Nieuwe Viaplay-topman Lodewick belooft verandering en vertrouwt op lang F1-avontuur

De komst van Viaplay in Nederland maakte in 2021 de tongen los: de
Formule 1 verhuisde van Ziggo naar het Scandinavische bedrijf en
het betekende een ware aardverschuiving. Een geheel nieuw geluid
zou er vanaf 2022 in de Nederlandse huiskamers klinken. De launch
van Viaplay in 2022 verliep niet zonder slag of stoot, mede door
technische problemen, maar uiteindelijk wist het bedrijf in
Nederland voet aan de grond te krijgen en draait de Nederlandse tak
goed. In een openhartig interview met RacingNews365 loopt CEO Roger
Lodewick niet weg voor de kritiek die er was. Critici verweten het
merk dat het de struisvogeltactiek toepaste door te lang de kop in
het zand te steken en te doen alsof er geen problemen waren.
"Viaplay moest in Nederland in zeer korte tijd een organisatie
opzetten. Dat was zeer lastig, maar men heeft het gezien de
tijdsdruk toch heel goed voor elkaar gekregen. Wat betreft de
communicatie had dat wel beter gekund en misschien hebben we soms
de kop te veel in het zand gestoken", blikt Lodewick terug op de
eerste maanden van 2022, toen het bedrijf te maken kreeg met
kritiek omtrent de app en uitzendingen. "Dat wil ik wel helemaal
anders doen, laat ik daar duidelijk in zijn." "Als bedrijf draaien
we in Nederland erg goed. Natuurlijk hadden we in het begin
(technische) problemen, dat zal ik niet ontkennen. Als ik kijk naar
hoe weinig problemen van technische aard we nog hebben, dan is dat
zeer weinig. Ook andere streamingdiensten hebben weleens problemen,
maar dat wordt minder belicht. Soms liggen we onder een
vergrootglas en we willen het sentiment in de komende jaren
veranderen, maar dat kost ook tijd." Het is geen vraag of Viaplay
in Nederland blijft. Wij blijven! Roger Lodewick Op wereldwijd
toneel kende Viaplay een zeer zwaar jaar. Het bedrijf kon de
hooggespannen verwachtingen niet waarmaken en moest pas op de
plaats maken. Een grote reorganisatie betekende dat er de nodige
ontslagen vielen en dat Viaplay zichzelf terugtrok uit een aantal
landen. Intern is hard gewerkt aan de herstructurering van het
bedrijf, waar ook in de top een frisse wind waait. Viaplay kende in
Nederland geen financiële problemen en de blik is vol gericht op de
toekomst. Exacte cijfers over het aantal abonnees in Nederland
deelt het bedrijf niet, maar dat aantal ligt in ieder geval zeer
ruim boven de miljoen. Lodewick wil dat Viaplay meer de binding met
het Nederlandse volk krijgt in de komende jaren en licht zijn
strategie toe. "De organisatie van Viaplay Nederland staat intern
goed. De kwaliteit van onze programma’s is goed. We moeten nu onze
marketing- en communicatieafdelingen verder opbouwen en gaan
verbeteren. Daarbij willen we ook meer de verbinding zoeken met de
Nederlandse fans. Dat is een van mijn eerste speerpunten." "Dat
begint met communiceren met de achterban. Vanuit Nederland, vanuit
de lokale markt. Sport is emotie, je moet de taal van het volk
spreken. Het tv-product dat we hebben is goed, maar natuurlijk kan
dat ook altijd beter en ook daar kijken we naar." "De eerste
prioriteit is om de organisatie goed op orde te hebben. Daarna gaan
we kijken hoe we het product nog meer Nederlands kunnen maken, wat
gezelliger." Het interview gaat verder onder de afbeelding van
Lodewick Vol inzetten op nieuwe Formule 1-deal Bouwen aan het team
en de toekomst staat centraal in de plannen voor Viaplay Nederland.
Een toekomst waarin Formule 1 een belangrijke rol moet spelen, maar
het sportaanbod is met onder meer darts (PDC) en aansprekende
buitenlandse voetbalcompetities zoals de Bundesliga en de Premier
League groot. Het huidige F1-contract met Liberty Media loopt nog
tot en met december 2024. Momenteel lopen de gesprekken tussen
Viaplay en de Liberty Media over een nieuw meerjarig contract, dat
waarschijnlijk een looptijd van drie of vier jaar zal hebben.
'Viaplay is here to stay', klinkt het uit de mond van Lodewick. De
Formule 1-fans kunnen dit jaar genieten van een nog groter
F1-aanbod. Vanzelfsprekend worden alle F1 trainingen, kwalificaties
en races live uitgezonden, maar abonnees van Viaplay krijgen door
een unieke samenwerking met de Formule 1 ook gratis de beschikking
over F1 TV Pro. Dit geeft de fans toegang tot meer onboardkanalen
tijdens de race, maar ook tot additionele content. "We willen het
beste aanbod hebben voor de F1-fans, vandaar ook dat we het
partnership met F1 hebben gesloten. Je hebt het complete pakket,
inclusief F1 TV Pro. Daarnaast hebben we momenteel een erg
aantrekkelijke jaaraanbieding die zeer competitief is en lager is
dan het jaarabonnement van vorig jaar", legt Lodewick uit. Klik
hier voor de jaaraanbieding van Viaplay De toekomst vreest hij
allerminst, maar ziet hij als een mooie uitdaging. Lodewick is
optimistisch gestemd dat de Formule 1 de komende jaren ook 'gewoon'
te zien is bij Viaplay. "Als alles gaat zoals we hopen dat het
gaat, hebben we in 2025 nog altijd de F1-rechten en gaan we hele
mooie dingen doen. Als we de rechten verlengen is het ook voor de
Nederlanders een bevestiging dat we hier zijn voor de toekomst.
Veel andere tv-aanbieders zijn ook niet Nederlands, maar doordat
die al langer in Nederland actief zijn voelt dat voor de markt
anders." "Het is geen vraag of wij in Nederland blijven. Wij
blijven. Viaplay kan door de andere (sport)rechten die we hebben
ook bestaan zonder Formule 1. Natuurlijk zou dat dan anders zijn.
Ik ben iemand die realistisch en optimistisch is en denk dat we een
goede kans maken en dat wij onze F1-deal kunnen verlengen." Naar
verwachting komt er binnen enkele maanden meer duidelijkheid over
de F1-rechten in Nederland. De verwachting is dat naast Viaplay ook
Ziggo een bod uit wil brengen. Wie is Roger Lodewick - CEO Viaplay
Nederland Roger Lodewick is de CEO voor Viaplay Nederland. Lodewick
heeft een succesvol trackrecord met 20 jaar aan ervaring in de
wereldwijde entertainment-, gaming en media-industrie. Tevens was
hij werkzaam voor diverse bedrijven in de sport. Recent was
Lodewick werkzaam voor ESL, 's werelds grootste esports- en
gamingfestivalbedrijf. In het verleden bekleedde Lodewick
topfuncties bij Modern Times Group (MTG), waar hij CEO was van
DreamHack Sport Games en co-CEO van DreamHack. Tevens werkte
Lodewick 12 jaar bij Team Marketing AG als Media Sales &
Product Executive, het exclusieve wereldwijde marketingbureau voor
de UEFA Champions League en UEFA Europa League. In zijn rol was
Roger verantwoordelijk voor de verkoop van mediarechten in meerdere
Europese gebieden en een groot deel van Afrika. Daarnaast maakte
Lodewick deel uit van het team dat de UEFA Europa League en de
commerciële rechten centraliseerde naar de UEFA.

Top Headlines

Oudere Top Headlines