Hoe deze F1-regelwijziging voor twee controversiële momenten zorgde
De FIA besloot in 2007 een nieuwe regel in het leven te roepen. De
pitstraat werd namelijk gesloten wanneer de safety car naar buiten
reed. De reden van die nieuwe regel? Zo werd voorkomen dat coureurs
in hun haast te hard reden op het deel van de baan waar een ongeluk
was gebeurd, om zo een voordeel te pakken op weg naar de pits en om
bij te tanken. Coureurs die op dat moment toch de pits in gingen,
kregen daarvoor een penalty. Voordat de regel werd geïntroduceerd,
belandde Fernando Alonso in het ziekenhuis nadat hij met zijn
Renault tijdens de Grand Prix van Brazilië van 2003 in het wrak van
Mark Webber's Jaguar reed op het moment dat de safety car naar
buiten kwam. Grand Prix van Singapore in 2008 Een van de races die
werd beïnvloed door de controversiële regel was de Grand Prix van
Singapore van 2008, beter bekend als crashgate. Het vooropgestelde
plan om Alonso te pitten en om Nelson Piquet Jr. te laten crashen
pakte goed uit voor het team van Renault. Zo moest onder meer Nico
Rosberg, de nummer twee van die race, pitten tijdens de safety car
die toen naar buiten kwam, omdat hij bijna zonder brandstof kwam te
zitten. Daar kreeg hij, net als Robert Kubica, een tien seconden
stop-and-go penalty voor. Het uiteindelijke verschil tussen Alonso
en Rosberg in die race was een kleine drie seconden, waardoor het
uiteindelijk een cruciale straf bleek te zijn. Maar uiteindelijk
werd de regel precies vijftien jaar geleden, in 2009 dus,
teruggedraaid onder druk van de teams. En inmiddels was er nieuwe
software ontwikkeld die de snelheid regelt van de coureurs die
terugkeerden naar de pits om bij te tanken. "Als de safety car
wordt ingezet zal het bericht naar alle auto's worden gestuurd, die
dan in een 'safety car'-modus schieten", zo vertelde wijlen
wedstrijdleider Charlie Whiting toentertijd. Veel beslissingen door
safety car "Als dat bericht de auto bereikt, weet de software waar
de auto zich op het circuit bevindt en wordt de minimale tijd voor
de rijder berekend om terug te keren naar de pitstraat. De coureur
zal dit moeten respecteren en de informatie zal worden weergegeven
op zijn dashboard", zo legde Whiting verder uit. Daardoor zou het
onmogelijk zijn om sneller terug te keren naar de pits dan het
display in de auto aangeeft. De teruggedraaide regel, waardoor
coureurs 'gewoon' de pitstraat in mogen, heeft voor vele
beslissingen in de races gezorgd, met wellicht de bekendste tijdens
de sensationele ontknoping van het Formule 1-seizoen van 2021 in
Abu Dhabi. De crash van Nicholas Latifi in ronde 53 zorgde voor een
safety car en Max Verstappen dook de pits in, terwijl Lewis
Hamilton buiten bleef. Dat bleek uiteindelijk de move om de
wereldtitel naar zich toe te trekken. Op de baan plaatste
Verstappen op nieuwe zachte banden vervolgens de beslissende
inhaalactie om zo zijn eerste wereldtitel te veroveren.
pitstraat werd namelijk gesloten wanneer de safety car naar buiten
reed. De reden van die nieuwe regel? Zo werd voorkomen dat coureurs
in hun haast te hard reden op het deel van de baan waar een ongeluk
was gebeurd, om zo een voordeel te pakken op weg naar de pits en om
bij te tanken. Coureurs die op dat moment toch de pits in gingen,
kregen daarvoor een penalty. Voordat de regel werd geïntroduceerd,
belandde Fernando Alonso in het ziekenhuis nadat hij met zijn
Renault tijdens de Grand Prix van Brazilië van 2003 in het wrak van
Mark Webber's Jaguar reed op het moment dat de safety car naar
buiten kwam. Grand Prix van Singapore in 2008 Een van de races die
werd beïnvloed door de controversiële regel was de Grand Prix van
Singapore van 2008, beter bekend als crashgate. Het vooropgestelde
plan om Alonso te pitten en om Nelson Piquet Jr. te laten crashen
pakte goed uit voor het team van Renault. Zo moest onder meer Nico
Rosberg, de nummer twee van die race, pitten tijdens de safety car
die toen naar buiten kwam, omdat hij bijna zonder brandstof kwam te
zitten. Daar kreeg hij, net als Robert Kubica, een tien seconden
stop-and-go penalty voor. Het uiteindelijke verschil tussen Alonso
en Rosberg in die race was een kleine drie seconden, waardoor het
uiteindelijk een cruciale straf bleek te zijn. Maar uiteindelijk
werd de regel precies vijftien jaar geleden, in 2009 dus,
teruggedraaid onder druk van de teams. En inmiddels was er nieuwe
software ontwikkeld die de snelheid regelt van de coureurs die
terugkeerden naar de pits om bij te tanken. "Als de safety car
wordt ingezet zal het bericht naar alle auto's worden gestuurd, die
dan in een 'safety car'-modus schieten", zo vertelde wijlen
wedstrijdleider Charlie Whiting toentertijd. Veel beslissingen door
safety car "Als dat bericht de auto bereikt, weet de software waar
de auto zich op het circuit bevindt en wordt de minimale tijd voor
de rijder berekend om terug te keren naar de pitstraat. De coureur
zal dit moeten respecteren en de informatie zal worden weergegeven
op zijn dashboard", zo legde Whiting verder uit. Daardoor zou het
onmogelijk zijn om sneller terug te keren naar de pits dan het
display in de auto aangeeft. De teruggedraaide regel, waardoor
coureurs 'gewoon' de pitstraat in mogen, heeft voor vele
beslissingen in de races gezorgd, met wellicht de bekendste tijdens
de sensationele ontknoping van het Formule 1-seizoen van 2021 in
Abu Dhabi. De crash van Nicholas Latifi in ronde 53 zorgde voor een
safety car en Max Verstappen dook de pits in, terwijl Lewis
Hamilton buiten bleef. Dat bleek uiteindelijk de move om de
wereldtitel naar zich toe te trekken. Op de baan plaatste
Verstappen op nieuwe zachte banden vervolgens de beslissende
inhaalactie om zo zijn eerste wereldtitel te veroveren.
