Hezemans raadt Hamilton met een klem deze cursus aan: "Dat zal hij moeten leren"

In 2004 kwam Mike Hezemans in de 24 uur van Le Mans uit voor
Ferrari en reed hij voor het wereldbekende automerk in het
GT-kampioenschap. Zodoende reed hij genoeg ronden op het beroemde
testcircuit van de Scuderia; Fiorano. Juist op die thuisbasis van
Ferrari in Maranello voelde de succesvolle GT-coureur hoe speciaal
het was om voor Ferrari uit te mogen komen. Als geen ander begrijpt
Hezemans dan ook de keuze van Lewis Hamilton om toch de overstap
naar Ferrari te maken, terwijl succes niet gegarandeerd is.
"Wanneer je als coureur de kans krijgt om naar Ferrari te gaan, dan
wil je die kans pakken", reageert Hezemans wanneer we hem vragen
naar de verrassende overstap van Hamilton in 2025. "Ik had het
absoluut niet meer verwacht dat deze overstap er nog zou komen op
dit moment in zijn carrière. Zijn contract was juist net verlengd
met Mercedes, dus daarom denk ik dat niemand nog rekening hield met
dit scenario. Ik begrijp zijn keuze echter wel, want iedere coureur
wil toch wel voor Ferrari uitkomen gedurende zijn race carrière.
Mercedes heeft ook een grote geschiedenis, maar Ferrari is Ferrari.
Als je als kind een Ferrari ziet, dan is dat toch iets speciaals en
dat gevoel verlies je niet meer. Zeker als je dan coureur wordt,
dan is iedere jongensdroom toch dat je uiteindelijk hoopt voor
Ferrari te racen." "Je moet toch een keer bij Ferrari hebben
gereden", drukt Hezemans zich nog wat sterker uit wat betreft de
liefde die veel coureurs voelen voor de Scuderia. Zelf kwam
Hezemans gedurende zijn succesvolle racecarrière ook uit voor
Ferrari en dus is hij zelfs een ervaringsdeskundig. "Ik reed met de
Ferrari 575 en die wagen was echt heel slecht", aldus de huidige
Viaplay-expert met de welbekende lach op zijn gezicht. "Wat echter
wel cool was, zelfs een van de tofste dingen in mijn gehele
carriere, was toch wel het rijden op Fiorano. Dan zie je daar dat
bekende Shell-tankstation naast het circuit, iets waar ik zelfs nog
foto's van heb bewaard omdat het me toen al het speciale gevoel
gaf. Zo'n gevoel van; hier mag ik nu gewoon zelf rijden!" "Als je
dan tegen één uur 's middags een stint had gereden en je kwam terug
daar bij het tankstation, dan stond er buiten mijn vader om
helemaal niemand meer. De monteurs waren dan namelijk al aan het
'mangiare' het Italiaanse woord voor eten, haha. Dat zijn van die
onbeschrijfelijke momenten, dat heeft iets, zelfs als ik daar nu
nog aan terugdenk. Daarom snap ik de keuze van Hamilton wel."
