Hoe negen F1-teams uit protest FIA en Ferrari boycotten
In het jaar 2005 was er veel onrust in de Formule 1-wereld. Na
jaren van Ferrari-dominantie was de ontevredenheid bij de
concurrentie groot. Niet alleen omdat Michael Schumacher bijna
alles wist te winnen, maar ook vanwege de invloed die de Italiaanse
formatie had binnen de sport. Als er eind januari van dat jaar een
vergadering gepland staat met op de agenda mogelijke
regelwijzigingen en de langetermijntoekomst van de koningsklasse
van de autosport, laten negen teams verstek gaan. Alleen Ferrari
meldt zich in Londen om samen met de FIA om tafel te gaan. Het is
een protest. Grand Prix World Championship Om de precieze reden te
achterhalen van het protest moeten we een paar jaar terug in de
tijd. Verschillende F1-teams en -fabrikanten zijn niet blij met de
invloed van Bernie Ecclestone en de verdeling van alle inkomsten
van de Formule 1. In 2002 werd daarom de 'Grand Prix World
Championship opgericht'. Daarin verenigden Ferrari, Ford, BMW,
Renault en DaimlerChrysler zich. Zij wilden in 2008 - tot eind 2007
was er een contract met de Formule 1 - een eigen kampioenschap
beginnen en de sport verder laten groeien. Je leest het goed:
Ferrari deed ook mee, tot januari 2005. De Italianen sluiten achter
de rug van de andere teams om een nieuwe deal met Bernie Ecclestone
en verlaten de GPWC, waardoor het van 2008 tot en met 2012
verbonden blijft aan de Formule 1. Onvrede over die deal en
algemene onvrede over vermeende vriendjespolitiek tussen de FIA en
Ferrari zorgt er dus voor dat de negen andere F1-teams de
vergadering uit protest overslaan. FIA haalt de schouders op Als
toenmalig FIA-baas Max Mosley na de vergadering de pers te woord
staat, haalt hij uit naar de negen teams die verstek lieten gaan.
"Ze lopen te mokken. We hebben vandaag veel nuttige informatie
verzameld, waarschijnlijk meer dan we hadden gedaan als de negen
andere teams er wel waren geweest. Het is veel makkelijker om met
een team te praten." "Gelukkig hadden we geluk dat we mochten
praten met een team dat de sport, wat er nodig is en wat het kost
om succesvol te zijn snapt", aldus de Britse baas van de
autosportbond destijds. "De FIA bepaalt de regels voor 2008, dat
moge duidelijk zijn. Hoe sneller, hoe beter voor alle betrokken
partijen. We raadplegen de teams, we hebben hun toestemming niet
nodig. De vergadering van vandaag was om hen erbij te betrekken,
maar als ze dat niet willen: prima!" De plannen van het GPWC om
zich vanaf 2008 af te scheiden en een andere klasse te beginnen,
wuift hij weg. "Ik ben totaal niet bezorgd. Het is onmogelijk om
het serieus te nemen. Momenteel is het heel makkelijk voor iedereen
om te puffen en te kreunen, maar in 2008 zullen ze gewoon allemaal
van de partij zijn. Het lost zich allemaal wel op." Uiteindelijk
kreeg Mosley nog gelijk ook. De partijen die samen de GPWC vormden,
sloten allemaal een deal en bleven F1 trouw.
jaren van Ferrari-dominantie was de ontevredenheid bij de
concurrentie groot. Niet alleen omdat Michael Schumacher bijna
alles wist te winnen, maar ook vanwege de invloed die de Italiaanse
formatie had binnen de sport. Als er eind januari van dat jaar een
vergadering gepland staat met op de agenda mogelijke
regelwijzigingen en de langetermijntoekomst van de koningsklasse
van de autosport, laten negen teams verstek gaan. Alleen Ferrari
meldt zich in Londen om samen met de FIA om tafel te gaan. Het is
een protest. Grand Prix World Championship Om de precieze reden te
achterhalen van het protest moeten we een paar jaar terug in de
tijd. Verschillende F1-teams en -fabrikanten zijn niet blij met de
invloed van Bernie Ecclestone en de verdeling van alle inkomsten
van de Formule 1. In 2002 werd daarom de 'Grand Prix World
Championship opgericht'. Daarin verenigden Ferrari, Ford, BMW,
Renault en DaimlerChrysler zich. Zij wilden in 2008 - tot eind 2007
was er een contract met de Formule 1 - een eigen kampioenschap
beginnen en de sport verder laten groeien. Je leest het goed:
Ferrari deed ook mee, tot januari 2005. De Italianen sluiten achter
de rug van de andere teams om een nieuwe deal met Bernie Ecclestone
en verlaten de GPWC, waardoor het van 2008 tot en met 2012
verbonden blijft aan de Formule 1. Onvrede over die deal en
algemene onvrede over vermeende vriendjespolitiek tussen de FIA en
Ferrari zorgt er dus voor dat de negen andere F1-teams de
vergadering uit protest overslaan. FIA haalt de schouders op Als
toenmalig FIA-baas Max Mosley na de vergadering de pers te woord
staat, haalt hij uit naar de negen teams die verstek lieten gaan.
"Ze lopen te mokken. We hebben vandaag veel nuttige informatie
verzameld, waarschijnlijk meer dan we hadden gedaan als de negen
andere teams er wel waren geweest. Het is veel makkelijker om met
een team te praten." "Gelukkig hadden we geluk dat we mochten
praten met een team dat de sport, wat er nodig is en wat het kost
om succesvol te zijn snapt", aldus de Britse baas van de
autosportbond destijds. "De FIA bepaalt de regels voor 2008, dat
moge duidelijk zijn. Hoe sneller, hoe beter voor alle betrokken
partijen. We raadplegen de teams, we hebben hun toestemming niet
nodig. De vergadering van vandaag was om hen erbij te betrekken,
maar als ze dat niet willen: prima!" De plannen van het GPWC om
zich vanaf 2008 af te scheiden en een andere klasse te beginnen,
wuift hij weg. "Ik ben totaal niet bezorgd. Het is onmogelijk om
het serieus te nemen. Momenteel is het heel makkelijk voor iedereen
om te puffen en te kreunen, maar in 2008 zullen ze gewoon allemaal
van de partij zijn. Het lost zich allemaal wel op." Uiteindelijk
kreeg Mosley nog gelijk ook. De partijen die samen de GPWC vormden,
sloten allemaal een deal en bleven F1 trouw.
