Twee F1-regels per direct gewijzigd: meer inhaalacties, minder straffen?

Op maandag kwamen de Formule 1-teams, de F1-bazen en de FIA samen
voor een vergadering van de F1 Commission. Daarin worden
regelwijzigingen besproken. Deze keer werden de teams het wederom
op enkele vlakken eens. Eerder werd al bekend dat de
sprintweekenden qua volgorde van de sessies op de schop gaan.
Daarnaast worden er nog enkele kleinere regelwijzigingen
doorgevoerd, die wel impact kunnen hebben op het verloop van races.
Ten eerste wordt een regelwijziging teruggedraaid. Vorig jaar
hadden alle teams namelijk vier motoren per coureur tot hun
beschikking, maar dit jaar zou dat worden verlaagd naar drie
motoren per coureur. Bij een vierde onderdeel zou een straf volgen.
Dat gaat niet door, want de FIA, F1 en teams zijn overeen gekomen
dat het aantal toegestane onderdelen op vier blijft staan. Vorig
jaar kwamen de meeste teams precies rond met de vier motoren per
coureur. Dit jaar zijn er echter twee Grands Prix-weekenden meer,
dus waarschijnlijk zou de verlaging tot meer straffen leiden, iets
wat voor de fans niet leuk is. Tot slot zien we een wijziging op
het vlak van DRS. Deze zal al meteen na de eerste ronde mogen
worden gebruikt, ook na de safety car. Dit was ooit drie ronden,
maar dat was eerder al teruggebracht naar twee ronden. Nu hoeven de
coureurs dus slechts een ronde te wachten om DRS te activeren, mits
ze binnen een seconde van hun voorganger zitten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines