Uitspraak toont aan: Mercedes-protest tegen titel Verstappen was kansloos
Een rechter heeft uitspraak gedaan in een zaak rondom een GT-race,
waarbij de omstandigheden gelijk waren als bij het controversiële
titelgevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de
slotrace in 2021 in Abu Dhabi. Tijdens de International GT Open in
Spielberg afgelopen september werd door een fout van de
wedstrijdleider de safetycar de baan op gestuurd. Een soortgelijke
situatie als in 2021 in de Formule 1. Als gevolg daarvan werden de
Optimum McLaren-coureurs Sam De Haan en Charlie Fagg tot kampioenen
uitgeroepen in plaats van het Eastalent Racing Audi-paar
Christopher Haase en Simon Reicher. Dat laatste duo ging in beroep.
Uitslag niet ongeldig verklaard De Spaanse rechtbank stelde de
eiser in het gelijk, maar in het hoger beroep werd door de
International Court of Appeal (ICA) geconcludeerd dat het verkeerd
zou zijn om de uitslag van de race ongeldig te laten verklaren
vanwege een fout van de wedstrijdleider. Het ICA steunde de
oorspronkelijke beslissing van de stewards en annuleerde de
beslissing van de Spaanse rechtbank, waardoor de uitslag van de
race, zoals die op zondagavond in eerste instantie was vastgesteld,
werd hersteld. De ICA merkte op dat de 'de racedirecteur een
overtreding van de reglementen beging', maar in een uitgebreide
toelichting, waarin verwezen werd naar eerdere zaken, verklaarde de
ICA dat 'de rechtbank daarom beslist dat noch de stewards noch de
NCA (de Spaanse nationale rechtbank) de bevoegdheid hadden om de
race te annuleren'. De zaak laat zien wat de ICA mogelijk gedaan
zou hebben als Mercedes na de slotrace in 2021 in beroep was gegaan
tegen het resultaat van die race. De race, en daarmee het
kampioenschap, werd gewonnen door Verstappen nadat de
wedstrijdleiding het controversiële besluit nam om de safetycar in
te zetten en een aantal mannen zichzelf te laten unlappen , net
voor het einde van de race. Raceleider Michael Masi zou zich
daarmee niet aan de vastgestelde protocollen hebben gehouden na een
safetycarperiode toen hij de race hervatte met nog één ronde te
gaan. Doordat enkele wagens tussen Hamilton en Verstappen werden
uitgehaald, kon Verstappen op verse banden de laatste ronden
beginnen, direct achter Hamilton. Hoe die laatste ronde afliep, dat
weten we allemaal.
waarbij de omstandigheden gelijk waren als bij het controversiële
titelgevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de
slotrace in 2021 in Abu Dhabi. Tijdens de International GT Open in
Spielberg afgelopen september werd door een fout van de
wedstrijdleider de safetycar de baan op gestuurd. Een soortgelijke
situatie als in 2021 in de Formule 1. Als gevolg daarvan werden de
Optimum McLaren-coureurs Sam De Haan en Charlie Fagg tot kampioenen
uitgeroepen in plaats van het Eastalent Racing Audi-paar
Christopher Haase en Simon Reicher. Dat laatste duo ging in beroep.
Uitslag niet ongeldig verklaard De Spaanse rechtbank stelde de
eiser in het gelijk, maar in het hoger beroep werd door de
International Court of Appeal (ICA) geconcludeerd dat het verkeerd
zou zijn om de uitslag van de race ongeldig te laten verklaren
vanwege een fout van de wedstrijdleider. Het ICA steunde de
oorspronkelijke beslissing van de stewards en annuleerde de
beslissing van de Spaanse rechtbank, waardoor de uitslag van de
race, zoals die op zondagavond in eerste instantie was vastgesteld,
werd hersteld. De ICA merkte op dat de 'de racedirecteur een
overtreding van de reglementen beging', maar in een uitgebreide
toelichting, waarin verwezen werd naar eerdere zaken, verklaarde de
ICA dat 'de rechtbank daarom beslist dat noch de stewards noch de
NCA (de Spaanse nationale rechtbank) de bevoegdheid hadden om de
race te annuleren'. De zaak laat zien wat de ICA mogelijk gedaan
zou hebben als Mercedes na de slotrace in 2021 in beroep was gegaan
tegen het resultaat van die race. De race, en daarmee het
kampioenschap, werd gewonnen door Verstappen nadat de
wedstrijdleiding het controversiële besluit nam om de safetycar in
te zetten en een aantal mannen zichzelf te laten unlappen , net
voor het einde van de race. Raceleider Michael Masi zou zich
daarmee niet aan de vastgestelde protocollen hebben gehouden na een
safetycarperiode toen hij de race hervatte met nog één ronde te
gaan. Doordat enkele wagens tussen Hamilton en Verstappen werden
uitgehaald, kon Verstappen op verse banden de laatste ronden
beginnen, direct achter Hamilton. Hoe die laatste ronde afliep, dat
weten we allemaal.