Italiaans leren Hezemans spreekt zelf nog altijd een aardig woordje
Italiaans en verwacht dat ook Hamilton toch even de studieboeken in
zal moeten duiken: "Absoluut, hij moet echt wat Italiaanse woorden
gaan leren en met het bedrag dat hij gaat verdienen mag je ook wel
een cursusje meepakken toch", aldus de grappende Hezemans. "Kijk
bijvoorbeeld eens naar de bandenwarmers bij Ferrari. Welk team
heeft nu op de bandenwarmers van de voorbanden staan; 'anteriore'
of 'posteriore' op de bandenwarmers van de achterbanden, helemaal
niemand natuurlijk! Overal is dat in het Engels, maar bij Ferrari
staat het op de bandenwarmers van de voor- en achterbanden nog
altijd in het Italiaans geschreven. Alles is gewoon Italiaans bij
Ferrari." "Daarom moet je denk ik ook gewoon de taal spreken, of in
ieder geval deels. Ik weet ook zeker dat Hamilton daarom
daadwerkelijk de taal zal gaan leren, zo slim is hij wel." De vraag
die leeft is natuurlijk ook of Hamilton gelooft in het sportieve
verhaal van Ferrari of dat hij de keuze om nostalgische redenen
heeft gemaakt. "Poeh, het is een moeilijke vraag over wat hem nu
het meest heeft gedreven om deze keuze te maken. Ferrari lijkt weer
iets terug te zijn gevallen afgelopen jaar en dus denk ik dat hij
het ook deels doet voor de nostalgie. Op dit moment heeft hij
tegelijkertijd niks te verliezen, want hij gaat Max Verstappen
volgend jaar niet verslaan. Niet met een Ferrari en ook niet met
een Mercedes. Die Mercedes-bolide is namelijk ook niet goed genoeg,
die lopen door de verkeerde conceptkeuze van 2022 toch een hele
tijd achter nog." "Hamilton zal zelf ook beseffen dat hij geen kans
heeft en zal misschien denken dat hij op deze manier een extra jaar
heeft bij Ferrari, om daarna de bolide wel naar zijn hand te
zetten. Misschien weet hij meer dan wij, net zoals hij ook de
juiste keuze maakte toen hij de overstap maakte van McLaren naar
Mercedes. Toen dacht ook iedereen dat hij fout zat, maar bleek hij
de juiste keuze te hebben gemaakt." Reactie van Toto Wolff en
Charles Leclerc Een van de mensen die wel bij Mercedes blijft, is
logischerwijs Toto Wolff. De Oostenrijker is naast teambaas ook
aandeelhouder van het team en heeft een bittere pil moeten slikken
met het vertrek van Hamilton. Hezemans, die zelf nog tegen Wolff
heeft geracet is er dan ook van overtuigd dat de teambaas van
Mercedes geraakt is door de keuze van Hamilton. "Al die teambazen,
het zijn toch allemaal wel controlfreaks." "Ik denk daarom niet dat
Wolff deze keuze aan heeft zien komen. Hij zal net als wij toch
zwaar verrast zijn geweest met deze keuze. Hij heeft dan ook geen
goede dag gehad toen Hamilton zijn keuze aan hem bekend maakte, dat
weet ik zeker!" Hezemans wil naast de reactie van Wolff ook niet
voorbij gaan aan de gevolgen die de transfer heeft voor de
toekomstige teamgenoot van Hamilton, Charles Leclerc. "Het gaat
heel interessant worden om te zien hoe de strijd tussen Leclerc en
Hamilton eruit zal gaan zien. Dat gaat nog wel iets worden.
Hamilton is vooral mentaal heel sterk en als hij een goede bolide
in handen heeft, is hij ook een betere coureur. Als hij het met een
mindere wagen moet doen, gaat het lastiger voor hem worden." "Is de
bolide echter goed genoeg om vooraan mee te strijden, dan zal
Hamilton in het voordeel zijn ten opzichte van Leclerc. Hij is
gewoonweg heel goed wanneer hij strijd voor podiumplekken en
overwinningen." Amerikaanse markt Tenslotte ziet Hezemans ook een
voordeel voor de Amerikaanse F1-fan, waar de eigenaren van de
Formule 1 zich juist zo op willen richten. De Nederlander woont al
jaren in Miami en weet dus als geen ander hoe de Amerikaanse F1-fan
naar de Formule 1 kijkt. "Het was heel slecht nieuws dat Andretti
geen toegang kreeg tot de Formule 1, maar daar staat tegenover dat
dit nieuws van Hamilton en Ferrari echt heel goed valt hier in
Amerika. Ferrari is al heel groot in Amerika en met Lewis als
coureur zal de interesse in Amerika voor de Formule 1 alleen maar
groter worden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines