Van totale onzekerheid naar zes F1-titels: Hamiltons jaren bij Mercedes
Nadat de eerste geruchten op de donderdagochtend al snel naar
buiten kwamen, bevestigde Ferrari donderdagavond hetgeen dat de
hele dag al boven de markt hing: Lewis Hamilton gaat vanaf 2025
voor Ferrari rijden. Dat betekent dat hij na zes jaar bij McLaren
en twaalf jaar Mercedes pas voor zijn derde team in de
koningsklasse van de autosport gaat rijden. RacingNews365 blikt
terug op de afgelopen elf jaar van de Brit voor het Duitse merk.
Hamilton was in 2007 namens McLaren in zijn debuutjaar in de
Formule 1 al heel dicht bij zijn eerste wereldtitel, die hij wél
veroverde in 2008. Maar in de vier jaar die daarop volgde, kwam hij
niet verder dan P4 in het kampioenschap. Het was voor velen een
grote verrassing dat hij in de winter van 2013 overstapte naar
Mercedes. Ook al werd het Duitse merk sinds de entree in de sport
in 2010 twee keer vierde en een keer vijfde in het
constructeurskampioenschap, Michael Schumacher en Nico Rosberg
konden geen grote potten breken. Rosberg pakte poleposition en de
zege in China in 2012 en Schumacher was de snelste in de
kwalificatie in Monaco in datzelfde jaar, maar hij had nog een
gridstraf staan van een race eerder, waardoor het geen pole werd.
Verder werden er nog een paar podiumplekken gepakt door de twee
Duitsers in die drie jaar, maar verder kwamen ze niet. Onzekerheid
Hamilton stapte in 2013 naast Rosberg in zonder echt te weten waar
hij aan toe was. Hij begon met een vijfde plek in Australië, daarop
volgde twee derde plaatsen in Maleisië en China. In 2013 won
Hamilton de Grand Prix van Hongarije, terwijl hij vijf poles pakte
en de derde plek in het kampioenschap op slechts tien punten miste.
De snelheid zat er dus al aardig in, maar de dominantie van de Brit
begon pas echt in 2014 met de introductie van de hybridemotoren.
Mercedes was simpelweg niet te verslaan en als hij in 2014 en 2015
niet uitviel, eindigde Hamilton standaard op het podium. Met
uitzondering van de Grand Prix van Hongarije van 2015, waar
Hamilton 'slechts' zesde werd. Om zijn dominantie maar eens te
onderstrepen: van de 38 races in die twee jaar won hij er 21 en de
Brit stond 'maar' twaalf keer op een andere trede van het podium.
Maar 2016 was een ander verhaal voor de Brit. Zijn teamgenoot
Rosberg was erop gebrand om dat seizoen toe te slaan en wist al de
laatste drie races van 2015 te winnen gevolgd door de eerste vier
van 2016. Tijdens de Grand Prix van Spanje reden Rosberg en
Hamilton elkaar in de eerste ronde van de baan af, waarna Hamilton
begon met winnen en hij het kampioenschap weer naar zich toe leek
te trekken. Ware het niet dat de motor van Hamilton's Mercedes
plofte tijdens de Grand Prix van Maleisië, wat een cruciaal moment
in de titelstrijd zou zijn. De Brit verloor het kampioenschap
uiteindelijk met een verschil van vijf punten, terwijl hij de race
in Maleisië leidde en Daniel Ricciardo en Max Verstappen tussen hem
en Rosberg reden. Als die volgorde zo was gebleven, had Hamilton
die titel gepakt. Hamilton probeerde in de laatste race van het
seizoen nog alles uit de kast te halen om Rosberg niet als tweede
of derde te laten finishen. Hij liet het tempo expres zakken om de
nummers drie en vier, Sebastian Vettel en Verstappen, dichterbij te
laten komen om zo de Duitser in te halen. Maar dat plannetje
mislukte en dus won Rosberg zijn eerste en enige F1-titel. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Vier titels op rij De
wereldkampioen van 2016 vertrok daarna gelijk uit de sport en
Hamilton kreeg met Valtteri Bottas een nieuwe teamgenoot. De Fin
kon op goede dagen Hamilton bijbenen, maar veel vaker lukte hem dat
niet. Vettel leek de Brit in 2017 uit te kunnen dagen en deed dat
ook in het eerste deel van het seizoen, maar na een sterke reeks
van Hamilton net na de zomerstop schudde hij Vettel definitief van
zich af. Een jaar later ontstond eenzelfde gevecht, maar dat jaar
gooide Vettel het kampioenschap zelf weg door zijn Ferrari in de
grindbak te parkeren tijdens zijn thuisrace op Hockenheim. Na die
race, die Hamilton won, pakte de Brit de leiding in het
wereldkampioenschap. Hij zou die niet meer afstaan. Zijn teamgenoot
Bottas dacht in 2019 kans te maken op de titel en stond na vier
Grands Prix aan de leiding. Maar opnieuw vatte Hamilton de koe bij
de horens en ondanks dat hij in de tweede seizoenshelft niet meer
zoveel won als de eerste helft, pakte hij met overtuiging
wereldtitel nummer zes en zijn vijfde samen met Mercedes. Het jaar
2020 verdient een speciaal plekje in dit overzicht, want alhoewel
de hele wereld door corona op zijn gat lag, was dat zeker niet het
geval bij Hamilton. Hij won maar liefst 11 van de 16 races waaraan
de Brit deelnam, want tijdens de Grand Prix van Sakhir moest hij
toekijken, omdat hij geveld was door corona. Hamilton evenaarde met
dit kampioenschap Michael Schumacher als recordhouder van de meeste
F1-kampioenschappen, zeven in totaal. Het jaar 2021 In 2021 begon
Hamilton goed aan het seizoen, met drie overwinningen uit de eerste
vier races. Maar daarna kwam de klad erin bij Hamilton en hij had
écht serieus tegenstand van Verstappen. Hij vergooide zelf zijn
kansen door zijn herstart in de slotfase van de race in
Azerbeidzjan compleet te verpesten, terwijl de Nederlander al was
uitgevallen door een klapband. Uiteindelijk belandde ook Hamilton
buiten de punten. Nadat Hamilton samen met Verstappen Copse Corner
in dook tijdens de race op Silverstone, waarbij Verstappen hard in
de bandenstapel terechtkwam en Hamilton de race won, dichtte hij
het gat naar de Nederlander om in Hongarije voorbij Verstappen te
gaan. Nadat de twee samen de grindbak opzochten op Monza en allebei
uitvielen, pakte Verstappen niet veel later de voorsprong, maar
kwam Hamilton met een sterke Mercedes terug in de kampioensstrijd.
Na de Grand Prix van Saoedi-Arabië, de laatste overwinning tot nu
toe voor Hamilton bij Mercedes, gingen de twee kemphanen met
hetzelfde aantal punten naar de slotrace in Abu Dhabi, waar de
beslissing viel. Hamilton domineerde de race, ware het niet dat
Nicholas Latifi zijn Williams een paar ronden voor het einde van
het seizoen in de muur plantte en er een safety car de baan op
kwam. Verstappen kwam naar binnen voor verse banden, terwijl
Hamilton buiten bleef om zijn positie te behouden. Met nog een
rondje op de teller gaf wedstrijdleider Michael Masi het veld vrij
en Verstappen pakte zijn kans met beide handen aan. De Nederlander
haalde de Brit in de laatste ronde in, waardoor Hamilton zijn
achtste titel niet pakte. De laatste twee jaar En de kans op die
achtste kreeg hij daarna ook niet meer. 2022 en 2023 waren ronduit
teleurstellende jaren voor Hamilton en Mercedes. Hij begon 2022 nog
met een derde plaats, maar hij pakte geen enkele zege meer. Het was
voor het eerst in zijn carrière dat hij geen race in een F1-seizoen
won. Hij kwam nog wel een paar keer in de buurt van een
overwinning, maar vaak was Max Verstappen simpelweg te snel voor de
Brit. Of zijn teamgenoot George Russell, die hem aftroefde tijdens
de Grand Prix van Brazilië. Russell won, Hamilton werd tweede. In
2023 pakte Hamilton minder podiumplekken dan in 2022, maar werd hij
wel derde in het coureurskampioenschap. Maar zijn laatste
resultaten, P8 in Brazilië, P7 in Las Vegas en een negende plek in
Abu Dhabi zullen Hamilton niet vrolijk hebben gestemd. Voor
Hamilton rest nog één jaar in de Mercedes. Het is echter de vraag
wat hij daar nog in kan laten zien, want we hebben vaker gezien dat
coureurs die een vertrek hebben aangekondigd minder presteren. Zo
wist Pierre Gasly geen punt meer te pakken nadat bekend werd dat
hij in 2023 voor Alpine ging rijden. Het is dus nog de vraag wat
Hamilton kan presteren, al heeft hij vaak genoeg aangetoond een
echte topsportmentaliteit te hebben. Hij pakt de kansen die hij
krijgt. Statistieken van Hamilton bij Mercedes (t/m 2023)
buiten kwamen, bevestigde Ferrari donderdagavond hetgeen dat de
hele dag al boven de markt hing: Lewis Hamilton gaat vanaf 2025
voor Ferrari rijden. Dat betekent dat hij na zes jaar bij McLaren
en twaalf jaar Mercedes pas voor zijn derde team in de
koningsklasse van de autosport gaat rijden. RacingNews365 blikt
terug op de afgelopen elf jaar van de Brit voor het Duitse merk.
Hamilton was in 2007 namens McLaren in zijn debuutjaar in de
Formule 1 al heel dicht bij zijn eerste wereldtitel, die hij wél
veroverde in 2008. Maar in de vier jaar die daarop volgde, kwam hij
niet verder dan P4 in het kampioenschap. Het was voor velen een
grote verrassing dat hij in de winter van 2013 overstapte naar
Mercedes. Ook al werd het Duitse merk sinds de entree in de sport
in 2010 twee keer vierde en een keer vijfde in het
constructeurskampioenschap, Michael Schumacher en Nico Rosberg
konden geen grote potten breken. Rosberg pakte poleposition en de
zege in China in 2012 en Schumacher was de snelste in de
kwalificatie in Monaco in datzelfde jaar, maar hij had nog een
gridstraf staan van een race eerder, waardoor het geen pole werd.
Verder werden er nog een paar podiumplekken gepakt door de twee
Duitsers in die drie jaar, maar verder kwamen ze niet. Onzekerheid
Hamilton stapte in 2013 naast Rosberg in zonder echt te weten waar
hij aan toe was. Hij begon met een vijfde plek in Australië, daarop
volgde twee derde plaatsen in Maleisië en China. In 2013 won
Hamilton de Grand Prix van Hongarije, terwijl hij vijf poles pakte
en de derde plek in het kampioenschap op slechts tien punten miste.
De snelheid zat er dus al aardig in, maar de dominantie van de Brit
begon pas echt in 2014 met de introductie van de hybridemotoren.
Mercedes was simpelweg niet te verslaan en als hij in 2014 en 2015
niet uitviel, eindigde Hamilton standaard op het podium. Met
uitzondering van de Grand Prix van Hongarije van 2015, waar
Hamilton 'slechts' zesde werd. Om zijn dominantie maar eens te
onderstrepen: van de 38 races in die twee jaar won hij er 21 en de
Brit stond 'maar' twaalf keer op een andere trede van het podium.
Maar 2016 was een ander verhaal voor de Brit. Zijn teamgenoot
Rosberg was erop gebrand om dat seizoen toe te slaan en wist al de
laatste drie races van 2015 te winnen gevolgd door de eerste vier
van 2016. Tijdens de Grand Prix van Spanje reden Rosberg en
Hamilton elkaar in de eerste ronde van de baan af, waarna Hamilton
begon met winnen en hij het kampioenschap weer naar zich toe leek
te trekken. Ware het niet dat de motor van Hamilton's Mercedes
plofte tijdens de Grand Prix van Maleisië, wat een cruciaal moment
in de titelstrijd zou zijn. De Brit verloor het kampioenschap
uiteindelijk met een verschil van vijf punten, terwijl hij de race
in Maleisië leidde en Daniel Ricciardo en Max Verstappen tussen hem
en Rosberg reden. Als die volgorde zo was gebleven, had Hamilton
die titel gepakt. Hamilton probeerde in de laatste race van het
seizoen nog alles uit de kast te halen om Rosberg niet als tweede
of derde te laten finishen. Hij liet het tempo expres zakken om de
nummers drie en vier, Sebastian Vettel en Verstappen, dichterbij te
laten komen om zo de Duitser in te halen. Maar dat plannetje
mislukte en dus won Rosberg zijn eerste en enige F1-titel. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Vier titels op rij De
wereldkampioen van 2016 vertrok daarna gelijk uit de sport en
Hamilton kreeg met Valtteri Bottas een nieuwe teamgenoot. De Fin
kon op goede dagen Hamilton bijbenen, maar veel vaker lukte hem dat
niet. Vettel leek de Brit in 2017 uit te kunnen dagen en deed dat
ook in het eerste deel van het seizoen, maar na een sterke reeks
van Hamilton net na de zomerstop schudde hij Vettel definitief van
zich af. Een jaar later ontstond eenzelfde gevecht, maar dat jaar
gooide Vettel het kampioenschap zelf weg door zijn Ferrari in de
grindbak te parkeren tijdens zijn thuisrace op Hockenheim. Na die
race, die Hamilton won, pakte de Brit de leiding in het
wereldkampioenschap. Hij zou die niet meer afstaan. Zijn teamgenoot
Bottas dacht in 2019 kans te maken op de titel en stond na vier
Grands Prix aan de leiding. Maar opnieuw vatte Hamilton de koe bij
de horens en ondanks dat hij in de tweede seizoenshelft niet meer
zoveel won als de eerste helft, pakte hij met overtuiging
wereldtitel nummer zes en zijn vijfde samen met Mercedes. Het jaar
2020 verdient een speciaal plekje in dit overzicht, want alhoewel
de hele wereld door corona op zijn gat lag, was dat zeker niet het
geval bij Hamilton. Hij won maar liefst 11 van de 16 races waaraan
de Brit deelnam, want tijdens de Grand Prix van Sakhir moest hij
toekijken, omdat hij geveld was door corona. Hamilton evenaarde met
dit kampioenschap Michael Schumacher als recordhouder van de meeste
F1-kampioenschappen, zeven in totaal. Het jaar 2021 In 2021 begon
Hamilton goed aan het seizoen, met drie overwinningen uit de eerste
vier races. Maar daarna kwam de klad erin bij Hamilton en hij had
écht serieus tegenstand van Verstappen. Hij vergooide zelf zijn
kansen door zijn herstart in de slotfase van de race in
Azerbeidzjan compleet te verpesten, terwijl de Nederlander al was
uitgevallen door een klapband. Uiteindelijk belandde ook Hamilton
buiten de punten. Nadat Hamilton samen met Verstappen Copse Corner
in dook tijdens de race op Silverstone, waarbij Verstappen hard in
de bandenstapel terechtkwam en Hamilton de race won, dichtte hij
het gat naar de Nederlander om in Hongarije voorbij Verstappen te
gaan. Nadat de twee samen de grindbak opzochten op Monza en allebei
uitvielen, pakte Verstappen niet veel later de voorsprong, maar
kwam Hamilton met een sterke Mercedes terug in de kampioensstrijd.
Na de Grand Prix van Saoedi-Arabië, de laatste overwinning tot nu
toe voor Hamilton bij Mercedes, gingen de twee kemphanen met
hetzelfde aantal punten naar de slotrace in Abu Dhabi, waar de
beslissing viel. Hamilton domineerde de race, ware het niet dat
Nicholas Latifi zijn Williams een paar ronden voor het einde van
het seizoen in de muur plantte en er een safety car de baan op
kwam. Verstappen kwam naar binnen voor verse banden, terwijl
Hamilton buiten bleef om zijn positie te behouden. Met nog een
rondje op de teller gaf wedstrijdleider Michael Masi het veld vrij
en Verstappen pakte zijn kans met beide handen aan. De Nederlander
haalde de Brit in de laatste ronde in, waardoor Hamilton zijn
achtste titel niet pakte. De laatste twee jaar En de kans op die
achtste kreeg hij daarna ook niet meer. 2022 en 2023 waren ronduit
teleurstellende jaren voor Hamilton en Mercedes. Hij begon 2022 nog
met een derde plaats, maar hij pakte geen enkele zege meer. Het was
voor het eerst in zijn carrière dat hij geen race in een F1-seizoen
won. Hij kwam nog wel een paar keer in de buurt van een
overwinning, maar vaak was Max Verstappen simpelweg te snel voor de
Brit. Of zijn teamgenoot George Russell, die hem aftroefde tijdens
de Grand Prix van Brazilië. Russell won, Hamilton werd tweede. In
2023 pakte Hamilton minder podiumplekken dan in 2022, maar werd hij
wel derde in het coureurskampioenschap. Maar zijn laatste
resultaten, P8 in Brazilië, P7 in Las Vegas en een negende plek in
Abu Dhabi zullen Hamilton niet vrolijk hebben gestemd. Voor
Hamilton rest nog één jaar in de Mercedes. Het is echter de vraag
wat hij daar nog in kan laten zien, want we hebben vaker gezien dat
coureurs die een vertrek hebben aangekondigd minder presteren. Zo
wist Pierre Gasly geen punt meer te pakken nadat bekend werd dat
hij in 2023 voor Alpine ging rijden. Het is dus nog de vraag wat
Hamilton kan presteren, al heeft hij vaak genoeg aangetoond een
echte topsportmentaliteit te hebben. Hij pakt de kansen die hij
krijgt. Statistieken van Hamilton bij Mercedes (t/m 2023)
