De meest bizarre transfers uit de Formule 1-geschiedenis

In de Formule 1 rijden allerlei typen coureurs. De één blijft zijn
gehele carrière loyaal aan één team, de ander blijft maar wisselen.
Het zorgt vaak voor een interessant Silly Season en dit jaar begon
die stoelendans wel heel vroeg. Lewis Hamilton en Mercedes zorgden
voor veel opschudding door aan te kondigen dat de Brit naar Ferrari
gaat vertrekken in 2025. Hamiltons transfer hoort zo wel thuis in
een illuster rijtje van bizarre transfers. Een overzicht. Sebastian
Vettel van Red Bull naar Ferrari Sebastian Vettel domineerde de
Formule 1 tussen 2010 en 2013. De Duitser werd vier keer op rij
wereldkampioen bij Red Bull en leek zijn hele carrière bij het team
uit Milton Keynes te gaan vertoeven. Waarom weggaan als het zo
lekker gaat en de relatie zo sterk is? 2014 zou echter een
omslagpunt zijn. Red Bull liep achter de feiten aan door een zwakke
Renault-motor en Daniel Ricciardo, die Mark Webber verving, zou
sterker presteren dan Vettel. De Australiër won drie Grands Prix,
Vettel nul. Een pijnlijk verhaal, waarna Vettel toch verrassend
naar het legendarische Ferrari vertrok. Het doel? De Scuderia weer
aan de wereldtitel helpen. Het zou hem niet lukken, mede door eigen
fouten en het ongekend dominante Mercedes. Fernando Alonso Achter
de naam Fernando Alonso hoeft geeneens een specifieke move te
staan. De Spanjaard heeft vaak genoeg voor schokkende transfers
gezorgd. Dat begon in 2006 toen Alonso bekendmaakte dat hij naar
McLaren zou verkassen. De timing was vreemd, want hij had net twee
wereldtitels met Renault gewonnen. De overstap zou op een flop
uitdraaien. Alonso lag in de clinch met Hamilton en teambaas Ron
Dennis en keerde aan het eind van 2007 met de staart tussen de
benen terug naar Renault. Na twee magere jaren volgde de volgende
schokgolf, want in 2010 ging Alonso bij Ferrari rijden. De
Spanjaard had in een eerder stadium hetzelfde doel voor ogen als
Vettel: wereldkampioen worden in de iconische rode overall. Het zou
hem in vijf jaar niet lukken en de frustraties liepen zodanig op
dat Alonso ervoor koos om in 2015 bij McLaren terug te keren.
McLaren lokte Alonso met het nieuwe Honda-project, dat op een
enorme deceptie uitliep. De bolides vielen in de jaren met Alonso
vaker stil dan dat ze reden, ook toen er in 2018 met
Renault-motoren werd geracet. Alonso stopte aan het einde van dat
jaar. Maar het verhaal houdt daar nog niet op. Alonso ging in 2021
wéér voor Renault rijden, al heette dat team toen al Alpine. Het
ging om een tweejarig contract en in 2022 leek het erop dat Alonso
zijn contract zou gaan verlengen. Niets bleek minder waar te zijn.
Alonso vertrok halsoverkop naar Aston Martin en liet Alpine
vertwijfeld achter. Wanneer volgt de volgende transfer? Lewis
Hamilton van McLaren naar Mercedes In de beginjaren van zijn
Formule 1-carrière reed Hamilton voor McLaren. Het team schonk hem
zijn eerste kans in de Formule 1 en Hamilton pakte in zijn tweede
jaar al zijn eerste wereldtitel. Net als bij Vettel leek het op een
onafscheidelijke combinatie, maar in 2012 besloot Hamilton om naar
Mercedes te vertrekken. De Brit werd voor gek verklaard, want
Mercedes bivakkeerde in het middenveld en pakte maar één zege
tussen 2010 en 2012. Hamilton had het echter goed gezien. McLaren
zakte ver weg in 2013 en Mercedes begon de top te bestormen. Het
eerste jaar was nog wat wiebelig, maar vanaf 2014 domineerde
Mercedes door een raket van een V6-motor te bouwen. Hamilton won
maar liefst zes wereldtitels tussen 2014 en 2020 en werd zo met
Michael Schumacher de meest succesvolle coureur uit de geschiedenis
als het om wereldtitels gaat. Heeft hij hetzelfde gezien bij
Ferrari? De tekst gaat verder onder de afbeelding. Soap rond Nigel
Mansell In de jaren '90 van de vorige eeuw ontstond er een hele
soap rond Nigel Mansell. De Brit reed bij Williams in 1992 en werd
wereldkampioen, maar moest ook nog onderhandelen over een nieuw
contract. Renault, de motorleverancier, wilde echter een Fransman
in de succesvolle auto hebben. Alain Prost keerde na een sabbatical
terug in de koningsklasse en Mansell moest na heel wat gedoe
gedwongen vertrekken. Teambaas Frank Williams kon zich namelijk
niet twee grote salarissen permitteren. Mansell ging in de CART
IndyCar World Series rijden en werd meteen kampioen, waardoor hij
de enige coureur in de geschiedenis is die op hetzelfde moment de
titels in de F1 en de IndyCar in handen had. Zijn F1-carrière was
echter nog niet voorbij. Ayrton Senna overleed op tragische wijze
op Imola in 1994, waarna Mansell voor vier races werd teruggehaald.
De Brit ging ervanuit dat hij in 1995 ook voor Williams zou rijden,
maar het team koos uiteindelijk voor David Coulthard en Damon Hill.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Emerson Fittipaldi van
McLaren naar Fittipaldi Automotive Emerson Fittipaldi is één van de
meest succesvolle coureurs uit de jaren '70. De Braziliaan won zijn
eerste titel bij Lotus in 1972, waarna hij een paar jaar later naar
McLaren vertrok. Met dat team zou hij hetzelfde kunstje herhalen in
1974. Fittipaldi zou eind 1975 echter voor een grote schok zorgen
door aan te kondigen dat hij naar Fittipaldi Automotive vertrok.
Zijn broer Wilson had dat team, beter bekend als Copersucar,
opgericht. Er kwamen veel reacties omdat niemand echt begreep
waarom Fittipaldi zo gokte. De overstap zou ook niet succesvol
verlopen. Fittipaldi reed vijf seizoenen voor het team, maar zou
uiteindelijk geen enkele zege boeken. In 1982 viel het doek voor
het team. Andere transfers? Uiteraard waren er nog veel meer grote
transfers in het verleden. Michael Schumacher en Alain Prost gingen
naar Ferrari, Senna koos voor Williams, Max Verstappen ging in een
vroeg stadium naar Red Bull en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Toch zaten die transfers er een beetje aan te komen en waren ze
daarom niet zo schokkend. Gelukkig hebben we altijd Hamilton en
Alonso nog om voor opschudding te zorgen...

Top Headlines

Oudere Top Headlines