Kappen met die straatraces: deze vijf circuits moeten terugkeren op de F1-kalender
De Grand Prix van Spanje verplaatst in 2026 van het klassieke
circuit in Barcelona naar een stratencircuit in Madrid. Het past in
de recente trend van de Formule 1, want de afgelopen jaren werden
stratencircuits in Miami, Las Vegas en Saoedi-Arabië aan de
kalender toegevoegd. Zo nu en dan ging dat ten koste van
klassiekers die echt gemist worden door de coureurs. De volgende
vijf banen zijn ontzettend in trek en horen op de kalender thuis.
Mugello We beginnen met de favoriet van Max Verstappen: Mugello,
Italië! Het prachtige circuit was in het coronajaar 2020 eenmalig
het decor voor een Grand Prix in de Formule 1 en viel meteen in de
smaak. De onboardbeelden van de kwalificatie blijven legendarisch,
zeker omdat het dat jaar misschien wel om de snelste bolides uit de
geschiedenis ging. Zoek ze voor de gein eens op en je staat
versteld van de snelheid, vooral in de bochten. Er zitten namelijk
meer snelle dan langzame bochten in. Het gaat dus om een
persoonlijke favoriet van Verstappen. De Nederlander zei
recentelijk nog dat Mugello als het aan hem ligt snel terug moet
keren. "Mugello wil ik wel weer terug zien. Dat is wel een vet
circuit en daar heb ik ook niet zoveel geracet." Nürburgring De
Nürburgring is nog zo'n circuit dat in 2020 eenmalig terugkeerde.
Vroeger was het echter een klassieker, ook door de rijke
geschiedenis van de 20,8 kilometer lange Nordschleife. Daar werden
in totaal 22 Grands Prix georganiseerd, maar onder andere vanwege
de veiligheid ging de focus op de kortere lay-out: de Nürburgring.
In 1984 raceten de Formule 1-bolides voor het eerst op de moderne
versie van het circuit. Coureurs vonden het prachtig vanwege de
lay-out, maar door financiële problemen verdween de Nürburgring
meermaals van de kalender. Ook vond de Grand Prix van Duitsland op
een gegeven moment om het jaar in Hockenheim plaats. In 2013 werd
uiteindelijk de laatste, reguliere race op de Nürburgring
georganiseerd. Sebastian Vettel won toen voor eigen publiek. Lewis
Hamilton pakte de zege tijdens de 'coronarace' in 2020. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Hockenheim Over Hockenheim
gesproken: dat circuit hoort stiekem ook op de kalender te staan.
Of het nu over het lange rechte stuk, de hairpin of het
stadiongedeelte gaat, de Hockenheimring staat bol van de klassieke
bochten én spektakel. Neem de laatste editie in 2019, waar
Verstappen in de stromende regen een knotsgekke race vol incidenten
won. Een jaar eerder speelde de regen ook een hoofdrol. Hamilton en
Sebastian Vettel waren in een felle titelstrijd verwikkeld. Vettel,
de lokale held, crashte in het stadiongedeelte, waardoor Hamilton
in een zetel naar de zege kon rijden. De Hockenheimring: een
schoolvoorbeeld van een klassiek circuit. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Turkije Zeg 'bocht 8' en Istanbul Park,
Turkije, komt meteen naar boven. De vier opeenvolgende knikken
linksaf zorgden jarenlang voor adrenaline, G-krachten en
slachtoffers. Vettel crashte er - in een training weliswaar - hard
in 2011. Toch krijgt iedere coureur de kriebels als hij aan bocht 8
denkt. Het gaat immers om het ultieme racegevoel. Turkije had in de
coronaperiode de eer om twee races te organiseren. Hamilton won ze
allebei en haalde in 2020 zijn zevende wereldtitel binnen met een
weergaloze prestatie. De Brit liet iedereen zijn hielen zien in een
glijfestijn. Waarom het zo glad was? De organisatie had nieuw
asfalt neergelegd en de regen spoelde de aanwezige grip weg. Dat is
ook Istanbul Park. Maleisië Uiteraard mag Sepang International Park
niet in dit lijstje ontbreken. Van stortbuien tot mooie races op
het droge, de Grand Prix van Maleisië verveelde nooit. Toch springt
vooral de lay-out van het circuit eruit. Twee lange rechte stukken
worden afgewisseld met doordraaiers en harde remzones en daarom is
het ontzettend jammer dat de Formule 1 er niet meer te bewonderen
is. Van 1999 tot en met 2017 werden er Grands Prix georganiseerd in
de Aziatische staat. De laatste winnaar? Verstappen! De Nederlander
passeerde Hamilton in de openingsfase en reed soeverein naar zijn
tweede zege van dat moment. Of we de genoemde circuits ooit nog
terug gaan zien in de F1? Het is onwaarschijnlijk, maar hoop doet
leven. Welk circuit zou jij het liefst terugzien? Laat het weten in
de poll!
circuit in Barcelona naar een stratencircuit in Madrid. Het past in
de recente trend van de Formule 1, want de afgelopen jaren werden
stratencircuits in Miami, Las Vegas en Saoedi-Arabië aan de
kalender toegevoegd. Zo nu en dan ging dat ten koste van
klassiekers die echt gemist worden door de coureurs. De volgende
vijf banen zijn ontzettend in trek en horen op de kalender thuis.
Mugello We beginnen met de favoriet van Max Verstappen: Mugello,
Italië! Het prachtige circuit was in het coronajaar 2020 eenmalig
het decor voor een Grand Prix in de Formule 1 en viel meteen in de
smaak. De onboardbeelden van de kwalificatie blijven legendarisch,
zeker omdat het dat jaar misschien wel om de snelste bolides uit de
geschiedenis ging. Zoek ze voor de gein eens op en je staat
versteld van de snelheid, vooral in de bochten. Er zitten namelijk
meer snelle dan langzame bochten in. Het gaat dus om een
persoonlijke favoriet van Verstappen. De Nederlander zei
recentelijk nog dat Mugello als het aan hem ligt snel terug moet
keren. "Mugello wil ik wel weer terug zien. Dat is wel een vet
circuit en daar heb ik ook niet zoveel geracet." Nürburgring De
Nürburgring is nog zo'n circuit dat in 2020 eenmalig terugkeerde.
Vroeger was het echter een klassieker, ook door de rijke
geschiedenis van de 20,8 kilometer lange Nordschleife. Daar werden
in totaal 22 Grands Prix georganiseerd, maar onder andere vanwege
de veiligheid ging de focus op de kortere lay-out: de Nürburgring.
In 1984 raceten de Formule 1-bolides voor het eerst op de moderne
versie van het circuit. Coureurs vonden het prachtig vanwege de
lay-out, maar door financiële problemen verdween de Nürburgring
meermaals van de kalender. Ook vond de Grand Prix van Duitsland op
een gegeven moment om het jaar in Hockenheim plaats. In 2013 werd
uiteindelijk de laatste, reguliere race op de Nürburgring
georganiseerd. Sebastian Vettel won toen voor eigen publiek. Lewis
Hamilton pakte de zege tijdens de 'coronarace' in 2020. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Hockenheim Over Hockenheim
gesproken: dat circuit hoort stiekem ook op de kalender te staan.
Of het nu over het lange rechte stuk, de hairpin of het
stadiongedeelte gaat, de Hockenheimring staat bol van de klassieke
bochten én spektakel. Neem de laatste editie in 2019, waar
Verstappen in de stromende regen een knotsgekke race vol incidenten
won. Een jaar eerder speelde de regen ook een hoofdrol. Hamilton en
Sebastian Vettel waren in een felle titelstrijd verwikkeld. Vettel,
de lokale held, crashte in het stadiongedeelte, waardoor Hamilton
in een zetel naar de zege kon rijden. De Hockenheimring: een
schoolvoorbeeld van een klassiek circuit. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. Turkije Zeg 'bocht 8' en Istanbul Park,
Turkije, komt meteen naar boven. De vier opeenvolgende knikken
linksaf zorgden jarenlang voor adrenaline, G-krachten en
slachtoffers. Vettel crashte er - in een training weliswaar - hard
in 2011. Toch krijgt iedere coureur de kriebels als hij aan bocht 8
denkt. Het gaat immers om het ultieme racegevoel. Turkije had in de
coronaperiode de eer om twee races te organiseren. Hamilton won ze
allebei en haalde in 2020 zijn zevende wereldtitel binnen met een
weergaloze prestatie. De Brit liet iedereen zijn hielen zien in een
glijfestijn. Waarom het zo glad was? De organisatie had nieuw
asfalt neergelegd en de regen spoelde de aanwezige grip weg. Dat is
ook Istanbul Park. Maleisië Uiteraard mag Sepang International Park
niet in dit lijstje ontbreken. Van stortbuien tot mooie races op
het droge, de Grand Prix van Maleisië verveelde nooit. Toch springt
vooral de lay-out van het circuit eruit. Twee lange rechte stukken
worden afgewisseld met doordraaiers en harde remzones en daarom is
het ontzettend jammer dat de Formule 1 er niet meer te bewonderen
is. Van 1999 tot en met 2017 werden er Grands Prix georganiseerd in
de Aziatische staat. De laatste winnaar? Verstappen! De Nederlander
passeerde Hamilton in de openingsfase en reed soeverein naar zijn
tweede zege van dat moment. Of we de genoemde circuits ooit nog
terug gaan zien in de F1? Het is onwaarschijnlijk, maar hoop doet
leven. Welk circuit zou jij het liefst terugzien? Laat het weten in
de poll!
