Formule 1-trend gevreesd: "Dit gaat de Formule E-kant op"

Afgelopen dinsdag werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2026 er
een stratencircuit in Spanje bij gaat krijgen op de drukke
kalender. Het circuit zou in de hoofdstad bij het
entertainmentcomplex 'IFEMA' komen te liggen. Niet iedereen ontving
dit nieuws op een positieve manier. Dit heeft te maken dat de
afgelopen jaren er steeds meer stratencircuits zijn toegevoegd aan
de F1-kalender. Voorbeelden hiervan zijn Saoedi-Arabië, Las Vegas
en Miami, terwijl populaire permanente circuits als Hockenheim,
Sepang en Istanbul Park juist van de kalender vielen. Voormalig
F1-kampioen Damon Hill is van mening dat de Formule 1 steeds meer
de richting van de Formule E opgaat nadat in de recente jaren er
steeds meer stratencircuits toegevoegd worden aan de kalender van
de koningsklasse. "De verschuiving naar een strakker, bochtig
circuit, lijkt naar de richting van de Formule E te gaan, die
ervoor heeft gekozen om haar races in stadscentra te houden, en ook
op zeer beperkte circuits", laat Hill weten in de podcast van Sky
Sports F1 . "Ik hoop niet dat dit duidt op een concessie aan het
feit dat deze auto's minder goed zullen presteren dan nu. Tijdens
de race in Las Vegas hadden we een zeer geërgerde Max Verstappen
die sprak over de aard van circuits en het soort circuits waar hij
graag op zou racen", zo gaat hij verder. Waarom kiest de Formule 1
voor zoveel stratencircuits? "Het is een feit dat de Formule 1 zich
moet aanpassen aan de nieuwe eisen die worden gesteld vanuit het
oogpunt van autofabricage en aan de eisen die overheden stellen op
het gebied van milieu." Toch hoopt de voormalig autocoureur op een
sensationeel circuit in Madrid: "Maar ik hoop dat het een spannend
circuit wordt, het belangrijkste is dat het racen spannend is en
dat de auto's er kunnen racen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines