De ongeschreven F1-regel die Red Bull de komende jaren moet raken

2023 was misschien wel het sterkste jaar ooit van een constructeur
in de Formule 1. Red Bull won 21 van de 22 races en verpletterde de
concurrentie met de meesterlijke RB19. In de kwalificatie was het
team uit Milton Keynes niet altijd de sterkste, maar in de races
werd de concurrentie op grote achterstand gezet. Max Verstappen won
in zijn uppie 19 races en haalde zo op glorieuze wijze zijn derde
wereldtitel binnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen in 2024 zou je
zeggen. Toch kijken de naaste belagers met argusogen naar de
ontwikkeling van Red Bull. De RB19 had niet echt updates nodig en
daarom ging vanaf de Grand Prix van Singapore de focus volledig op
2024. Op die manier wil Red Bull graag haar enorme voorsprong
behouden. Toch houdt het team een belangrijke slag om de arm.
Constant werden de verwachtingen getemperd, niet in de laatste
plaats omdat andere teams aan een opmars begonnen. Vooral Ferrari
en McLaren verbeterden flink naarmate 2023 vorderde en Red Bull
heeft dat natuurlijk ook gezien. De zogenaamde wet van de remmende
voorsprong lijkt dat probleem echter te overstijgen... Motivatie
Teambaas Christian Horner blijft het constant herhalen: de
dominantie van Red Bull zal niet jaren voortduren. De Brit denkt
dat de ontwikkeling op een gegeven moment tot stilstand gaat komen.
"Als wij de auto blijven ontwikkelen, zal het op den duur minder
gaan opleveren. Dat komt doordat we qua ontwikkeling de top
bereiken binnen de huidige reglementen, wat er weer toe zal leiden
dat andere teams dichterbij komen. Red Bull is in elk geval heel
erg gemotiveerd. Niemand ging op de lauweren rusten toen we de
wereldtitels hadden gewonnen." Horner slaat de spijker op zijn kop.
Als de motivatie in resultaten wordt omgezet, kan het zo zijn dat
Red Bull nog een tijdje de maatstaf gaat zijn, maar op een gegeven
moment wordt de top bereikt. De auto van 2023 was zodanig dominant
dat het de vraag is of Red Bull er opnieuw zo'n schepje bovenop kan
doen. Het is immers niet zo makkelijk om de perfecte auto nog beter
te maken. In 2021 gebeurde precies hetzelfde bij Mercedes. Het team
uit Brackley kende een ongekend sterk seizoen in 2020, maar kreeg
een jaar later fel tegenstand van Red Bull en Verstappen.
Natuurlijk speelde toen de coronapandemie en de daaropvolgende
regels een rol - er werden geen nieuwe auto's gebouwd voor 2021 -,
maar het laat zien dat het niet zo makkelijk is om wéér flink te
verbeteren. Mercedes kon de perfecte auto ook niet veel beter
maken. Ground effect-reglementen De ontwikkelingscurve wordt dus op
een gegeven moment minder steil en wellicht versterken de huidige
ground effect -reglementen wel die trend. Verstappen heeft net als
Horner meermaals laten optekenen dat het op dit moment lastiger is
om de auto drastisch te ontwikkelen. De reglementen deden echter
pas hun intrede in 2022, dus het is wel de vraag in hoeverre Red
Bull al het volledige potentieel heeft uitgebuit. Misschien zit er
nu nog een stapje in en wordt het in 2025 pas lastiger. Voor de
concurrentie is het te hopen dat Red Bull in 2023 al over de
'perfecte' auto beschikte. Vanaf 2026 gaan de reglementen weer op
de schop en begint iedereen vanaf nul. Normaal gesproken dient 2025
dus een beetje als een overgangsjaar. Natuurlijk willen alle teams
zo goed mogelijk presteren, maar waarschijnlijk wordt er vooral
naar 2026 gekeken. 2024 wordt dan het jaar van de waarheid.
McLaren, Mercedes, Ferrari en Aston Martin zullen dit jaar willen
toeslaan. Tijdens het eerste Grand Prix-weekend in Bahrein gaan we
erachter komen of Red Bull weer een speciale bolide heeft weten te
produceren. 2023 was ontzettend bijzonder en daarom ligt het niet
voor de hand dat een herhaling mogelijk is. Als het Red Bull toch
lukt om de voorsprong te behouden óf uit te breiden, is dat
misschien nog knapper dan de prestaties van afgelopen jaar.
Verstappen zal er toch stiekem op hopen...

Top Headlines

Oudere Top Headlines