Nieuwe Haas: verkapte Red Bull-kopie met nieuwe Ferrari-snufjes
Het was vrij voorspelbaar dat de nieuwe VF-24 van Haas meer op het
concept van de Red Bull RB19 gebaseerd zou worden. De VF-24 lijkt
feitelijk heel erg op de RB19 van het team uit Milton Keynes, maar
in werkelijkheid anticipeert het ook gedeeltelijk op enkele
kenmerken die we mogelijk terugvinden op de Ferrari SF-24. De
nieuwe bolide van de Scuderia wordt op 13 februari gepresenteerd.
De wielbasis van de nieuwe Haas lijkt hetzelfde te zijn als die van
de VF-23, maar net als bij de Ferrari is de versnellingsbak
ingekort, waardoor de gewichtsverdeling een beetje is veranderd. De
lay-out van de ophanging is hetzelfde gebleven - push rod aan de
voorkant en pull rod aan de achterkant -, maar de wishbones zijn
verplaatst. Het bovenste element is verhoogd tot aan de bovenrand
van het chassis, terwijl het achterste lager is geplaatst om ervoor
te zorgen dat de neus tijdens het remmen minder wegzakt. De punt
van de neus eindigt ter hoogte van het tweede profiel van de
voorvleugel. Verder lijkt de boog van het profiel vergroot te zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Sidepods De sidepods
lijken het meest op de Red Bull. De luchtinlaten met een
langwerpige doorsnede zijn behouden en voorzien van een lagere flap
om de luchtstroom breder naar de onderkant te leiden. Zoals
verwacht is de zijwaartse crashstructuur verlaagd tot aan de
onderkant van het chassis. Deze ontwikkeling zal vergelijkbaar zijn
met de nieuwe Ferrari. Een andere interessante ontwikkeling is dat
de luchtinlaat van de motor geen driehoekige doorsnede meer heeft,
zodat de radiator bovenop de airbox wordt gevoed. De horizontale
openingen zijn, op dezelfde manier als bij Red Bull en Aston
Martin, aan de onderkant van de motorkap geplaatst, terwijl de
opening voor de hete lucht aan de achterkant behoorlijk groot is om
voldoende warmte-uitwisseling te garanderen. Over het algemeen ziet
de VF-24 er vrij conventioneel uit en volgt het een zeer
voorspelbaar pad qua concept. Het wordt interessant hoe het
aerodynamische concept op het circuit zal werken, vooral als het
gaat om de balans en downforce die door de vloer wordt gegenereerd.
concept van de Red Bull RB19 gebaseerd zou worden. De VF-24 lijkt
feitelijk heel erg op de RB19 van het team uit Milton Keynes, maar
in werkelijkheid anticipeert het ook gedeeltelijk op enkele
kenmerken die we mogelijk terugvinden op de Ferrari SF-24. De
nieuwe bolide van de Scuderia wordt op 13 februari gepresenteerd.
De wielbasis van de nieuwe Haas lijkt hetzelfde te zijn als die van
de VF-23, maar net als bij de Ferrari is de versnellingsbak
ingekort, waardoor de gewichtsverdeling een beetje is veranderd. De
lay-out van de ophanging is hetzelfde gebleven - push rod aan de
voorkant en pull rod aan de achterkant -, maar de wishbones zijn
verplaatst. Het bovenste element is verhoogd tot aan de bovenrand
van het chassis, terwijl het achterste lager is geplaatst om ervoor
te zorgen dat de neus tijdens het remmen minder wegzakt. De punt
van de neus eindigt ter hoogte van het tweede profiel van de
voorvleugel. Verder lijkt de boog van het profiel vergroot te zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Sidepods De sidepods
lijken het meest op de Red Bull. De luchtinlaten met een
langwerpige doorsnede zijn behouden en voorzien van een lagere flap
om de luchtstroom breder naar de onderkant te leiden. Zoals
verwacht is de zijwaartse crashstructuur verlaagd tot aan de
onderkant van het chassis. Deze ontwikkeling zal vergelijkbaar zijn
met de nieuwe Ferrari. Een andere interessante ontwikkeling is dat
de luchtinlaat van de motor geen driehoekige doorsnede meer heeft,
zodat de radiator bovenop de airbox wordt gevoed. De horizontale
openingen zijn, op dezelfde manier als bij Red Bull en Aston
Martin, aan de onderkant van de motorkap geplaatst, terwijl de
opening voor de hete lucht aan de achterkant behoorlijk groot is om
voldoende warmte-uitwisseling te garanderen. Over het algemeen ziet
de VF-24 er vrij conventioneel uit en volgt het een zeer
voorspelbaar pad qua concept. Het wordt interessant hoe het
aerodynamische concept op het circuit zal werken, vooral als het
gaat om de balans en downforce die door de vloer wordt gegenereerd.
