Waarom Norris McLaren trouw blijft en de Red Bull-geluiden negeert
In navolging van Charles Leclerc heeft ook Lando Norris zich voor
de lange termijn aan een team verbonden. De Brit blijft bij McLaren
na 2025 en spreekt openlijk zijn onvoorwaardelijke vertrouwen uit.
Toch is het best een verrassing dat Norris voor zo'n lange tijd
zijn jawoord aan McLaren heeft gegeven. Hij is immers een van de
meest gewilde coureurs in de Formule 1 en Red Bull had ook een
oogje op hem... Voor McLaren is de verlenging een fikse opsteker.
Het team uit Woking kan zo met Norris en teamgenoot Oscar Piastri
verder bouwen aan de bijzondere ommekeer van 2023. De start was
dramatisch, maar McLaren draaide dat met een aantal forse updates
helemaal om. Mede daarom is het misschien ook wel logisch dat
Norris denkt te kunnen winnen met zijn huidige team. Hij verwijst
er zelf ook naar in het persbericht. "Het werk van Zak Brown,
Andrea Stella en het gehele team was ongelofelijk afgelopen jaar en
ik heb er vertrouwen in dat ik om zeges kan strijden met McLaren.
Ik kijk er naar uit om meer geweldige herinneringen te creëren en
blijf hard werken in de komende jaren." Maar is het vertrouwen van
Norris terecht en waarom negeert hij de recente Red Bull-geluiden?
Max Verstappen Eerlijk is eerlijk: de Red Bull-geruchten waren
nooit concreet, maar vanuit dat kamp werd wel meermaals aangegeven
dat Norris een interessante coureur was. Het probleem?
Waarschijnlijk Max Verstappen. Norris heeft natuurlijk ook gezien
dat heel wat goede coureurs het onderspit moesten delven naast de
Nederlander en denkt meer kans te maken met zijn huidige team.
Norris is té goed om dat risico te lopen. Mede daarom is het niet
echt vreemd dat Norris zijn contract verlengt. McLaren heeft het
volste vertrouwen in Norris, gaf hem zijn eerste F1-kans in 2019 en
loopt met de goedlachse coureur weg. De Brit lijkt wel iemand te
zijn die iets terug wil geven aan het team en daarom McLaren boven
Red Bull verkiest. Voor hem zou het natuurlijk een sprookje zijn
als hij McLaren volledig uit het dal kan trekken. Ergens is dat al
gebeurd met de sterke opmars van het afgelopen jaar, maar de droom
is pas voltooid als Norris overwinningen en titels gaat pakken.
Brown en Stella, de kopstukken van het team, hebben ongetwijfeld
ook een rol gespeeld in de keuze van Norris. De afgelopen jaren was
het regelmatig een zooitje in het management van McLaren, maar nu
staat er toch een tandem waar je u tegen zegt. Stella weet op
technisch gebied precies waar hij mee bezig is en straalt veel
vertrouwen uit. Tel daar de komst van voormalig Red Bull-kopstuk
Rob Marshall bij op en McLaren heeft alle middelen in huis om
Verstappen echt uit te gaan dagen. Waarom zou je dan op een
stoeltje naast Verstappen azen als je zijn pad kan doorkruisen als
parel van McLaren? Risico's? Toch is de keuze van Norris ook een
risico. Het is duidelijk dat het team drastisch verbetert, maar de
laatste keer dat ze echt om de titel streden, was in 2012. Vanaf
dat moment ging het een klap minder. De Honda-samenwerking faalde,
coureurs als Fernando Alonso vertrokken met de staart tussen de
benen en zoals gezegd rommelde het in het management. Het is een
tijd geleden dat McLaren überhaupt steevast om zeges streed en ze
moeten het wel opnemen tegen ervaren teams als Red Bull en
Mercedes. Wat de grootste bedreiging voor Norris is in de komende
jaren? Teamgenoot Piastri. De Australiër liet een daverende indruk
achter in zijn debuutseizoen en blijft ook minimaal tot en met 2026
bij het team. Het kan intern voor gesteggel zorgen als Piastri
stappen gaat zetten en Norris wellicht voorbijstreeft. Norris had
vooral in de kwalificatie zijn handen vol aan Piastri en kon dat
tot nu toe nog compenseren met een geweldige racepace, maar het is
duidelijk dat hij niet zomaar van zijn teamgenoot wint over een
heel seizoen. Voorlopig blijft Norris nog het lievelingetje van
McLaren en verbindt hij zijn lot aan het team waar hij het meest
van houdt. De komende tijd gaat blijken of het de juiste keuze is.
Anders is Red Bull altijd nog een optie...
de lange termijn aan een team verbonden. De Brit blijft bij McLaren
na 2025 en spreekt openlijk zijn onvoorwaardelijke vertrouwen uit.
Toch is het best een verrassing dat Norris voor zo'n lange tijd
zijn jawoord aan McLaren heeft gegeven. Hij is immers een van de
meest gewilde coureurs in de Formule 1 en Red Bull had ook een
oogje op hem... Voor McLaren is de verlenging een fikse opsteker.
Het team uit Woking kan zo met Norris en teamgenoot Oscar Piastri
verder bouwen aan de bijzondere ommekeer van 2023. De start was
dramatisch, maar McLaren draaide dat met een aantal forse updates
helemaal om. Mede daarom is het misschien ook wel logisch dat
Norris denkt te kunnen winnen met zijn huidige team. Hij verwijst
er zelf ook naar in het persbericht. "Het werk van Zak Brown,
Andrea Stella en het gehele team was ongelofelijk afgelopen jaar en
ik heb er vertrouwen in dat ik om zeges kan strijden met McLaren.
Ik kijk er naar uit om meer geweldige herinneringen te creëren en
blijf hard werken in de komende jaren." Maar is het vertrouwen van
Norris terecht en waarom negeert hij de recente Red Bull-geluiden?
Max Verstappen Eerlijk is eerlijk: de Red Bull-geruchten waren
nooit concreet, maar vanuit dat kamp werd wel meermaals aangegeven
dat Norris een interessante coureur was. Het probleem?
Waarschijnlijk Max Verstappen. Norris heeft natuurlijk ook gezien
dat heel wat goede coureurs het onderspit moesten delven naast de
Nederlander en denkt meer kans te maken met zijn huidige team.
Norris is té goed om dat risico te lopen. Mede daarom is het niet
echt vreemd dat Norris zijn contract verlengt. McLaren heeft het
volste vertrouwen in Norris, gaf hem zijn eerste F1-kans in 2019 en
loopt met de goedlachse coureur weg. De Brit lijkt wel iemand te
zijn die iets terug wil geven aan het team en daarom McLaren boven
Red Bull verkiest. Voor hem zou het natuurlijk een sprookje zijn
als hij McLaren volledig uit het dal kan trekken. Ergens is dat al
gebeurd met de sterke opmars van het afgelopen jaar, maar de droom
is pas voltooid als Norris overwinningen en titels gaat pakken.
Brown en Stella, de kopstukken van het team, hebben ongetwijfeld
ook een rol gespeeld in de keuze van Norris. De afgelopen jaren was
het regelmatig een zooitje in het management van McLaren, maar nu
staat er toch een tandem waar je u tegen zegt. Stella weet op
technisch gebied precies waar hij mee bezig is en straalt veel
vertrouwen uit. Tel daar de komst van voormalig Red Bull-kopstuk
Rob Marshall bij op en McLaren heeft alle middelen in huis om
Verstappen echt uit te gaan dagen. Waarom zou je dan op een
stoeltje naast Verstappen azen als je zijn pad kan doorkruisen als
parel van McLaren? Risico's? Toch is de keuze van Norris ook een
risico. Het is duidelijk dat het team drastisch verbetert, maar de
laatste keer dat ze echt om de titel streden, was in 2012. Vanaf
dat moment ging het een klap minder. De Honda-samenwerking faalde,
coureurs als Fernando Alonso vertrokken met de staart tussen de
benen en zoals gezegd rommelde het in het management. Het is een
tijd geleden dat McLaren überhaupt steevast om zeges streed en ze
moeten het wel opnemen tegen ervaren teams als Red Bull en
Mercedes. Wat de grootste bedreiging voor Norris is in de komende
jaren? Teamgenoot Piastri. De Australiër liet een daverende indruk
achter in zijn debuutseizoen en blijft ook minimaal tot en met 2026
bij het team. Het kan intern voor gesteggel zorgen als Piastri
stappen gaat zetten en Norris wellicht voorbijstreeft. Norris had
vooral in de kwalificatie zijn handen vol aan Piastri en kon dat
tot nu toe nog compenseren met een geweldige racepace, maar het is
duidelijk dat hij niet zomaar van zijn teamgenoot wint over een
heel seizoen. Voorlopig blijft Norris nog het lievelingetje van
McLaren en verbindt hij zijn lot aan het team waar hij het meest
van houdt. De komende tijd gaat blijken of het de juiste keuze is.
Anders is Red Bull altijd nog een optie...
