Zorgt Ferrari-transfer Hamilton voor bizarre momenten bij Mercedes in 2024?
Het is oktober 2022. De GP van Mexico staat op het programma en
Nyck de Vries, dan nog Mercedes-reserverijder, mag de eerste vrije
training rijden in de wagen van George Russell. Enkele weken eerder
is bekend geworden dat de Nederlander in 2023 de overstap maakt
naar AlphaTauri, het zusterteam van Mercedes-rivaal Red Bull.
Logischerwijs wordt De Vries dus niet meer op de hoogte gehouden
van de laatste details. "Ik maak geen enkel onderdeel meer uit van
de meetings. Sinds Singapore (toen het nieuws bekend werd, red.)
zit ik niet meer in de technische meetings en ben ik ook niet meer
echt betrokken bij de performance", liet De Vries toen weten aan
onder meer RacingNews365 . "Maar dat is logisch en begrijpelijk.
Iedereen moet haar eigen intellectuele eigendommen beschermen."
Toen was dus al duidelijk dat Mercedes zich niet in de kaarten laat
kijken als het gaat om de technische ontwikkeling en het wijzer
maken van de concurrentie. En dan was De Vries 'slechts'
reservecoureur. De status van Hamilton is natuurlijk veel, veel
groter. Hij is al jarenlang nauw betrokken bij het verder
ontwikkelen van de wagen en levert met zijn feedback een
belangrijke bijdrage in het beter en sterker maken van de
Mercedes-bolide. Stalorders Maar nu het al bekend is dat Hamilton
na dit jaar de overstap maakt van Mercedes naar concurrent Ferrari
is het natuurlijk de vraag in hoeverre Hamilton betrokken gaat
worden in de ontwikkeling van de 2025-wagen van het team van Toto
Wolff. Jarenlang trokken de teambaas en Hamilton zij aan zij op,
maar Wolff zal toch gedurende het seizoen ergens een grens trekken
en zijn coureur buiten de technische meetings gaan houden. Grote
vraag is vanaf wanneer dit zal zijn en wat dit doet met de
verhoudingen binnen het team vanaf dat moment. Want elke GP moet
Hamilton wel proberen om zijn Mercedes zover mogelijk naar voren te
rijden, het liefst richting het podium. Maar als hij niet meer bij
technische meetings betrokken gaat worden, kan hij dan nog wel
maximaal resultaat boeken? En is hij zelf nog wel gemotiveerd om
het team van zijn kritische feedback te voorzien om zo Mercedes te
helpen aan een goede wagen voor 2025? Of zit hij stiekem dan toch
al niet met zijn gedachten bij Ferrari? En wat gaat er gebeuren als
er tijdens een race stalorders moeten worden uitgedeeld bij
Mercedes? Vorig seizoen bij de GP van Japan en Qatar kwamen
teamgenoten George Russell en Hamilton met elkaar in aanraking. In
Japan was Russell boos toen hij vanaf de pitmuur te horen kreeg dat
hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Hoe gaat Wolff dit seizoen
met zulke situaties om? Kiest hij dan voor de vertrekkende Hamilton
of voor Russell? Naar buiten toe zal iedereen verklaren dat ze
professioneel met de situatie omgaan en dat ze alles in staat
stellen om maximaal resultaat te boeken in 2024. Maar de nu al
aangekondigde Ferrari-overstap zal als een donkere sluier over het
seizoen komen te liggen en ongetwijfeld, voor spannende, explosieve
en interessante momenten gaan zorgen.
Nyck de Vries, dan nog Mercedes-reserverijder, mag de eerste vrije
training rijden in de wagen van George Russell. Enkele weken eerder
is bekend geworden dat de Nederlander in 2023 de overstap maakt
naar AlphaTauri, het zusterteam van Mercedes-rivaal Red Bull.
Logischerwijs wordt De Vries dus niet meer op de hoogte gehouden
van de laatste details. "Ik maak geen enkel onderdeel meer uit van
de meetings. Sinds Singapore (toen het nieuws bekend werd, red.)
zit ik niet meer in de technische meetings en ben ik ook niet meer
echt betrokken bij de performance", liet De Vries toen weten aan
onder meer RacingNews365 . "Maar dat is logisch en begrijpelijk.
Iedereen moet haar eigen intellectuele eigendommen beschermen."
Toen was dus al duidelijk dat Mercedes zich niet in de kaarten laat
kijken als het gaat om de technische ontwikkeling en het wijzer
maken van de concurrentie. En dan was De Vries 'slechts'
reservecoureur. De status van Hamilton is natuurlijk veel, veel
groter. Hij is al jarenlang nauw betrokken bij het verder
ontwikkelen van de wagen en levert met zijn feedback een
belangrijke bijdrage in het beter en sterker maken van de
Mercedes-bolide. Stalorders Maar nu het al bekend is dat Hamilton
na dit jaar de overstap maakt van Mercedes naar concurrent Ferrari
is het natuurlijk de vraag in hoeverre Hamilton betrokken gaat
worden in de ontwikkeling van de 2025-wagen van het team van Toto
Wolff. Jarenlang trokken de teambaas en Hamilton zij aan zij op,
maar Wolff zal toch gedurende het seizoen ergens een grens trekken
en zijn coureur buiten de technische meetings gaan houden. Grote
vraag is vanaf wanneer dit zal zijn en wat dit doet met de
verhoudingen binnen het team vanaf dat moment. Want elke GP moet
Hamilton wel proberen om zijn Mercedes zover mogelijk naar voren te
rijden, het liefst richting het podium. Maar als hij niet meer bij
technische meetings betrokken gaat worden, kan hij dan nog wel
maximaal resultaat boeken? En is hij zelf nog wel gemotiveerd om
het team van zijn kritische feedback te voorzien om zo Mercedes te
helpen aan een goede wagen voor 2025? Of zit hij stiekem dan toch
al niet met zijn gedachten bij Ferrari? En wat gaat er gebeuren als
er tijdens een race stalorders moeten worden uitgedeeld bij
Mercedes? Vorig seizoen bij de GP van Japan en Qatar kwamen
teamgenoten George Russell en Hamilton met elkaar in aanraking. In
Japan was Russell boos toen hij vanaf de pitmuur te horen kreeg dat
hij Hamilton voorbij moest laten gaan. Hoe gaat Wolff dit seizoen
met zulke situaties om? Kiest hij dan voor de vertrekkende Hamilton
of voor Russell? Naar buiten toe zal iedereen verklaren dat ze
professioneel met de situatie omgaan en dat ze alles in staat
stellen om maximaal resultaat te boeken in 2024. Maar de nu al
aangekondigde Ferrari-overstap zal als een donkere sluier over het
seizoen komen te liggen en ongetwijfeld, voor spannende, explosieve
en interessante momenten gaan zorgen.
