Schiet de F1 zichzelf in de voet met brutale Andretti-weigering?

Nog geen tien jaar geleden hoopte de Formule 1 dat er meer teams op
de grid zouden staan, maar anno 2024 laat de F1-organisatie weten
geen plaats te hebben voor een team dat zou 'profiteren van de F1
in plaats van andersom'. Het is één van de brutale uitspraken uit
het persbericht van de Formule 1, die lastig te bevestigen valt. Er
zijn vele facetten waar je naar zou kunnen kijken om een dergelijke
uitspraak te valideren. Er zijn namelijk ook genoeg argumenten die
in het voordeel van Andretti spreken. Je zou bijvoorbeeld kunnen
stellen dat de naam Andretti de Formule 1 wel degelijk groter
maakt. Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, lijkt het idee
te hebben om meer GP's in Amerika te organiseren, maar
tegelijkertijd is er dus geen ruimte voor een Amerikaans team.
Natuurlijk staat Haas al op de grid, maar dat team acteert toch
vooral in Groot-Brittannië. Van een écht Amerikaans team is dan ook
geen sprake, mede omdat Haas veel hulp van Ferrari krijgt. Andretti
wil dus wel het échte Amerikaanse team in de F1 worden. Men heeft
een sterk plan opgesteld en is al ruime tijd aan de slag in
Amerika. Het leek wel alsof Andretti al zeker wist dat ze in 2025
op de grid zouden staan. Ook de FIA liet in oktober van vorig jaar
weten dat men er in geloofde dat Andretti daadwerkelijk alles in
zich heeft om een plek op de grid te verdienen. Het plan dat
Andretti heeft aangeleverd staat niet op één A4-tje. De FIA nam het
aanmeldingsproces van nieuwe teams zeer serieus en liet de
potentiële teams hard werken om een zo goed mogelijk inzicht te
verkrijgen. Andretti presenteerde een groot boekwerk als plan. De
FIA bekeek het zorgvuldig en oordeelde dat het Amerikaanse team
sportief in staat zou zijn om aan de regelgeving van de Formule 1
te voldoen. Dat kwam ook omdat Andretti daadwerkelijk aan de slag
is gegaan met het project en het niet meer om theoretische plannen
ging. Er werd zelfs al een schaalmodel getest in de windtunnel van
Toyota in Keulen. Vind jij dat Andretti een plekje op de grid
verdient? Laat het weten in de poll! De tekst gaat daarna verder.
Nationale trots Na de goedkeuring van de FIA was het de beurt aan
Formula One Management (FOM) om op commercieel vlak te kijken naar
de meerwaarde van Andretti. Die werd dus niet gevonden. Alleen als
Andretti voor het 2028-seizoen samen met General Motors een nieuwe
aanvraag zal indienen, ziet de FOM kans van slagen. 2028 is echter
nog heel ver weg en het is nog maar de vraag of Andretti en General
Motors zoveel jaren blijven investeren, zonder zekerheid te hebben
dat men daadwerkelijk op de grid zal staan in 2028. Het financiële
risico is, zeker voor het bouwen van een F1-motor, extreem groot en
dus kan het zomaar zijn dat General Motors het pas opgezette
motorproject al stop zal gaan zetten. Dat zou een enorme tegenslag
zijn voor de Formule 1 en de Amerikaanse markt. De motor zal
namelijk in Amerika worden gebouwd en het team is daar ook
gevestigd. Logischerwijs wil iedereen General Motors aan boord
hebben. Hoe meer constructeurs en leveranciers er actief zijn in de
koningsklasse van de autosport, hoe groter de merknaam van de
sport. Toch ziet de FOM dat in de naam Andretti niet terug. Men
denkt niet dat de naam Andretti waarde toe zal voegen aan het
F1-merk. Dat is zeer opvallend, want Andretti is een grote naam in
de Amerikaanse autosport én de algemene sportwereld. Daarnaast
staan de Amerikaanse fans bekend als échte 'teamfans'. Wanneer
Andretti op de grid staat, kun je ervan uitgaan dat veel
Amerikaanse fans het team als ‘hun’ team zullen beschouwen. Daarmee
wordt een belangrijk facet in de Amerikaanse maatschappij
afgevinkt; trots, nationale trots. De nationale trots zie je al
