Formule 1-geschiedenisboeken een waarschuwing voor Hamilton en Ferrari
Zeg je Formule 1, dan zeg je automatisch ook Ferrari. Elke coureur
droomt van een carrière in een rode bolide. Zoals Sebastian Vettel
ooit zei: "Iedereen is een Ferrari-fan. Ook al zeggen ze van niet,
ze zijn Ferrari-fans." Vettel is één van de F1-coureurs die
gedurende zijn carrière de overstap maakte naar de Italiaanse
renstal. De Duitser vertrok vanuit Red Bull met vier wereldtitels
op zak in 2015 naar de Scuderia, waar hij met Kimi Raikkonen
probeerde te strijden om de titel. Hij kon het succes wat hij bij
Red Bull had niet bij Ferrari herhalen, maar behaalde wel veertien
GP-zeges met het team in de periode 2015 tot en met 2019. De
Duitser sloot zijn F1-carrière af bij Aston Martin in 2022. Kimi
Raikkonen Vettel's jarenlange teamgenoot bij Ferrari, Kimi
Raikkonen, heeft twee periodes voor Ferrari gereden. De Fin werd in
2007 wereldkampioen met het team, maar werd in 2010 vervangen door
Fernando Alonso. Hij maakte in 2010 en 2011 een uitstap naar het
WRC en kwam in 2012 terug in de koningsklasse bij het team van
Lotus. Dat seizoen finishte hij achter Vettel en Alonso, en was hij
de enige coureur die alle twintig races van het seizoen wist uit te
rijden. In 2014 werd Felipe Massa bij de Italiaanse renstal
ontslagen en vervangen door de Fin. Raikkonen had in eerste
instantie aangekondigd dat hij waarschijnlijk na zijn tweejarig
contract zou stoppen met racen, maar hij had het nog zo naar zijn
zin dat hij deze beslissing in de ijskast zette. In 2015 kreeg hij
Vettel als teamgenoot en probeerden de twee de dominantie van
Mercedes de kop in te drukken. Dit bleek onsuccesvol en in 2018
werd bekendgemaakt dat Charles Leclerc Raikkonen zou vervangen bij
Ferrari. Na zijn terugkeer bij Ferrari sloot Raikkonen zijn
carrière uiteindelijk in 2021 af bij Alfa Romeo. Fernando Alonso
Fernando Alonso heeft al een hele uitgebreide Formule 1-carriere
achter de rug, waaronder ook bij Ferrari. De Spaanse coureur werd
in 2005 en 2006 wereldkampioen toen hij reed voor Renault. Op dat
moment was hij de jongste F1-wereldkampioen ooit. In 2007 maakte
hij de overstap naar McLaren, al was dit van korte duur, de
tweevoudig wereldkampioen keerde namelijk in 2008 terug bij
Renault, naast Nelson Piquet jr. Hij scheen dat jaar een clausule
in zijn contract te hebben waarbij hij met tegenvallende prestaties
Renault zou kunnen verlaten, al werden deze geruchten ontkend. Hij
bleef nog een jaar voor de renstal rijden tot in 2009 naar buiten
kwam dat de Fin een contract zou hebben getekend bij de Italiaanse
renstal. Alonso verving Raikkonen (die hij later in 2014 als
teamgenoot kreeg) en won de openingsrace van het 2010-seizoen.
Daarnaast wist hij gedurende de dominante Red Bull-periode van
Vettel nog tien overwinningen op zijn naam te schrijven met de
Scuderia. In 2015 keerde de Spanjaard terug naar McLaren, waar hij
in 2007 ook al voor gereden had. Alain Prost Viervoudig
wereldkampioen Alain Prost weet ook hoe het is om voor Ferrari te
mogen rijden. De Fransman had al drie wereldkampioenschappen op zak
toen hij in 1990 de overstap maakte naar de Scuderia. Hij werd dat
seizoen tweede en zag de titel naar Ayrton Senna gaan. Het seizoen
erna, in 1991, zou dramatisch verlopen. De Ferrari 643 bleek
onbetrouwbaar, wat resulteerde in 6 DNF's in 15 races. In 1993
maakte Prost na een kortstondige carrière bij Ferrari zonder een
wereldtitel de overstap naar Williams. Daar sleepte hij zijn vierde
wereldkampioenschap binnen. Michael Schumacher Wie wel succes kende
gedurende zijn periode bij Ferrari, is natuurlijk zevenvoudig
wereldkampioen Michael Schumacher. De Duitser was van 1991 tot en
met 2006 en van 2010 tot en met 2012 actief in de Formule 1. Hij
behaalde zijn eerste twee titels in 1994 en 1995 met Benetton. In
1996 maakte hij de overstap naar Ferrari, maar de wereldtitels
bleven in eerste instantie uit. Tot het jaar 2000, waar Michael
Schumacher zijn derde wereldtitel en zijn eerste wereldtitel met
Ferrari won. Het succes zette zicht voort en vijf wereldtitels op
rij was het resultaat. Met vijf behaalde wereldtitels en 72
overwinningen is Schumacher de succesvolste Ferrari-coureur tot nu
toe. Nigel Mansell Nigel Mansell begon zijn Formule 1-carriere bij
Lotus, waar hij na een aantal jaar in 1985 de overstap maakte naar
het team van Williams. Daar miste hij een aantal jaar achter elkaar
de titel op een haar na. Zo had hij in 1986 de kans om de titel te
bemachtigen, maar vanwege een klapband won Alain Prost dat jaar het
kampioenschap. Hij besloot dan ook in 1988 de overstap te maken
naar Ferrari. Daar won hij gelijk de eerste race van het seizoen.
In de twee jaar dat hij voor de Italiaanse renstal werd hij 4e en
5e in het kampioenschap. Vervolgens besloot hij terug te gaan naar
Williams en daar won hij in 1992 zijn enige wereldtitel. Gerhard
Berger Gerhard Berger was van 1984 tot en met 1997 actief in de
koningsklasse. Hij begon bij het team ATS, en na een jaar daarna
bij Arrows gereden te hebben kwam zijn carrière in 1986 in een
stroomversnelling toen hij voor Benneton ging rijden. Hier won hij
zijn eerste Grand Prix in Mexico. Twee jaar later maakte hij de
overstap naar Ferrari, maar dit jaar stond in het teken van
mechanische pech. In 1989 overleefde hij een heftig ongeluk in
Imola. Na wat hersteltijd nam hij halverwege het seizoen weer deel
aan het kampioenschap. Hij won de Grand Prix van Portugal en werd
zevende in het kampioenschap. Vervolgens maakte Berger van 1990 tot
en met 1992 een uitstapje naar het team van McLaren naast
teamgenoot Ayrton Senna. Senna werd in 1990 en 1991 wereldkampioen
en Berger kon hem niet bijhouden. Na 1992 kwam Berger weer terug
bij de Italiaanse renstal. Een wereldtitel bleef echter uit, en hij
sloot zijn F1-carriere uiteindelijk in 1997 af bij Benneton.
droomt van een carrière in een rode bolide. Zoals Sebastian Vettel
ooit zei: "Iedereen is een Ferrari-fan. Ook al zeggen ze van niet,
ze zijn Ferrari-fans." Vettel is één van de F1-coureurs die
gedurende zijn carrière de overstap maakte naar de Italiaanse
renstal. De Duitser vertrok vanuit Red Bull met vier wereldtitels
op zak in 2015 naar de Scuderia, waar hij met Kimi Raikkonen
probeerde te strijden om de titel. Hij kon het succes wat hij bij
Red Bull had niet bij Ferrari herhalen, maar behaalde wel veertien
GP-zeges met het team in de periode 2015 tot en met 2019. De
Duitser sloot zijn F1-carrière af bij Aston Martin in 2022. Kimi
Raikkonen Vettel's jarenlange teamgenoot bij Ferrari, Kimi
Raikkonen, heeft twee periodes voor Ferrari gereden. De Fin werd in
2007 wereldkampioen met het team, maar werd in 2010 vervangen door
Fernando Alonso. Hij maakte in 2010 en 2011 een uitstap naar het
WRC en kwam in 2012 terug in de koningsklasse bij het team van
Lotus. Dat seizoen finishte hij achter Vettel en Alonso, en was hij
de enige coureur die alle twintig races van het seizoen wist uit te
rijden. In 2014 werd Felipe Massa bij de Italiaanse renstal
ontslagen en vervangen door de Fin. Raikkonen had in eerste
instantie aangekondigd dat hij waarschijnlijk na zijn tweejarig
contract zou stoppen met racen, maar hij had het nog zo naar zijn
zin dat hij deze beslissing in de ijskast zette. In 2015 kreeg hij
Vettel als teamgenoot en probeerden de twee de dominantie van
Mercedes de kop in te drukken. Dit bleek onsuccesvol en in 2018
werd bekendgemaakt dat Charles Leclerc Raikkonen zou vervangen bij
Ferrari. Na zijn terugkeer bij Ferrari sloot Raikkonen zijn
carrière uiteindelijk in 2021 af bij Alfa Romeo. Fernando Alonso
Fernando Alonso heeft al een hele uitgebreide Formule 1-carriere
achter de rug, waaronder ook bij Ferrari. De Spaanse coureur werd
in 2005 en 2006 wereldkampioen toen hij reed voor Renault. Op dat
moment was hij de jongste F1-wereldkampioen ooit. In 2007 maakte
hij de overstap naar McLaren, al was dit van korte duur, de
tweevoudig wereldkampioen keerde namelijk in 2008 terug bij
Renault, naast Nelson Piquet jr. Hij scheen dat jaar een clausule
in zijn contract te hebben waarbij hij met tegenvallende prestaties
Renault zou kunnen verlaten, al werden deze geruchten ontkend. Hij
bleef nog een jaar voor de renstal rijden tot in 2009 naar buiten
kwam dat de Fin een contract zou hebben getekend bij de Italiaanse
renstal. Alonso verving Raikkonen (die hij later in 2014 als
teamgenoot kreeg) en won de openingsrace van het 2010-seizoen.
Daarnaast wist hij gedurende de dominante Red Bull-periode van
Vettel nog tien overwinningen op zijn naam te schrijven met de
Scuderia. In 2015 keerde de Spanjaard terug naar McLaren, waar hij
in 2007 ook al voor gereden had. Alain Prost Viervoudig
wereldkampioen Alain Prost weet ook hoe het is om voor Ferrari te
mogen rijden. De Fransman had al drie wereldkampioenschappen op zak
toen hij in 1990 de overstap maakte naar de Scuderia. Hij werd dat
seizoen tweede en zag de titel naar Ayrton Senna gaan. Het seizoen
erna, in 1991, zou dramatisch verlopen. De Ferrari 643 bleek
onbetrouwbaar, wat resulteerde in 6 DNF's in 15 races. In 1993
maakte Prost na een kortstondige carrière bij Ferrari zonder een
wereldtitel de overstap naar Williams. Daar sleepte hij zijn vierde
wereldkampioenschap binnen. Michael Schumacher Wie wel succes kende
gedurende zijn periode bij Ferrari, is natuurlijk zevenvoudig
wereldkampioen Michael Schumacher. De Duitser was van 1991 tot en
met 2006 en van 2010 tot en met 2012 actief in de Formule 1. Hij
behaalde zijn eerste twee titels in 1994 en 1995 met Benetton. In
1996 maakte hij de overstap naar Ferrari, maar de wereldtitels
bleven in eerste instantie uit. Tot het jaar 2000, waar Michael
Schumacher zijn derde wereldtitel en zijn eerste wereldtitel met
Ferrari won. Het succes zette zicht voort en vijf wereldtitels op
rij was het resultaat. Met vijf behaalde wereldtitels en 72
overwinningen is Schumacher de succesvolste Ferrari-coureur tot nu
toe. Nigel Mansell Nigel Mansell begon zijn Formule 1-carriere bij
Lotus, waar hij na een aantal jaar in 1985 de overstap maakte naar
het team van Williams. Daar miste hij een aantal jaar achter elkaar
de titel op een haar na. Zo had hij in 1986 de kans om de titel te
bemachtigen, maar vanwege een klapband won Alain Prost dat jaar het
kampioenschap. Hij besloot dan ook in 1988 de overstap te maken
naar Ferrari. Daar won hij gelijk de eerste race van het seizoen.
In de twee jaar dat hij voor de Italiaanse renstal werd hij 4e en
5e in het kampioenschap. Vervolgens besloot hij terug te gaan naar
Williams en daar won hij in 1992 zijn enige wereldtitel. Gerhard
Berger Gerhard Berger was van 1984 tot en met 1997 actief in de
koningsklasse. Hij begon bij het team ATS, en na een jaar daarna
bij Arrows gereden te hebben kwam zijn carrière in 1986 in een
stroomversnelling toen hij voor Benneton ging rijden. Hier won hij
zijn eerste Grand Prix in Mexico. Twee jaar later maakte hij de
overstap naar Ferrari, maar dit jaar stond in het teken van
mechanische pech. In 1989 overleefde hij een heftig ongeluk in
Imola. Na wat hersteltijd nam hij halverwege het seizoen weer deel
aan het kampioenschap. Hij won de Grand Prix van Portugal en werd
zevende in het kampioenschap. Vervolgens maakte Berger van 1990 tot
en met 1992 een uitstapje naar het team van McLaren naast
teamgenoot Ayrton Senna. Senna werd in 1990 en 1991 wereldkampioen
en Berger kon hem niet bijhouden. Na 1992 kwam Berger weer terug
bij de Italiaanse renstal. Een wereldtitel bleef echter uit, en hij
sloot zijn F1-carriere uiteindelijk in 1997 af bij Benneton.
