicaan best de titel als doel hebben, als
hij dat maar kan aanpassen wanneer na acht races blijkt dat
Verstappen buiten bereik is. Een contractverlenging ligt alleen op
de loer als je ook P2 eruit sleept achter je teamgenoot. Voeg daar
betere kwalificaties en minder fouten aan toe en je houdt de
hongerige talenten en Daniel Ricciardo minimaal een extra jaartje
op afstand. Perez heeft het in eigen hand...
