Stake F1 C44 of toch een Stake F1 RB19 naar het voorbeeld van Red Bull?

Zo heeft Sauber, of Stake F1, zo u wilt, ervoor gekozen om aan de
voorkant met een pull rod-wielophanging te werken, terwijl aan de
achterkant voor een push rod-ophanging is gekozen. Daarmee volgt
men het voorbeeld van Red Bull, maar bijvoorbeeld ook dat van
McLaren. De pull rod zit bijna helemaal tegen de onderzijde van een
verder totaal nieuw chassis bevestigd. De interne onderdelen van de
ophanging zijn allemaal wat lager in de auto geplaatst voor een
lager zwaartepunt van de auto. De voorste van de twee
hooggeplaatste wishbones is zo veel mogelijk bovenop de monocoque
bevestigd, terwijl de achterste wishbone iets lager is geplaatst om
zo het voorover hellen van de auto tegen te gaan. De sidepods
worden gekenmerkt doordat ze een wat nauwere opening hebben, maar
ook door een duidelijk zichtbare, naar voren geschoven onderlip,
die ervoor moet zorgen dat de luchtstroom afbuigt richting de vloer
in combinatie met een diep uitgesneden onderkant van de sidepod. Op
het oog zien we geen ventilatiekieuwen bovenop de sidepods, omdat
de warmteafvoer verzorgd wordt door de horizontale Red Bull-achtige
luchtuitgang aan de achterzijde. Verder zien we dat de airbox van
de C44 is aangepast. De enkele pilaar in het midden van het vorige
model is vervangen door een meer conventioneel ontwerp, iets wat
ook vooral te maken heeft met de strengere crashtest met betrekking
tot de airbox na het zware ongeval van Zhou Guanyu op Silverstone
in 2022. De driehoek in de airbox maakt dat de lucht verdeeld wordt
over drie kanalen, waarbij de buitenste twee lucht richting de
radiator van de versnellingsbak sturen die zich boven de motor
bevindt. Al met al een auto die, ondanks dat hij is uitgetekend
voordat voormalig McLaren-kopstuk James Key arriveerde, toch
elementen vertoont die de Britse engineer zal goedkeuren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines