F1-verrassingen komende seizoenen uitgesloten: "Het zal me verbazen"
In 2022 werden de nieuwe technische regels geïntroduceerd die nu
nog steeds gelden. Zo keerde het ground effect na heel wat jaren
terug in de koningsklasse van de autosport. Red Bull had dat al
heel snel onder controle en won zo twee constructeurstitels en Max
Verstappen veroverde wereldtitel nummer twee en drie. Red Bull won
in 2023 zeer overtuigend het constructeurskampioenschap, gevolgd
door Mercedes en Ferrari. Daarna volgde McLaren met vlak daarachter
Aston Martin Martin, dat vooral in het begin van het seizoen
verrassend goed presteerde. Alpine bleef steken op plek zes, met
zowel voor als achter zich een gapend gat. Williams pakte P7 met de
voormalige naamgevers AlphaTauri en Alfa Romeo op de plekken acht
en negen, met Haas als hekkensluiter. Mike Krack, teambaas van
Aston Martin, verwacht dat er dit seizoen niet veel gaat veranderen
aan die verhoudingen, zo vertelt hij tegen Autosport . 'Veld komt
meestal dichterbij elkaar' Omdat er opnieuw geen regelwijzigingen
zijn die mogelijk de rangorde kunnen opschudden, noemt Krack het
een 'verrassing' als er grote veranderingen zijn in vergelijking
met de prestaties van de teams in 2023. "Als je stabiele regels
hebt, zoals dat nu het geval is, zullen teams eerder voor evolutie
gaan. En als je zo'n uitblinkende wagen als Red Bull hebt, dan denk
ik dat veel mensen die kant op proberen te gaan", zegt Krack. "Aan
de andere kant hebben we van Ferrari en Mercedes gehoord dat ze
hele grote veranderingen door gaan voeren. Dus we zijn benieuwd wat
dat gaat brengen. Wat er meestal gebeurt als de technische regels
gelijk blijven, is dat het veld elk jaar dichterbij elkaar komt."
De teambaas van Aston Martin denkt dat de teams nog verfijnder
zullen werken op de baan om zo tijd terug te winnen. "De
stabiliteit legt dan ook meer nadruk op de activiteiten op de baan,
omdat als de auto's dichtbij elkaar zitten, dan zijn het echt de
kleine details die het verschil gaan maken wie waar staat op de
grid", zo doelt hij op de kleine verschillen tussen de auto's in de
kwalificatie. "Die verschillen zullen alleen maar kleiner worden
door de jaren heen, denk ik. Het zal me dus verbazen als er grote
veranderingen zijn ten opzichte van waar we nu staan", zo sluit
Krack af.
nog steeds gelden. Zo keerde het ground effect na heel wat jaren
terug in de koningsklasse van de autosport. Red Bull had dat al
heel snel onder controle en won zo twee constructeurstitels en Max
Verstappen veroverde wereldtitel nummer twee en drie. Red Bull won
in 2023 zeer overtuigend het constructeurskampioenschap, gevolgd
door Mercedes en Ferrari. Daarna volgde McLaren met vlak daarachter
Aston Martin Martin, dat vooral in het begin van het seizoen
verrassend goed presteerde. Alpine bleef steken op plek zes, met
zowel voor als achter zich een gapend gat. Williams pakte P7 met de
voormalige naamgevers AlphaTauri en Alfa Romeo op de plekken acht
en negen, met Haas als hekkensluiter. Mike Krack, teambaas van
Aston Martin, verwacht dat er dit seizoen niet veel gaat veranderen
aan die verhoudingen, zo vertelt hij tegen Autosport . 'Veld komt
meestal dichterbij elkaar' Omdat er opnieuw geen regelwijzigingen
zijn die mogelijk de rangorde kunnen opschudden, noemt Krack het
een 'verrassing' als er grote veranderingen zijn in vergelijking
met de prestaties van de teams in 2023. "Als je stabiele regels
hebt, zoals dat nu het geval is, zullen teams eerder voor evolutie
gaan. En als je zo'n uitblinkende wagen als Red Bull hebt, dan denk
ik dat veel mensen die kant op proberen te gaan", zegt Krack. "Aan
de andere kant hebben we van Ferrari en Mercedes gehoord dat ze
hele grote veranderingen door gaan voeren. Dus we zijn benieuwd wat
dat gaat brengen. Wat er meestal gebeurt als de technische regels
gelijk blijven, is dat het veld elk jaar dichterbij elkaar komt."
De teambaas van Aston Martin denkt dat de teams nog verfijnder
zullen werken op de baan om zo tijd terug te winnen. "De
stabiliteit legt dan ook meer nadruk op de activiteiten op de baan,
omdat als de auto's dichtbij elkaar zitten, dan zijn het echt de
kleine details die het verschil gaan maken wie waar staat op de
grid", zo doelt hij op de kleine verschillen tussen de auto's in de
kwalificatie. "Die verschillen zullen alleen maar kleiner worden
door de jaren heen, denk ik. Het zal me dus verbazen als er grote
veranderingen zijn ten opzichte van waar we nu staan", zo sluit
Krack af.