vaak terug in de Amerikaanse sportwereld. Het Amerikaanse volkslied
krijgt bij aanvang van een Amerikaans sportevenement net zoveel of
misschien nog wel meer aandacht dan de sportwedstrijd zelf. Met
Andretti zou deze Amerikaanse trots waarschijnlijk hebben gezorgd
voor meer F1-kijkers. Dat is ook hard nodig, want afgelopen seizoen
stagneerde het aantal Amerikaanse kijkers. Een groei op de
Amerikaanse markt betekent automatisch een financiële groei voor de
gehele Formule 1. In Amerika kan er namelijk veel meer verdiend
worden dan in andere landen en continenten. Kijk naar de Superbowl
en de NFL (American Football), daar worden waanzinnige bedragen
betaald door voornamelijk Amerikaanse sponsoren. De Super Bowl
wordt door circa 100 miljoen mensen bekeken en toch verdient de NFL
met die ene wedstrijd een vijfde van wat de Formule 1 in een heel
jaar binnenhaalt. Ter vergelijking, een F1-race wordt door circa 70
miljoen mensen bekeken. Deze kijkers zijn echter verdeeld over de
hele wereld en daarom minder interessant voor grote merken. Het
levert dus automatisch minder geld op. De tekst gaat verder onder
de afbeelding. Onderschatting F1 Voor de Amerikaanse fan willen
grote merken wel diep in de buidel tasten en dus is het logisch dat
de Formule 1 zich ook op de Amerikaanse markt focust. Het is echter
de vraag of de koningsklasse zichzelf met de afwijzing van Andretti
niet in de voet heeft geschoten. Er werden immers stevige
bewoordingen gebruikt, zeker als er naar de tekst over de waarde
wordt gekeken. De F1 lijkt te onderschatten hoe sterk en groot de
naam Andretti is in de Amerikaanse autosport. De stevige
bewoordingen van de FOM kunnen wellicht de 'trots' van de
Amerikaanse fan raken en het zou zomaar kunnen dat minder
Amerikanen de F1-races van 2024 gaan bekijken. Zoals gezegd keken
er minder mensen naar de F1 dan het jaar ervoor. Dat lijkt niet
door de dominantie van Max Verstappen te komen. Amerikanen houden
van winnaars als Verstappen en Lewis Hamilton. Het valt voor de FOM
en Liberty Media niet te hopen dat Amerikaanse fans gaan afhaken,
zeker gezien de groei die men in het land heeft gemaakt. Daarnaast
moet de F1 zich nog eens af gaan vragen of een elfde team er
daadwerkelijk voor gaat zorgen dat andere teams minder gaan
verdienen. Andretti heeft toch een bepaalde status en de
Amerikaanse NFL, NBA (basketbal) en MLS (voetbal) zijn in de
afgelopen dertig jaar allemaal uitgebreid. Ook de clubs in de
competitie zijn daarom juist meer gaan verdienen. Daarbij gaat het
om franchises en niet om sportploegen, maar de F1 associeert zich
de afgelopen jaren veelvuldig met de NFL. De NFL, qua omzet groter
dan de Premier League, Serie A, Bundesliga, La Liga en de Ligue 1
bij elkaar, zou zelfs plannen hebben om teams in Europa op te
starten. Zo zou hun competitie nog meer clubs gaan tellen, maar
volgens de berekeningen van de NFL zou dit alle teams op den duur
nog meer omzet opleveren. Ondanks dat de CEO van de NFL, Roger
Goodell, tijdens de GP van Canada sprak met de teambazen van
F1-teams, lijkt men op dit punt niet dezelfde mening te zijn
toegedaan. Technisch vlak In de afwijzing van de FOM valt tevens te
lezen dat er vanaf 2028 wel een kans is dat Andretti toe mag treden
tot de Formule 1. General Motors zou dan dus de motoren leveren en
met Andretti een eigen constructeursteam vormen. Op de huidige
F1-grid staan maar vier van dat soort teams: Ferrari, Mercedes, Red
Bull en Alpine. De overige teams, McLaren, Williams, Stake F1 Team,
Visa Cash App RB en Haas, zijn officieel allemaal klantenteams. Het
is dan ook opvallend dat de FOM dit argument in haar besluit
meeneemt. Wel lijkt die benadering enigszins te suggereren dat men
in het nieuwe Concorde Agreement een nieuwe richting in wil slaan.
