Verstappen en F1-collega's grijpen de macht
Max Verstappen tekende twee jaar geleden als eerste zo'n langlopend
contract, waardoor hij tot en met 2028 aan Red Bull Racing is
verbonden. Een logische zet voor zowel Red Bull Racing als
Verstappen. De drievoudig wereldkampioen rijdt bij het beste team
en Red Bull beschikt over de beste coureur op de F1-grid. Een vrij
voor de hand liggende keuze voor beide partijen om zich voor lange
tijd aan elkaar te verbinden. Bij Ferrari heeft Charles Leclerc
weliswaar mooie dingen laten zien, maar de afgelopen jaren was hij
niet met afstand beter dan Carlos Sainz. Toch heeft Leclerc zijn
nieuwe contract binnen en zit Sainz vooralsnog in de wachtkamer. In
Maranello nam men de beslissing om de Monegask tot en met 2028 vast
te leggen, alhoewel er voor Leclerc wel een mogelijkheid is om er
eerder onderuit te komen . Met deze keuze heeft Ferrari gekozen
voor een kopman en zullen ook de sponsoren van het team tevreden
zijn. Er is namelijk zekerheid en Leclerc lijkt de ideale coureur
te zijn om het merk Ferrari te vertegenwoordigen. F1 draait naast
de prestaties op de baan namelijk ook altijd om het hele plaatje
naast de baan en Leclerc is voor Ferrari een coureur die op beide
vlakken van grote waarde is. Leclerc is wereldwijd zeer populair en
staat altijd klaar om Ferrari en de merken die aan het team zijn
verbonden te helpen. Voor het team en de sponsoren biedt het dan
ook zekerheid om Leclerc voor lange tijd te verbinden aan het team.
Zo kan men zowel op als naast de baan aan een stabiele toekomst
werken. Wel zijn er dus enkele clausules in het contract opgenomen,
maar ook deze lijken vooral in het voordeel te werken van Leclerc.
Opvallend, zo viel in de Italiaanse media al viel terug te lezen,
want zo'n clausule zou door oprichter Enzo Ferrari nooit zijn
opgenomen in een contract van een Ferrari-coureur. De trots die je
volgens hem moest hebben om voor Ferrari te racen, zou met zulke
clausules wegvallen. Zijn gedachte was dat je niet met een ander
team bezig bent als je een Ferrari-coureur bent. Een logische
gedachtegang, maar toch lijkt het huidige Ferrari geen problemen te
hebben met de clausule van Leclerc. Deze voornaamste clausule zorgt
ervoor dat de Monegask na 2026 het team zou kunnen verlaten,
wanneer men geen competitieve bolide heeft gebouwd. McLaren kiest
voor stabiliteit Ongetwijfeld zal ook Lando Norris beschikken over
een clausule waarmee hij alsnog vroegtijdig McLaren zou kunnen
verlaten. Waarschijnlijk zal ook de Brit het 2026-seizoen afwachten
om te kijken of hij daadwerkelijk gebruik zou willen maken van de
clausule. Het betekent echter wel dat Norris nog minimaal drie
seizoenen uitkomt voor McLaren en dat geeft natuurlijk veel
stabiliteit binnen het in het verleden zo succesvolle McLaren-team.
Naast het team en de sponsoren die blij zijn met de lange
verbintenis van Norris, is ook teambaas Andreas Stella de grote
winnaar van een langdurig contract. Stella gaf namelijk al vaker
aan dat teams alleen goed kunnen presteren wanneer er een stabiele
basis ligt. De belangrijkste factor blijven uiteindelijk toch de
coureurs die in de bolides racen en die liggen de komende jaren bij
McLaren in ieder geval vast. Zowel Oscar Piastri als Norris zullen
namelijk tot en met minimaal 2026 in actie komen voor McLaren.
Daarmee is Stella's wens vervuld en kan de Italiaan rustig verder
werken aan wat zijn ' masterpiece ' moet worden, na de
veelbelovende start van de Italiaanse teambaas in 2023. Coureurs
grijpen de macht Zowel qua prestaties als marketingbeleid lijken de
F1-teams dus een nieuwe weg in te zijn geslagen. In het verleden
tekenden de meeste coureurs namelijk contracten van één of twee
seizoenen. Daarmee was er minder zekerheid voor de coureur en het
team, maar ging men er vanuit dat dat het team en de coureur
tegelijkertijd ook scherp hield. De macht lag toen vooral bij het
team, dat ook met relatief lage afkoopsommen had te maken als men
een coureur vroegtijdig wilde ontslaan of op non-actief wilde
zetten. De langdurige contracten die nu worden afgesloten lijken
vooral in het nadeel van de teams te zijn, doordat de clausules
vooral bij de coureurs liggen. Zij lijken daarmee meer macht te
hebben veroverd, waardoor de druk dus nog meer op de teams komt te
liggen. Zowel McLaren als Ferrari zullen in 2026 direct over een
competitieve bolide moeten beschikken, want anders riskeert men
niet alleen mindere prestaties, maar kunnen ze ook nog eens hun
stercoureurs verliezen. Gedurende het seizoen zullen de coureurs
met een clausule namelijk al gaan spreken met andere teams. Daarmee
zou het 2026-seizoen voor deze iconische teams uit kunnen draaien
op een totale ramp. Het is opvallend om te zien dat de teams zoveel
macht weggeven, want waar Verstappen zich bewezen heeft als een
coureur van wereldklasse, is het aan Leclerc en Norris nog steeds
de beurt om zich definitief te bewijzen. Ongetwijfeld zal het
management van beide coureurs dan ook blij zijn geweest met de
nieuwe F1-trend die Verstappen heeft ingezet. Stabiliteit is het
nieuwe toverwoord geworden en dat heeft goed uitgepakt in de
onderhandelingen rond de nieuwe contracten van Norris en Leclerc.
Wat dat betreft had George Russell er misschien meer uit moeten
slepen bij Mercedes. Zijn nieuwe contract loopt af aan het einde
van 2025, en daarmee gaat Russell dus niet mee in die trend. De
tijd zal uitwijzen of hij inderdaad beter in had kunnen zetten op
een langdurig contract of juist slim is geweest door meerdere
opties open te houden.
contract, waardoor hij tot en met 2028 aan Red Bull Racing is
verbonden. Een logische zet voor zowel Red Bull Racing als
Verstappen. De drievoudig wereldkampioen rijdt bij het beste team
en Red Bull beschikt over de beste coureur op de F1-grid. Een vrij
voor de hand liggende keuze voor beide partijen om zich voor lange
tijd aan elkaar te verbinden. Bij Ferrari heeft Charles Leclerc
weliswaar mooie dingen laten zien, maar de afgelopen jaren was hij
niet met afstand beter dan Carlos Sainz. Toch heeft Leclerc zijn
nieuwe contract binnen en zit Sainz vooralsnog in de wachtkamer. In
Maranello nam men de beslissing om de Monegask tot en met 2028 vast
te leggen, alhoewel er voor Leclerc wel een mogelijkheid is om er
eerder onderuit te komen . Met deze keuze heeft Ferrari gekozen
voor een kopman en zullen ook de sponsoren van het team tevreden
zijn. Er is namelijk zekerheid en Leclerc lijkt de ideale coureur
te zijn om het merk Ferrari te vertegenwoordigen. F1 draait naast
de prestaties op de baan namelijk ook altijd om het hele plaatje
naast de baan en Leclerc is voor Ferrari een coureur die op beide
vlakken van grote waarde is. Leclerc is wereldwijd zeer populair en
staat altijd klaar om Ferrari en de merken die aan het team zijn
verbonden te helpen. Voor het team en de sponsoren biedt het dan
ook zekerheid om Leclerc voor lange tijd te verbinden aan het team.
Zo kan men zowel op als naast de baan aan een stabiele toekomst
werken. Wel zijn er dus enkele clausules in het contract opgenomen,
maar ook deze lijken vooral in het voordeel te werken van Leclerc.
Opvallend, zo viel in de Italiaanse media al viel terug te lezen,
want zo'n clausule zou door oprichter Enzo Ferrari nooit zijn
opgenomen in een contract van een Ferrari-coureur. De trots die je
volgens hem moest hebben om voor Ferrari te racen, zou met zulke
clausules wegvallen. Zijn gedachte was dat je niet met een ander
team bezig bent als je een Ferrari-coureur bent. Een logische
gedachtegang, maar toch lijkt het huidige Ferrari geen problemen te
hebben met de clausule van Leclerc. Deze voornaamste clausule zorgt
ervoor dat de Monegask na 2026 het team zou kunnen verlaten,
wanneer men geen competitieve bolide heeft gebouwd. McLaren kiest
voor stabiliteit Ongetwijfeld zal ook Lando Norris beschikken over
een clausule waarmee hij alsnog vroegtijdig McLaren zou kunnen
verlaten. Waarschijnlijk zal ook de Brit het 2026-seizoen afwachten
om te kijken of hij daadwerkelijk gebruik zou willen maken van de
clausule. Het betekent echter wel dat Norris nog minimaal drie
seizoenen uitkomt voor McLaren en dat geeft natuurlijk veel
stabiliteit binnen het in het verleden zo succesvolle McLaren-team.
Naast het team en de sponsoren die blij zijn met de lange
verbintenis van Norris, is ook teambaas Andreas Stella de grote
winnaar van een langdurig contract. Stella gaf namelijk al vaker
aan dat teams alleen goed kunnen presteren wanneer er een stabiele
basis ligt. De belangrijkste factor blijven uiteindelijk toch de
coureurs die in de bolides racen en die liggen de komende jaren bij
McLaren in ieder geval vast. Zowel Oscar Piastri als Norris zullen
namelijk tot en met minimaal 2026 in actie komen voor McLaren.
Daarmee is Stella's wens vervuld en kan de Italiaan rustig verder
werken aan wat zijn ' masterpiece ' moet worden, na de
veelbelovende start van de Italiaanse teambaas in 2023. Coureurs
grijpen de macht Zowel qua prestaties als marketingbeleid lijken de
F1-teams dus een nieuwe weg in te zijn geslagen. In het verleden
tekenden de meeste coureurs namelijk contracten van één of twee
seizoenen. Daarmee was er minder zekerheid voor de coureur en het
team, maar ging men er vanuit dat dat het team en de coureur
tegelijkertijd ook scherp hield. De macht lag toen vooral bij het
team, dat ook met relatief lage afkoopsommen had te maken als men
een coureur vroegtijdig wilde ontslaan of op non-actief wilde
zetten. De langdurige contracten die nu worden afgesloten lijken
vooral in het nadeel van de teams te zijn, doordat de clausules
vooral bij de coureurs liggen. Zij lijken daarmee meer macht te
hebben veroverd, waardoor de druk dus nog meer op de teams komt te
liggen. Zowel McLaren als Ferrari zullen in 2026 direct over een
competitieve bolide moeten beschikken, want anders riskeert men
niet alleen mindere prestaties, maar kunnen ze ook nog eens hun
stercoureurs verliezen. Gedurende het seizoen zullen de coureurs
met een clausule namelijk al gaan spreken met andere teams. Daarmee
zou het 2026-seizoen voor deze iconische teams uit kunnen draaien
op een totale ramp. Het is opvallend om te zien dat de teams zoveel
macht weggeven, want waar Verstappen zich bewezen heeft als een
coureur van wereldklasse, is het aan Leclerc en Norris nog steeds
de beurt om zich definitief te bewijzen. Ongetwijfeld zal het
management van beide coureurs dan ook blij zijn geweest met de
nieuwe F1-trend die Verstappen heeft ingezet. Stabiliteit is het
nieuwe toverwoord geworden en dat heeft goed uitgepakt in de
onderhandelingen rond de nieuwe contracten van Norris en Leclerc.
Wat dat betreft had George Russell er misschien meer uit moeten
slepen bij Mercedes. Zijn nieuwe contract loopt af aan het einde
van 2025, en daarmee gaat Russell dus niet mee in die trend. De
tijd zal uitwijzen of hij inderdaad beter in had kunnen zetten op
een langdurig contract of juist slim is geweest door meerdere
opties open te houden.
