Luyendyk ziet dat F1 IndyCar spiegelt: "Eerder aan veiligheid gedacht"
Arie Luyendyk heeft dan niet in de Formule 1 geracet, maar hij
heeft genoeg ervaring in de racewereld om de verschillen te zien
tussen de koningsklasse van de autosport en de IndyCar. De vraag is
of de Formule 1 wat heeft overgenomen van de IndyCar, of misschien
wel andersom Luyendyk gaat op dat onderwerp in tijdens een
interview met RacingNews365 . "De Formule 1 heeft best wel veel
overgenomen van IndyCar, wat betreft de periodes met gele vlaggen,
herstarts en de safety car. Je ziet de safety car door de jaren
heen steeds vaker in actie komen, veel meer dan vroeger. Zolang ik
me kan heugen hebben wij in de IndyCar te maken met periodes met
gele vlaggen en safety cars. Dat is echt iets dat de Formule 1
heeft overgenomen van IndyCar", zo zegt Luyendyk. 'Proberen
penalty's in IndyCar op te lossen tijdens de race' "Misschien
hebben zij (Formule 1, red.) wel naar ons gekeken qua penalty's,
maar wij kijken ook naar hun. Wij proberen het liefste alles op te
lossen tijdens de race, want wij willen niet hebben dat we na de
race de uitslag moeten aanpassen. Dat gebeurt weleens na de
technische inspectie, maar de penalty's voor de rijders proberen
wij dus op te lossen tijdens de race. Zodat we niet na de race
hoeven te zeggen: jij bent niet derde geworden, maar vijfde." Is de
Formule 1 daar wat gemakzuchtig in, omdat het weleens uren kan
duren voordat een uitslag definitief is? "Ze zijn het verplicht
tegenover de teams om het goed te doen, want de teams staan erop.
Heel vaak denk je dat het de FIA of de organisatie is, maar nee,
het zijn de teams die daarop wijzen. De teams zijn heel veeleisend.
Stel: je wordt elfde, maar je denkt dat diegene die tiende is
geworden een unsafe release heeft gehad in de pitstraat. Dan wil je
ervoor zorgen dat dat bekeken wordt en hij die straf krijgt, want
dan ben je tiende en krijg je een punt", zo legt de tweevoudig
winnaar van de Indy500 uit. "Ik geloof dat de fans niet helemaal in
de gaten hebben dat het heel vaak aan de teams ligt dat het
allemaal zo moeizaam gaat en dat het soms drie uur duurt voordat er
een uitslag is. Je ziet al hoe die teams denken. Nu zijn er tien
teams, maar het feit dat Andretti een team wil kopen of beginnen,
dat krijgt een heel hoop weerstand. Want het gaat om de munten die
ze niet willen verdelen met nog meer mensen." Luyendyk ziet de
factor geld ook terug als het om regelwijzigingen gaat. Volgens hem
gaan de stemmingen in de IndyCar iets gemakkelijker, omdat het de
teams minder snel in de portemonnee raakt. Teams hebben doorgaans
een stem in het invoeren van regelwijzigingen. "Zodra het hun eigen
portemonnee beïnvloed, dan gaan ze echt wel vechten voor hun eigen
hachje. In de IndyCar wordt vaak gestemd over de reglementen of wat
er wel of niet gedaan mag worden aan de auto. Het gaat niet vaak
over iets wat hun portemonnee raakt, in de Formule 1 is dat wel
zo." Veiligheid Dan naar de veiligheid, waar de IndyCar volgens
Luyendyk een voorsprong pakte ten opzichte van de F1. "Ik geloof
dat IndyCar eerder aan de veiligheid dacht dan de Formule 1. Met
andere woorden: er komt een gele vlag in de IndyCar, omdat er een
auto vrij gevaarlijk aan de kant staat. Dus laten we maar full
course yellow gaan om dat ding weg te halen. De Formule 1 heeft
daar iets langer over gedaan." Waar er vroeger wellicht werd gezegd
dat de IndyCar té veilig probeerde te zijn, volgt de Formule 1 nu
dat voorbeeld. Luyendyk beaamt dat. "Maar als er een onderdeel van
een auto vliegt in de Verenigde Staten en dat vliegt over het hek
en een toeschouwer wordt geraakt, dan kunnen ze erop rekenen dat de
toeschouwer het circuit gaan aanklagen." Daarbij gaan de gedachten
meteen terug naar de Indy500 van vorig jaar, toen er bijna een wiel
het publiek in vloog. Dat liep uiteindelijk met een sisser af.
heeft genoeg ervaring in de racewereld om de verschillen te zien
tussen de koningsklasse van de autosport en de IndyCar. De vraag is
of de Formule 1 wat heeft overgenomen van de IndyCar, of misschien
wel andersom Luyendyk gaat op dat onderwerp in tijdens een
interview met RacingNews365 . "De Formule 1 heeft best wel veel
overgenomen van IndyCar, wat betreft de periodes met gele vlaggen,
herstarts en de safety car. Je ziet de safety car door de jaren
heen steeds vaker in actie komen, veel meer dan vroeger. Zolang ik
me kan heugen hebben wij in de IndyCar te maken met periodes met
gele vlaggen en safety cars. Dat is echt iets dat de Formule 1
heeft overgenomen van IndyCar", zo zegt Luyendyk. 'Proberen
penalty's in IndyCar op te lossen tijdens de race' "Misschien
hebben zij (Formule 1, red.) wel naar ons gekeken qua penalty's,
maar wij kijken ook naar hun. Wij proberen het liefste alles op te
lossen tijdens de race, want wij willen niet hebben dat we na de
race de uitslag moeten aanpassen. Dat gebeurt weleens na de
technische inspectie, maar de penalty's voor de rijders proberen
wij dus op te lossen tijdens de race. Zodat we niet na de race
hoeven te zeggen: jij bent niet derde geworden, maar vijfde." Is de
Formule 1 daar wat gemakzuchtig in, omdat het weleens uren kan
duren voordat een uitslag definitief is? "Ze zijn het verplicht
tegenover de teams om het goed te doen, want de teams staan erop.
Heel vaak denk je dat het de FIA of de organisatie is, maar nee,
het zijn de teams die daarop wijzen. De teams zijn heel veeleisend.
Stel: je wordt elfde, maar je denkt dat diegene die tiende is
geworden een unsafe release heeft gehad in de pitstraat. Dan wil je
ervoor zorgen dat dat bekeken wordt en hij die straf krijgt, want
dan ben je tiende en krijg je een punt", zo legt de tweevoudig
winnaar van de Indy500 uit. "Ik geloof dat de fans niet helemaal in
de gaten hebben dat het heel vaak aan de teams ligt dat het
allemaal zo moeizaam gaat en dat het soms drie uur duurt voordat er
een uitslag is. Je ziet al hoe die teams denken. Nu zijn er tien
teams, maar het feit dat Andretti een team wil kopen of beginnen,
dat krijgt een heel hoop weerstand. Want het gaat om de munten die
ze niet willen verdelen met nog meer mensen." Luyendyk ziet de
factor geld ook terug als het om regelwijzigingen gaat. Volgens hem
gaan de stemmingen in de IndyCar iets gemakkelijker, omdat het de
teams minder snel in de portemonnee raakt. Teams hebben doorgaans
een stem in het invoeren van regelwijzigingen. "Zodra het hun eigen
portemonnee beïnvloed, dan gaan ze echt wel vechten voor hun eigen
hachje. In de IndyCar wordt vaak gestemd over de reglementen of wat
er wel of niet gedaan mag worden aan de auto. Het gaat niet vaak
over iets wat hun portemonnee raakt, in de Formule 1 is dat wel
zo." Veiligheid Dan naar de veiligheid, waar de IndyCar volgens
Luyendyk een voorsprong pakte ten opzichte van de F1. "Ik geloof
dat IndyCar eerder aan de veiligheid dacht dan de Formule 1. Met
andere woorden: er komt een gele vlag in de IndyCar, omdat er een
auto vrij gevaarlijk aan de kant staat. Dus laten we maar full
course yellow gaan om dat ding weg te halen. De Formule 1 heeft
daar iets langer over gedaan." Waar er vroeger wellicht werd gezegd
dat de IndyCar té veilig probeerde te zijn, volgt de Formule 1 nu
dat voorbeeld. Luyendyk beaamt dat. "Maar als er een onderdeel van
een auto vliegt in de Verenigde Staten en dat vliegt over het hek
en een toeschouwer wordt geraakt, dan kunnen ze erop rekenen dat de
toeschouwer het circuit gaan aanklagen." Daarbij gaan de gedachten
meteen terug naar de Indy500 van vorig jaar, toen er bijna een wiel
het publiek in vloog. Dat liep uiteindelijk met een sisser af.