Op dit moment wordt er over de voorwaarden van het nieuwe Concorde
Agreement onderhandeld. In 2026 gaat de overeenkomst in. Het
argument over een eigen constructeursteam lijkt er op te wijzen dat
de F1 wil dat alle teams een volledig eigen identiteit hebben. De
waarde van de sport zou dan gaan stijgen, maar is dat ook
realistisch? Voor de goede orde: er zullen niet plots tien
motorenleveranciers in de Formule 1 komen. Het zorgt voor meer
onafhankelijkheid als sommige samenwerkingen tussen teams kleiner
worden gemaakt of als Red Bull niet meer twee teams zou mogen
bezitten. Maar waarom dan niet Andretti twee seizoenen de tijd
geven om met zekerheid naar deze status toe te werken? De
Amerikanen hebben concrete plannen klaarliggen met General Motors
en dus kon men als een relatief klein team naar het 2028-seizoen
toewerken. Vanaf dat jaar had men als fabrieksteam door het leven
kunnen gaan. Stake F1 Team zit in dezelfde situatie, want zij
worden het fabrieksteam van Audi in 2026. Ook op dit vlak lijkt het
dus een gemiste kans te zijn, omdat het niet onrealistisch is dat
General Motors nu de stekker uit het motorenproject gaat trekken.
Spanningen tussen de FOM en FIA Afgelopen seizoen was er al veel
strijd tussen de FOM en de FIA en deze beslissing van de FOM zal er
ongetwijfeld voor zorgen dat die strijd weer aangewakkerd wordt.
Dat zorgt wederom voor een slechte situatie in de sport, want
niemand heeft baat bij een machtsstrijd op het hoogste niveau. Het
huwelijk loopt al niet goed en kan geen nieuwe discussie gebruiken.
Er moet immers nog steeds een Concorde Agreement worden opgesteld.
De tijd begint te dringen en de tikkende klok zal meer stress en
spanningen gaan opleveren. Een goedkeuring van het Andretti-project
had wellicht voor een stap voorwaarts kunnen zorgen. Die blijft nu
dus uit. Vervolgstappen afwijzing Andretti Toen de FIA liet weten
dat alleen Andretti de juiste documenten en plannen had aangeleverd
om mogelijk een plekje op de grid te krijgen, lieten de afgewezen
partijen al weten dat zij naar gerechtelijke mogelijkheden gingen
kijken. Daarover is echter weinig meer naar buiten gekomen, dus het
is nog maar de vraag of Andretti wel via de rechtbank een plaatsje
zal proberen af te dwingen. Dat zal er ook vanaf hangen hoeveel
geloof Andretti en General Motors hebben in het feit dat de FOM de
deur voor 2028 openhoudt. Zijn ze bereid om grote investeringen te
blijven maken en pas in de komende jaren zekerheid te krijgen over
een eventuele deelname? Je zou zeggen dat geen enkele bestuurder
dit risico wil nemen, aangezien de kosten voor de motorontwikkeling
meer dan een miljard dollar zijn. Ongetwijfeld zullen de juridische
mensen van Andretti en General Motors gaan kijken naar de
mogelijkheden in de rechtbank. Als men die stap zou zetten, zijn ze
ongetwijfeld zeker van hun zaak. Dat is echter nog koffiedik
kijken. De Amerikanen hebben net te horen gekregen dat ze zijn
afgewezen en het lijkt er niet direct op dat ze oorlog gaan maken.
Voor nu lijkt vooral de F1-fan de verliezer te zijn. In meerdere
polls bleek dat fans Andretti graag zouden verwelkomen in de
Formule 1, maar dit lijkt voorlopig van de baan te zijn. Het is
daarnaast voor de F1-organisatie en -teams interessant om te zien
hoe de door hun zo geambieerde Amerikaanse F1-fan zal reageren op
de afwijzing van Andretti. Een van de opties zou nog kunnen zijn
dat Andretti en General Motors een team gaan kopen. Toch lijkt dat
voorlopig niet te gaan gebeuren. Het is daarom afwachten wat de
vervolgstappen zullen zijn van de Amerikaanse partijen. Hopelijk
komt er een oplossing en volgt er geen harde strijd tussen Andretti
en Liberty Media.

Top Headlines

Oudere Top Headlines