Stake F1 Team neemt extreme ontwerpbeslissing en kijkt af bij Red Bull

De C44 ziet er qua kleur al compleet anders uit. De auto is van
zwart en rood naar zwart en groen veranderd en ook binnen Stake F1
Team is het nodige veranderd. De teambaas blikt vooruit op het
nieuwe seizoen, met de eerste race over een kleine vier weken in
Bahrein. "Het betekent niet dat we nu met deze nieuwe start gelijk
een betere performance hebben", zo begint teambaas Alessandro
Alunni Bravi zijn verhaal. "Alles wat we tijdens de winter hebben
gedaan maakt ons optimistisch dat we een stap vooruit kunnen maken.
Met onze nieuwe technisch directeur (James Key, red.) hebben we
hard gewerkt aan de auto op alle gebieden: we hebben meer extreme
beslissingen genomen en hebben geprobeerd om elk detail te
verbeteren", aldus Bravi. "Het minimale doel is om de negende
positie van vorig jaar te verbeteren. We moeten realistisch
blijven, het seizoen zal erg lang zijn: het gaat om het ontwikkelen
van de auto van januari tot december, het beste leveren als een
team in elke race en het beste uit alle kansen halen die voorbij
zullen komen tijdens het seizoen", zo zegt de teambaas. Ondanks
alle veranderingen zijn de coureurs wél hetzelfde gebleven en daar
is Bravi erg blij mee. "De stabiliteit die daarbij komt kijken is
heel belangrijk voor ons. We waarderen altijd stabiliteit binnen
het team, zeker tijdens een transformatieproces zoals nu het geval
is." Daarbij doelt de teambaas op de toekomstige samenwerking met
Audi vanaf 2026. Nieuwe voorwielophanging James Key is de nieuwe
technisch directeur bij Stake F1 Team. Hij werkte eerder als
technisch directeur bij onder meer McLaren en Toro Rosso en tussen
2010 en 2012 was hij ook al technisch directeur van Sauber. "Het
team moest een ambitieuze richting opgaan met de auto, zelfs
voordat ik kwam. Zo zijn er veel mechanische veranderingen, waarvan
je er sommige niet kunt zien, terwijl andere erg zichtbaar zijn. Zo
is de voorwielophanging compleet nieuw, wat een zwaar en ambitieus
project is voor een team van onze grootte. En er zijn een hoop
aerodynamische veranderingen. De auto zal er nogal anders uitzien
in vergelijking met die van vorig jaar", zo vertelt Key. De
technisch directeur gaat nog dieper in op de voorwielophanging,
waarbij men inspiratie op heeft gedaan bij andere F1-teams. "We
zijn geswitcht naar een pull-rod voorwielophanging, die door
sommige teams ook toegepast", zo doelt hij op Red Bull en McLaren.
"Het is een belangrijk project om te proberen de balans goed te
krijgen, maar het team heeft een geweldige prestatie geleverd met
dit zeer moeilijke project. En met de vloer hebben we een andere
benadering, een nieuw concept, en het lijkt erop dat we een
behoorlijk vruchtbare oplossing hebben gevonden", aldus Key.

Top Headlines

Oudere Top Headlines