Haas worstelt met hardnekkig probleem: "Denk niet dat we alles begrijpen"
2023 was niet het jaar van Haas. Het Amerikaanse team eindigde voor
de tweede keer in drie jaar als laatste in het
constructeurskampioenschap en scoorde maar twaalf luttele punten.
Begin dit jaar nam het team ook nog eens afscheid van teambaas
Guenther Steiner. Wat vorig seizoen het grootste probleem was? De
banden. Haas had ontzettend veel last van slijtage en kon daardoor
goede startposities niet omzetten in sterke races. Ayao Komatsu, de
nieuwe teambaas, stelt in gesprek met Autosport dat Haas nog steeds
niet dé oplossing in huis heeft. "Ik denk niet dat we alles
begrijpen", stelt Komatsu. "Wel denk ik dat we een significant deel
begrijpen, maar het enige bewijs krijg je als je een auto
produceert die met het probleem om kan gaan. Ik vind het niet
eerlijk om hier te zitten en te zeggen dat we het 100 procent
begrijpen. Dat is niet zo." "We moeten als één geheel bewegen" Maar
hoe kan het team de problemen op korte termijn wel oplossen? "Het
is een probleem als we niet op een geïntegreerde manier werken en
niet goed communiceren tussen de aerodynamische afdeling in Italië
en de bandenafdeling in Engeland. Mijn focus ligt op het verbeteren
van de werkcultuur. We moeten als één geheel bewegen." Komatsu
vindt dat het team niet te lang bij de problemen stil moet staan.
"We hebben een serieus probleem met de auto. Dat moeten we
accepteren, waarna we open moeten communiceren en discussiëren met
alle relevante personen. En zelfs dan kan je niet voorkomen dat er
vanuit bepaalde personen onenigheid zal ontstaan. Ik denk dat
onenigheid gezond is zolang iedereen weet dat er een beslissing
genomen moet worden." "Dus iemand moet een beslissing nemen en dan
volgen we dat pad. Dat is prima, maar we kunnen niet verbeteren als
één groep denkt dat iets een probleem is en één persoon het prima
vindt en daarna niet meer communiceert."
de tweede keer in drie jaar als laatste in het
constructeurskampioenschap en scoorde maar twaalf luttele punten.
Begin dit jaar nam het team ook nog eens afscheid van teambaas
Guenther Steiner. Wat vorig seizoen het grootste probleem was? De
banden. Haas had ontzettend veel last van slijtage en kon daardoor
goede startposities niet omzetten in sterke races. Ayao Komatsu, de
nieuwe teambaas, stelt in gesprek met Autosport dat Haas nog steeds
niet dé oplossing in huis heeft. "Ik denk niet dat we alles
begrijpen", stelt Komatsu. "Wel denk ik dat we een significant deel
begrijpen, maar het enige bewijs krijg je als je een auto
produceert die met het probleem om kan gaan. Ik vind het niet
eerlijk om hier te zitten en te zeggen dat we het 100 procent
begrijpen. Dat is niet zo." "We moeten als één geheel bewegen" Maar
hoe kan het team de problemen op korte termijn wel oplossen? "Het
is een probleem als we niet op een geïntegreerde manier werken en
niet goed communiceren tussen de aerodynamische afdeling in Italië
en de bandenafdeling in Engeland. Mijn focus ligt op het verbeteren
van de werkcultuur. We moeten als één geheel bewegen." Komatsu
vindt dat het team niet te lang bij de problemen stil moet staan.
"We hebben een serieus probleem met de auto. Dat moeten we
accepteren, waarna we open moeten communiceren en discussiëren met
alle relevante personen. En zelfs dan kan je niet voorkomen dat er
vanuit bepaalde personen onenigheid zal ontstaan. Ik denk dat
onenigheid gezond is zolang iedereen weet dat er een beslissing
genomen moet worden." "Dus iemand moet een beslissing nemen en dan
volgen we dat pad. Dat is prima, maar we kunnen niet verbeteren als
één groep denkt dat iets een probleem is en één persoon het prima
vindt en daarna niet meer communiceert."
