Dit zijn de opties in de F1 voor Carlos Sainz na 2024
Carlos Sainz kwam in 2021 bij Ferrari terecht en pakte zijn eerste
twee zeges in de Formule 1 bij het Italiaanse team. De Grand Prix
van Groot-Brittannië in 2022 was een prooi voor hem, gevolgd door
de race in Singapore in 2023. Hij won als enige niet-Red Bull
coureur vorig jaar een GP, wat op zichzelf een knappe prestatie
was. De Spanjaard pakte in dienst van Ferrari tot nu toe zestien
podiumplekken. Hij was in de afgelopen weken in gesprek met de
Scuderia over een contractverlenging, omdat zijn huidige
verbintenis tot en met 2024 loopt. Maar daar blijft het bij voor
Sainz, want Ferrari gaat vanaf 2025 voor meerdere jaren in zee met
Lewis Hamilton. Sainz reageerde donderdagavond al snel na de
bekendmaking van Hamilton's move via een statement. "Naar
aanleiding van het nieuws (over Hamilton red.), gaan Scuderia
Ferrari en ik uit elkaar aan het einde van 2024", aldus Sainz. "We
hebben een lang seizoen voor de boeg en zoals altijd zal ik mijn
uiterste best doen voor het team en de tifosi over de hele wereld.
Nieuws over mijn toekomstplannen wordt snel gedeeld." Wat zijn de
opties in de Formule 1 voor Sainz na 2024? RacingNews365 zet de
mogelijkheden op een rij. Mercedes Als Hamilton van Mercedes naar
Ferrari gaat, waarom bewandelt Sainz dan niet de omgekeerde weg?
Het is misschien niet de meest logische stap, maar Sainz heeft
ervaring bij een topteam en dat zal Mercedes zeker interessant
vinden. Het team uit Brackley staat er niet om bekend dat het
coureurs aanstelt met weinig ervaring binnen de Formule 1, dus op
dat gebied heeft de Spanjaard al een streepje voor. Voor Sainz zelf
is de stap sportief gezien natuurlijk interessant. Ook al is
Mercedes niet meer zo dominant als een aantal jaar geleden, het
team zal erop gebrand zijn om weer de stap naar voren te zetten en
podiumplekken behaalt Mercedes altijd wel. Stake F1 Team/Audi Een
keuze die logischer zou zijn, is dat Sainz aan de slag gaat bij
Stake F1 Team, dat vanaf 2026 verder gaat onder de naam van Audi.
Laat de vader van Sainz, die vorige maand nog de Dakar Rally met
Audi won, onderdeel zijn van de Audi-familie. Tijdens de
persconferentie na Dakar bevestigde vader Sainz al dat hij het met
zijn zoon over het F1-project van Audi heeft. "We weten allemaal
dat de Formule 1 een speciale wereld is. Maar ik zou veel respect
hebben voor Audi. In mijn ogen is het een kwestie van tijd voordat
ze slagen in F1. Ik heb geen glazen bol, maar op het moment dat
Audi besluit in de F1 te stappen, dwingen ze daar bij mij al heel
veel respect mee af", zo zei Sainz sr. De vraag is of Sainz jr. de
raad van zijn vader gaat volgen. De band met Audi heeft de familie
Sainz dus, maar de afgelopen jaren maakte het team onder de naam
Alfa Romeo weinig indruk in de Formule 1. Komend seizoen wordt er
ook niet veel verwacht en in 2025, het jaar voor de grote
regelwijzigingen, zal het ook niet veel worden. Dan moet Sainz alle
hoop zetten op 2026 zetten met 2025 al overgangsjaar. Durft Sainz
dat risico te nemen? Red Bull Is een terugkeer naar het oude nest
dan een optie, waar het ooit voor Sainz begon in de Formule 1? En
dan bedoelen we niet Visa Cash App RB, maar het grote team Red
Bull. Ook zitten hier nog wel de nodige haken en ogen aan, want het
was niet altijd even gezellig tussen de Spanjaard en Max Verstappen
toen ze samen reden bij Toro Rosso in 2015. "De sfeer tussen die
twee was bij Toro Rosso vrij toxisch. Met de teamsamenstellingen
zoals die toen was, zag ik geen manier waarop we Carlos voor ons
konden behouden", zo vertelde Red Bull-adviseur Helmut Marko eerder
in gesprek met Marca . "Hij is ontegenzeggelijk een geweldige
coureur. Hij was bijna van hetzelfde niveau als Max in die Toro
Rosso, maar zijn pech was dat juist Verstappen zijn teamgenoot
was", zei Marko nog. Het lijkt dus zeer onwaarschijnlijk dat Sainz
naast Verstappen wordt gezet, zeker ook omdat Verstappen tot en met
2028 een contract heeft bij Red Bull. Om in te stappen bij hét
dominante team lijkt zeer interessant te zijn voor de Spanjaard,
maar bij Red Bull staan ze daar waarschijnlijk dus een stuk minder
om te springen. Feit is wel dat er plek is bij het Oostenrijkse
team in 2025, want het contract van Sergio Perez loopt eind 2024
af. Andere opties voor Sainz Meer dan de helft van de F1-coureurs
heeft nog geen contract na 2024 en dus liggen er ook bij andere
teams kansen. Zo loopt het contract van zowel Pierre Gasly als
Esteban Ocon af bij Alpine, net als dat het geval is bij Williams
met Alexander Albon en Logan Sargeant en bij Visa Cash App RB met
Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo. Of stapt de Spanjaard in bij
Aston Martin naast die andere Spanjaard, Fernando Alonso, als hij
bij het team blijft na 2024? Dan moet Lance Stroll wel vertrekken
bij het team, maar dat lijkt niet heel erg waarschijnlijk. Carlos
Sainz heeft dus de nodige opties, maar zit in hetzelfde schuitje
als vele andere coureurs van wie het contract afloopt na 2024. Ook
zijn er genoeg rijders die op de reservebank zitten en azen op een
zitje. Sainz heeft als grootste voordeel dat hij zichzelf heeft
gepresenteerd bij een topteam en zal dus een gewild target zijn
voor teams in de Formule 1.
twee zeges in de Formule 1 bij het Italiaanse team. De Grand Prix
van Groot-Brittannië in 2022 was een prooi voor hem, gevolgd door
de race in Singapore in 2023. Hij won als enige niet-Red Bull
coureur vorig jaar een GP, wat op zichzelf een knappe prestatie
was. De Spanjaard pakte in dienst van Ferrari tot nu toe zestien
podiumplekken. Hij was in de afgelopen weken in gesprek met de
Scuderia over een contractverlenging, omdat zijn huidige
verbintenis tot en met 2024 loopt. Maar daar blijft het bij voor
Sainz, want Ferrari gaat vanaf 2025 voor meerdere jaren in zee met
Lewis Hamilton. Sainz reageerde donderdagavond al snel na de
bekendmaking van Hamilton's move via een statement. "Naar
aanleiding van het nieuws (over Hamilton red.), gaan Scuderia
Ferrari en ik uit elkaar aan het einde van 2024", aldus Sainz. "We
hebben een lang seizoen voor de boeg en zoals altijd zal ik mijn
uiterste best doen voor het team en de tifosi over de hele wereld.
Nieuws over mijn toekomstplannen wordt snel gedeeld." Wat zijn de
opties in de Formule 1 voor Sainz na 2024? RacingNews365 zet de
mogelijkheden op een rij. Mercedes Als Hamilton van Mercedes naar
Ferrari gaat, waarom bewandelt Sainz dan niet de omgekeerde weg?
Het is misschien niet de meest logische stap, maar Sainz heeft
ervaring bij een topteam en dat zal Mercedes zeker interessant
vinden. Het team uit Brackley staat er niet om bekend dat het
coureurs aanstelt met weinig ervaring binnen de Formule 1, dus op
dat gebied heeft de Spanjaard al een streepje voor. Voor Sainz zelf
is de stap sportief gezien natuurlijk interessant. Ook al is
Mercedes niet meer zo dominant als een aantal jaar geleden, het
team zal erop gebrand zijn om weer de stap naar voren te zetten en
podiumplekken behaalt Mercedes altijd wel. Stake F1 Team/Audi Een
keuze die logischer zou zijn, is dat Sainz aan de slag gaat bij
Stake F1 Team, dat vanaf 2026 verder gaat onder de naam van Audi.
Laat de vader van Sainz, die vorige maand nog de Dakar Rally met
Audi won, onderdeel zijn van de Audi-familie. Tijdens de
persconferentie na Dakar bevestigde vader Sainz al dat hij het met
zijn zoon over het F1-project van Audi heeft. "We weten allemaal
dat de Formule 1 een speciale wereld is. Maar ik zou veel respect
hebben voor Audi. In mijn ogen is het een kwestie van tijd voordat
ze slagen in F1. Ik heb geen glazen bol, maar op het moment dat
Audi besluit in de F1 te stappen, dwingen ze daar bij mij al heel
veel respect mee af", zo zei Sainz sr. De vraag is of Sainz jr. de
raad van zijn vader gaat volgen. De band met Audi heeft de familie
Sainz dus, maar de afgelopen jaren maakte het team onder de naam
Alfa Romeo weinig indruk in de Formule 1. Komend seizoen wordt er
ook niet veel verwacht en in 2025, het jaar voor de grote
regelwijzigingen, zal het ook niet veel worden. Dan moet Sainz alle
hoop zetten op 2026 zetten met 2025 al overgangsjaar. Durft Sainz
dat risico te nemen? Red Bull Is een terugkeer naar het oude nest
dan een optie, waar het ooit voor Sainz begon in de Formule 1? En
dan bedoelen we niet Visa Cash App RB, maar het grote team Red
Bull. Ook zitten hier nog wel de nodige haken en ogen aan, want het
was niet altijd even gezellig tussen de Spanjaard en Max Verstappen
toen ze samen reden bij Toro Rosso in 2015. "De sfeer tussen die
twee was bij Toro Rosso vrij toxisch. Met de teamsamenstellingen
zoals die toen was, zag ik geen manier waarop we Carlos voor ons
konden behouden", zo vertelde Red Bull-adviseur Helmut Marko eerder
in gesprek met Marca . "Hij is ontegenzeggelijk een geweldige
coureur. Hij was bijna van hetzelfde niveau als Max in die Toro
Rosso, maar zijn pech was dat juist Verstappen zijn teamgenoot
was", zei Marko nog. Het lijkt dus zeer onwaarschijnlijk dat Sainz
naast Verstappen wordt gezet, zeker ook omdat Verstappen tot en met
2028 een contract heeft bij Red Bull. Om in te stappen bij hét
dominante team lijkt zeer interessant te zijn voor de Spanjaard,
maar bij Red Bull staan ze daar waarschijnlijk dus een stuk minder
om te springen. Feit is wel dat er plek is bij het Oostenrijkse
team in 2025, want het contract van Sergio Perez loopt eind 2024
af. Andere opties voor Sainz Meer dan de helft van de F1-coureurs
heeft nog geen contract na 2024 en dus liggen er ook bij andere
teams kansen. Zo loopt het contract van zowel Pierre Gasly als
Esteban Ocon af bij Alpine, net als dat het geval is bij Williams
met Alexander Albon en Logan Sargeant en bij Visa Cash App RB met
Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo. Of stapt de Spanjaard in bij
Aston Martin naast die andere Spanjaard, Fernando Alonso, als hij
bij het team blijft na 2024? Dan moet Lance Stroll wel vertrekken
bij het team, maar dat lijkt niet heel erg waarschijnlijk. Carlos
Sainz heeft dus de nodige opties, maar zit in hetzelfde schuitje
als vele andere coureurs van wie het contract afloopt na 2024. Ook
zijn er genoeg rijders die op de reservebank zitten en azen op een
zitje. Sainz heeft als grootste voordeel dat hij zichzelf heeft
gepresenteerd bij een topteam en zal dus een gewild target zijn
voor teams in de Formule 1.
