Hoe Madrid de F1-auto's helemaal tot leven wil laten komen
Het circuit in Madrid is dus een 'hybride' circuit. Ongeveer 1,5
kilometer is openbare weg en de rest van het 5,4 kilometer lange
circuit wordt speciaal aangelegd. Om te helpen bij de ontwikkeling
van het ontwerp van het circuit heeft de Formule 1 zich gewend tot
het Italiaanse architectenbureau Dromo, dat eerder hielp bij het
opnieuw profileren van onder meer Zandvoort. Lang niet iedereen is
blij met de komst van een zoveelste stratencircuit. Eén van de
belangrijkste kritiekpunten op stratencircuits is dat ze niet in
staat zijn om de kwaliteiten van de auto's tot hun recht te laten
komen, vooral omdat de auto's steeds meer afhankelijk zijn van
grondeffect om ze dichtbij elkaar te houden en snelheid door de
bochten te bieden. Maar als het circuit van Madrid in 2026 op de
kalender komt, zal de F1 een nieuwe set motorregels en regels voor
het design van het chassis hebben geïntroduceerd. Dat is erop
gericht om de grenzen van deze auto's te verkennen om het spektakel
in de sport te behouden. In gesprek met RacingNews365 vertelt
oprichter en CEO van Dromo, Jarna Zafelli, wat dit voor gevolgen
heeft voor het ontwerp. Limiet bereiken "Wat we op dit moment
proberen te doen, is een circuit te bouwen waarop de auto's van
2026 hun limieten bereiken", legt Zafelli uit. "Het enige wat we
kunnen doen is de limieten van de auto's van vandaag te begrijpen,
omdat ze ontworpen zijn voor de circuits van vandaag de dag en ze
een circuit te geven dat die limiet opzoekt." De coureurs beginnen
de ronde met een chicane, die ongeveer vier inhaalplekken biedt
omdat de chicane tussen de twaalf en vijftien meter breed is. Van
daaruit bouwen ze op naar topsnelheden van meer dan 300 kilometer
per uur naar bocht 5. Het meest opwindende deel van het circuit is
waarschijnlijk de afdaling onder de snelweg M11 naar het speciaal
gebouwde gedeelte in Valdebebas, waar ze aankomen bij bocht 10 met
een bocht naar rechts. "We hebben ons laten inspireren door de
commentaren van de coureurs op alle andere circuits om te begrijpen
wat zij prettig vinden", aldus Zafelli. "We hebben bijvoorbeeld
geen haarspeldbochten en we hebben allemaal medium tot snelle
bochten, zeer snelle gedeeltes die elkaar opvolgen en
bankingbochten, omdat ze (de coureurs, red.) na Zandvoort zeiden:
'We willen graag meer van dit soort bochten zien op een nieuw
circuit'." De banking heeft als extra voordeel dat de fans dichter
bij de actie kunnen komen, iets wat bij normale lay-outs moeilijk
te realiseren is. "Met een banking kun je veel mensen dicht bij de
baan hebben die naar de auto's kijken, omdat je bij een banking
geen uitloopstroken hebt. Als je kijkt naar de lay-out, waar we de
tribunes hebben, die hebben nooit uitloopstroken", zo legt hij uit.
"We proberen het 'gezellige effect' van een stadion te creëren met
alle mensen bij elkaar, zoals je in Zandvoort hebt. Met een andere
schaal, want Madrid is groter dan Zandvoort." Bekijk hieronder het
eerste rondje over het nieuwe circuit in Madrid E5XTG3ixr0o
Duurzaamheid en lokale bevolking Het ging voor een groot deel rond
de aankondiging ook over het duurzame karakter van het circuit,
omdat naar verwachting 90 procent van de fans met het openbaar
vervoer zal komen. Dat duurzame stuk geldt ook voor het ontwerp van
de pit- en paddockcomplexen, die gebruikt zullen worden door de
teams en de hospitality. "Voor het businessmodel en de duurzaamheid
moesten we zeker geen (bestaande) gebouwen vernietigen, maar de
bestaande gebouwen opknappen in plaats van een nieuw permanent
pitgebouw te maken", zegt Zafelli. Het hybride ontwerp zorgt ook
voor een minimale verstoring voor de lokale bevolking en de
planning, zoals vorig jaar tijdens de race in Las Vegas werd
ontdekt. "We hebben geprobeerd het gebruik van de openbare weg
zoveel mogelijk te beperken. In het begin hadden we een lay-out met
bijna 4 kilometer aan openbare wegen, we hebben dit teruggebracht
tot 1,5 kilometer om de bevolking en de mensen buiten het complex
minder problemen te bezorgen." Het circuit in Madrid lijkt een
oprechte poging om de traditionele normen van een stratencircuit te
doorbreken en iets te creëren dat het beste wat de Formule 1 te
bieden heeft kan laten zien. Alleen de tijd zal leren of dat genoeg
is om het spektakel te bieden dat de fans de afgelopen jaren van de
F1 zijn gaan verwachten.
kilometer is openbare weg en de rest van het 5,4 kilometer lange
circuit wordt speciaal aangelegd. Om te helpen bij de ontwikkeling
van het ontwerp van het circuit heeft de Formule 1 zich gewend tot
het Italiaanse architectenbureau Dromo, dat eerder hielp bij het
opnieuw profileren van onder meer Zandvoort. Lang niet iedereen is
blij met de komst van een zoveelste stratencircuit. Eén van de
belangrijkste kritiekpunten op stratencircuits is dat ze niet in
staat zijn om de kwaliteiten van de auto's tot hun recht te laten
komen, vooral omdat de auto's steeds meer afhankelijk zijn van
grondeffect om ze dichtbij elkaar te houden en snelheid door de
bochten te bieden. Maar als het circuit van Madrid in 2026 op de
kalender komt, zal de F1 een nieuwe set motorregels en regels voor
het design van het chassis hebben geïntroduceerd. Dat is erop
gericht om de grenzen van deze auto's te verkennen om het spektakel
in de sport te behouden. In gesprek met RacingNews365 vertelt
oprichter en CEO van Dromo, Jarna Zafelli, wat dit voor gevolgen
heeft voor het ontwerp. Limiet bereiken "Wat we op dit moment
proberen te doen, is een circuit te bouwen waarop de auto's van
2026 hun limieten bereiken", legt Zafelli uit. "Het enige wat we
kunnen doen is de limieten van de auto's van vandaag te begrijpen,
omdat ze ontworpen zijn voor de circuits van vandaag de dag en ze
een circuit te geven dat die limiet opzoekt." De coureurs beginnen
de ronde met een chicane, die ongeveer vier inhaalplekken biedt
omdat de chicane tussen de twaalf en vijftien meter breed is. Van
daaruit bouwen ze op naar topsnelheden van meer dan 300 kilometer
per uur naar bocht 5. Het meest opwindende deel van het circuit is
waarschijnlijk de afdaling onder de snelweg M11 naar het speciaal
gebouwde gedeelte in Valdebebas, waar ze aankomen bij bocht 10 met
een bocht naar rechts. "We hebben ons laten inspireren door de
commentaren van de coureurs op alle andere circuits om te begrijpen
wat zij prettig vinden", aldus Zafelli. "We hebben bijvoorbeeld
geen haarspeldbochten en we hebben allemaal medium tot snelle
bochten, zeer snelle gedeeltes die elkaar opvolgen en
bankingbochten, omdat ze (de coureurs, red.) na Zandvoort zeiden:
'We willen graag meer van dit soort bochten zien op een nieuw
circuit'." De banking heeft als extra voordeel dat de fans dichter
bij de actie kunnen komen, iets wat bij normale lay-outs moeilijk
te realiseren is. "Met een banking kun je veel mensen dicht bij de
baan hebben die naar de auto's kijken, omdat je bij een banking
geen uitloopstroken hebt. Als je kijkt naar de lay-out, waar we de
tribunes hebben, die hebben nooit uitloopstroken", zo legt hij uit.
"We proberen het 'gezellige effect' van een stadion te creëren met
alle mensen bij elkaar, zoals je in Zandvoort hebt. Met een andere
schaal, want Madrid is groter dan Zandvoort." Bekijk hieronder het
eerste rondje over het nieuwe circuit in Madrid E5XTG3ixr0o
Duurzaamheid en lokale bevolking Het ging voor een groot deel rond
de aankondiging ook over het duurzame karakter van het circuit,
omdat naar verwachting 90 procent van de fans met het openbaar
vervoer zal komen. Dat duurzame stuk geldt ook voor het ontwerp van
de pit- en paddockcomplexen, die gebruikt zullen worden door de
teams en de hospitality. "Voor het businessmodel en de duurzaamheid
moesten we zeker geen (bestaande) gebouwen vernietigen, maar de
bestaande gebouwen opknappen in plaats van een nieuw permanent
pitgebouw te maken", zegt Zafelli. Het hybride ontwerp zorgt ook
voor een minimale verstoring voor de lokale bevolking en de
planning, zoals vorig jaar tijdens de race in Las Vegas werd
ontdekt. "We hebben geprobeerd het gebruik van de openbare weg
zoveel mogelijk te beperken. In het begin hadden we een lay-out met
bijna 4 kilometer aan openbare wegen, we hebben dit teruggebracht
tot 1,5 kilometer om de bevolking en de mensen buiten het complex
minder problemen te bezorgen." Het circuit in Madrid lijkt een
oprechte poging om de traditionele normen van een stratencircuit te
doorbreken en iets te creëren dat het beste wat de Formule 1 te
bieden heeft kan laten zien. Alleen de tijd zal leren of dat genoeg
is om het spektakel te bieden dat de fans de afgelopen jaren van de
F1 zijn gaan verwachten.
