Hoe Sainz door Leclerc in een spagaat terechtkomt

Silly Season 2024 is al begonnen vóór de eerste race, de Grand Prix
van Bahrein, is verreden. Charles Leclerc en Lando Norris
verlengden hun contract bij respectievelijk Ferrari en McLaren en
er gaan al genoeg geruchten rond over andere coureurs. Carlos Sainz
is nu misschien wel de hoofdrolspeler. De Spanjaard beschikt over
een aflopend contract bij Ferrari en zal toch met argusogen de
verlenging van Leclerc gevolgd hebben. Het brengt Sainz namelijk in
een lastig parket. De afgelopen weken kwam naar buiten dat Sainz en
Ferrari met elkaar in gesprek waren over een contractverlenging,
maar tot nu toe draaide dat op niets uit. Sainz zou op een
langdurig contract azen, terwijl Ferrari hem liever nog even in de
wachtkamer laat zitten. Dat Leclerc nu meerdere jaren vastligt, is
wellicht een extra tikje in dat proces. Sainz zal toch niet het
gevoel hebben dat hij de kopman van Ferrari is óf gaat worden. De
Scuderia kiest aan het begin van het seizoen weliswaar geen kant
qua eerste- en tweede coureur, maar achter de schermen lijkt
Leclerc duidelijk het pareltje van het team te zijn. Wil je als
Sainz naast hem fungeren of ga je voor je kans bij een ander team?
We nemen zijn situatie onder de loep. Audi? Voor Sainz lijkt een
nieuwe deal met Ferrari op dit moment het aantrekkelijkst te zijn.
Het Italiaanse team doet normaal gesproken mee aan de top en er
zijn niet echt plekjes vrij bij andere topteams. Red Bull is geen
optie vanwege het verleden met Max Verstappen en de coureurs van
McLaren en Mercedes liggen al langdurig vast. Red Bull-adviseur
Helmut Marko stelde recentelijk nog dat Verstappen en Sainz uit
elkaar gehaald werden bij Toro Rosso. De reden? Een 'toxische'
relatie. Toch zijn er ook andere teams die Sainz in de gaten
houden. In 2026 gaan de reglementen op de schop en doen
verschillende merken (opnieuw) hun intrede in de Formule 1. Audi is
een van die merken en naar het schijnt willen zij maar al te graag
Sainz aan het fabrieksteam toevoegen. Extra fijn voor Audi: Carlos
Sainz sr. won namens het team de Dakar Rally en deed een goed
woordje voor het Duitse merk. De vader van Sainz jr. zei het
volgende. "Audi is altijd een zekerheidje. Ik weet namelijk hoe
serieus ze elk project nemen. En ik weet ook goed wat de beroemde
Duitse mentaliteit in de praktijk betekent, zowel de goede kanten
als bepaalde minder goede kanten. Maar we móéten gewoon heel veel
respect hebben voor de Volkswagen Groep met Audi als onderdeel
daarvan. En natuurlijk is het logisch dat we bij Carlos thuis
praten over wat Audi klaar kan spelen, te meer omdat ik lid ben van
die Audi-familie." Wat gaat Sainz doen? Die woorden kan Audi in
haar zak steken. Het is nu aan Sainz om te bepalen wat voor hem het
beste is. Ga je een onzekere uitdaging aan bij een nieuw
fabrieksteam of blijf je bij Ferrari terwijl zij potentieel de
voorkeur aan Leclerc geven? Het is een lastig dilemma. Wellicht
loont het om de prestaties en omgang nog een paar maandjes af te
wachten. Sainz zit wel in een positie waarin hij rustig kan kijken
hoe de relatie met Ferrari verder gaat. Het is nooit fijn om te
moeten gokken op een contract of een stoeltje, maar mocht Ferrari
echt de kant van Leclerc op bewegen, kan Sainz daar altijd nog zijn
conclusies aan verbinden. Hij ligt goed genoeg in de markt om
andere opties te overwegen. Het is nog even gissen wat de uitkomst
gaat worden, maar Sainz lijkt tot nu toe toch langer bij Ferrari te
blijven. Onder de nieuwe teambaas Fred Vasseur ging het beter en
beter en Sainz was in 2023 zeker in staat om Leclerc steevast uit
te dagen. Vergeet niet dat de Spanjaard de enige niet Red
Bull-coureur was die een Grand Prix wist te winnen. Nu nog het
pareltje verslaan als het om de titel gaat.

Top Headlines

Oudere Top Headlines