Horner zit niet te wachten op ballaststraffen: 'Verpest je hele weekend'


De Formule 1 is aan het nadenken om vanaf 2021 ook andere straffen te geven voor het gebruiken van te veel motoren. Op dit moment krijg je, als je meer dan drie motors gebruikt gedurende het seizoen, een gridstraf en begin je tijdens de race dus achteraan. Er wordt gedacht om die gridstraffen in te ruilen voor ballaststraffen, schrijft RaceFans.net .
Zo zou een auto bijvoorbeeld vijf kilo extra gewicht krijgen bij een turbowissel, en vijftien kilo extra gewicht bij een motorwissel. De exacte gewichtsaantallen worden nog berekend, zodat het qua eindresultaat vergelijkbaar is met de huidige gridstraffen. Voordelen van ballaststraffen zijn dat het eenvoudig toe te passen is en dat auto's gewoon kunnen beginnen op de positie, die ze met de kwalificatie hebben verdiend. Nadelen kunnen zijn dat toeschouwers het niet door hebben, en zich dus afvragen waarom iemand wat trager is, en dat een coureur langzamer is dan zijn teamgenoot terwijl dit niet noodzakelijk het geval hoefde te zijn. 
'Het verpest je hele weekend'
Een voordeel van een gridstraf is dat er een mooi gevecht ontstaat, wanneer een snelle auto zich naar voren rijdt vanaf de achterkant van de grid. Een nadeel is dat wanneer een auto achteraan begint dankzij een gridstraf, er geen grote aantrekkingskracht is om strategische veranderingen aan te brengen. Dit jaar zijn er al 27 straffen opgelegd wegens het overschrijden van het maximale aantal powerunits. 
Tijdens de persconferentie voor teambazen na afloop van VT1 in Singapore, werd duidelijk dat niemand zit te wachten op ballaststraffen. Red Bull-teambaas Christian Horner wil een meer gebalanceerde straf. 'We zien dat ballaststraffen in andere raceklasses niet werken. Het verpest je hele weekend.' Renault-afgevaardigde Cyril Abiteboul heeft een alternatief. 'Wij suggereren een tijdstraf die je in de pitstraat moet ondergaan, of dat je na de race tijd erbij krijgt.' 

Top Headlines

Oudere Top Headlines