Verstoten Red Bull-junior geeft inkijkje in werkwijze Marko en verklapt geheimpje
Jak Crawford kwam de laatste jaren met Red Bull-steun uit in de
Formule 4, Formule 3 en Formule 2. Nog steeds is hij pas 18 lentes
jong en toch heeft hij al twee jaar F3 en een seizoen F2 achter de
rug. Eind vorig jaar verliet hij echter gedwongen de Red Bull-stal
en in 2024 zal de Amerikaan zonder steun van het team uit Milton
Keynes verder moeten. In gesprek met RACER onthult Crawford een
geheimpje: hij zal de overstap maken naar het juniorprogramma van
een ander F1-team, maar hij houdt nog voor zich welke renstal dat
zal zijn. In 2024 komt hij met steun van dat team in ieder geval
uit voor DAMS in de Formule 2. Hoge druk Crawford erkent dat de
druk binnen de Red Bull-opleiding enorm hoog is. Het liefste wil je
niet op bezoek bij Helmut Marko moeten komen. "De druk en de hoge
verwachtingen zijn het lastigste om mee om te gaan. Marko heeft
veel vertrouwen in zijn coureurs, maar hij verwacht ook veel van
je." "Soms is het lastig om een goed inzicht te krijgen van de
prestaties als je niet in de F2-paddock bent, waardoor het lastig
is om te zeggen of een slechte prestatie door het team of door de
coureur komt. Dat kan een rol spelen in hoe Marko alles ziet." "Het
laatste wat je wil hebben, is een slecht weekend, gevolgd door een
telefoontje van Marko die zegt dat je naar hem toe moet komen. Hij
is heel, heel druk, dus meestal moet je dan op hem wachten. Dan zit
je daar, komt hij op je aflopen en zegt hij in een diepe stem:
'Dus, wat is er gebeurd?'." "Gesprekken met hem zijn erg kort, erg
direct. Soms is hij brutally honest . Dat is de beste manier om het
te omschrijven. Soms té eerlijk, tot aan het oneerlijke toe. Maar
zo slecht is het allemaal niet. Tegen mij was hij altijd erg kortaf
en direct." Marko bepaalt Samen met zijn vader stippelde Crawford
een plannetje uit, maar Marko bepaalde zelf wat er gebeurde met
zijn coureurs. Kans voor eigen inbreng was er bijna niet. "Marko is
heel direct in wat hij wil. Rond de GP van Oostenrijk wist je
meestal waar je het jaar daarna aan toe was. Daar riep hij iedereen
bij zich om het over je raceplannen te hebben." "Mijn vader en
manager hadden een ideaalbeeld, maar zo ver kwam het nooit. Nooit
gebeurde er wat je dacht dat er zou gebeuren. In 2020 zat ik midden
in mijn F4-seizoen toen ik werd gebeld door Helmut. 'Ik wil dat je
over twee weken een F3-test afwerkt met Hightech', zei hij. Dat
deed ik en het jaar daarop reed ik voor hen!" "Een jaar later
hadden we een plannetje in ons hoofd over wat we wilden voor 2022.
Zodra we bij Marko langsgingen zei hij: 'Ik heb een deal met Prema:
volgend jaar rijd je voor hen in F3'. En dat was het. Het gaat heel
snel. Elk jaar had je in aanloop naar het seizoen een meeting met
Helmut, op de donderdag voor eerste weekend. Dan geeft hij je een
doel mee. Ik denk niet dat er een jaar is geweest waarin hij niet
wilde dat ik kampioen zou worden!", aldus Crawford. "Alleen in 2023
was het doel volgens mij de top drie." Nieuw F1-team Komend jaar
strijkt Crawford dus neer bij een ander F1-team. "Ik heb er enorm
veel zin in. Nog nooit heb ik zo uitgekeken naar een jaar. Het
wordt druk, met voorbereidingswerk op het F2-seizoen in Frankrijk,
maar ook veel simwerk voor het F1-team. Dat wordt een mooie
ervaring. Hopelijk kan ik op een gegeven moment ook F1-meters
maken." "De prioriteit ligt echter bij F2. Het is een heel
belangrijk jaar voor mij, mijn tweede jaar. Met de nieuwe F2-bolide
ligt er een mooie kans om goed te presteren. Ik heb er echt veel
zin in. De kans om voor de titel te strijden is er. Dat is mijn
doel en het doel dat het F1-team mij mee heeft gegeven."
Formule 4, Formule 3 en Formule 2. Nog steeds is hij pas 18 lentes
jong en toch heeft hij al twee jaar F3 en een seizoen F2 achter de
rug. Eind vorig jaar verliet hij echter gedwongen de Red Bull-stal
en in 2024 zal de Amerikaan zonder steun van het team uit Milton
Keynes verder moeten. In gesprek met RACER onthult Crawford een
geheimpje: hij zal de overstap maken naar het juniorprogramma van
een ander F1-team, maar hij houdt nog voor zich welke renstal dat
zal zijn. In 2024 komt hij met steun van dat team in ieder geval
uit voor DAMS in de Formule 2. Hoge druk Crawford erkent dat de
druk binnen de Red Bull-opleiding enorm hoog is. Het liefste wil je
niet op bezoek bij Helmut Marko moeten komen. "De druk en de hoge
verwachtingen zijn het lastigste om mee om te gaan. Marko heeft
veel vertrouwen in zijn coureurs, maar hij verwacht ook veel van
je." "Soms is het lastig om een goed inzicht te krijgen van de
prestaties als je niet in de F2-paddock bent, waardoor het lastig
is om te zeggen of een slechte prestatie door het team of door de
coureur komt. Dat kan een rol spelen in hoe Marko alles ziet." "Het
laatste wat je wil hebben, is een slecht weekend, gevolgd door een
telefoontje van Marko die zegt dat je naar hem toe moet komen. Hij
is heel, heel druk, dus meestal moet je dan op hem wachten. Dan zit
je daar, komt hij op je aflopen en zegt hij in een diepe stem:
'Dus, wat is er gebeurd?'." "Gesprekken met hem zijn erg kort, erg
direct. Soms is hij brutally honest . Dat is de beste manier om het
te omschrijven. Soms té eerlijk, tot aan het oneerlijke toe. Maar
zo slecht is het allemaal niet. Tegen mij was hij altijd erg kortaf
en direct." Marko bepaalt Samen met zijn vader stippelde Crawford
een plannetje uit, maar Marko bepaalde zelf wat er gebeurde met
zijn coureurs. Kans voor eigen inbreng was er bijna niet. "Marko is
heel direct in wat hij wil. Rond de GP van Oostenrijk wist je
meestal waar je het jaar daarna aan toe was. Daar riep hij iedereen
bij zich om het over je raceplannen te hebben." "Mijn vader en
manager hadden een ideaalbeeld, maar zo ver kwam het nooit. Nooit
gebeurde er wat je dacht dat er zou gebeuren. In 2020 zat ik midden
in mijn F4-seizoen toen ik werd gebeld door Helmut. 'Ik wil dat je
over twee weken een F3-test afwerkt met Hightech', zei hij. Dat
deed ik en het jaar daarop reed ik voor hen!" "Een jaar later
hadden we een plannetje in ons hoofd over wat we wilden voor 2022.
Zodra we bij Marko langsgingen zei hij: 'Ik heb een deal met Prema:
volgend jaar rijd je voor hen in F3'. En dat was het. Het gaat heel
snel. Elk jaar had je in aanloop naar het seizoen een meeting met
Helmut, op de donderdag voor eerste weekend. Dan geeft hij je een
doel mee. Ik denk niet dat er een jaar is geweest waarin hij niet
wilde dat ik kampioen zou worden!", aldus Crawford. "Alleen in 2023
was het doel volgens mij de top drie." Nieuw F1-team Komend jaar
strijkt Crawford dus neer bij een ander F1-team. "Ik heb er enorm
veel zin in. Nog nooit heb ik zo uitgekeken naar een jaar. Het
wordt druk, met voorbereidingswerk op het F2-seizoen in Frankrijk,
maar ook veel simwerk voor het F1-team. Dat wordt een mooie
ervaring. Hopelijk kan ik op een gegeven moment ook F1-meters
maken." "De prioriteit ligt echter bij F2. Het is een heel
belangrijk jaar voor mij, mijn tweede jaar. Met de nieuwe F2-bolide
ligt er een mooie kans om goed te presteren. Ik heb er echt veel
zin in. De kans om voor de titel te strijden is er. Dat is mijn
doel en het doel dat het F1-team mij mee heeft gegeven."
