Nieuwe beschuldigingen aan adres Red Bull, Marko reageert fel

Naast zijn werkzaamheden voor het Formule 1-team werkt Adrian Newey
de laatste jaren ook aan een ander Red Bull-project: de RB17. Die
naam was ooit voorbestemd voor de F1-auto van 2021, maar toen de F1
de reglementen bevroor vanwege het coronavirus, werd die auto de
RB16B genoemd. In 2022 zag vervolgens de RB18 het levenslicht,
waardoor de typeaanduiding RB17 vrij bleef. Aangezien Newey met de
RB17 zoveel mogelijk regels aan zijn laars wil lappen, zal de auto
op geen enkele manier straatlegaal zijn en dus enkel zijn
voorbestemd voor het circuit. Het Duitse AMUS schrijft zelfs dat
Newey de komende jaren misschien zijn volledige focus zal verleggen
naar dat project, omdat zijn hoge salaris bij het F1-team problemen
oplevert in combinatie met het budgetplafond. Als hij de focus
volledig op de RB17 legt, dan kan een ander Red Bull-kopstuk met
een hoog salaris naar voren worden geschoven en als uitzondering
buiten het budgetplafond worden gelaten. De salarissen van de drie
best betaalde werknemer en de twee coureurs worden namelijk niet
meegenomen. Beschuldigingen Momenteel werkt Newey nog wel parttime
aan de RB17 en parttime aan de F1-bolides van het team.
Concurrenten zijn echter bang dat Newey zijn werk aan de RB17
gebruikt als proeftuin voor de Formule 1-bolide van het team. Daar
zouden de F1-bolides enorm van kunnen profiteren. Althans, dat
meldt Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport . Vooral de
werking van de vloer, iets wat bij deze huidige generatie
F1-bolides van doorslaggevend belang kan zijn, zou Newey met behulp
van de RB17 kunnen perfectioneren. Marko verwijst die geruchten
linea recta naar de prullenbak. "Onze tegenstanders zeggen dat de
onderkant van de RB17 inzichten biedt voor de Formule 1-auto. Dat
is natuurlijk complete onzin!", hekelt de Red Bull-adviseur. "Daar
moeten we een oplossing voor vinden", aldus Marko. Falende
crashtest Vooralsnog werkt Newey nog verder aan de RB20 waarmee
Verstappen in 2024 een gooi zal doen naar zijn vierde wereldtitel.
Recent bleek dat Red Bull een van de verplichte crashtests in
eerste instantie niet had doorstaan. Marko kan daar wel om lachen
en wijst op het feit dat het absoluut geen cruciale fase van de
ontwikkeling was. "Als je de tests de eerste keer doorstaat, dan
doe je iets verkeerd. In het verleden hebben we bovendien weleens
jaren gehad gedurende welke we pas kort voor de eerste testruns de
crashtest doorstonden. Wat betreft de risicofilosofie van Red Bull
zijn we dus nog aan de vroege kant!", zo sluit hij met een grijns
af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines