Williams toont geen nieuwe auto, maar geeft toch duidelijk signaal af
Het was misschien een tikje teleurstellend, de launch van de FW46,
de 2024-wagen van Williams. Alleen de kleuren werden getoond, op de
nieuwe auto moeten we nog even wachten tot de wintertests in
Bahrein van eind februari. Met de FW46 hoopt Williams de volgende
stap naar het middenveld te zetten. Ook al werd het team zevende in
het constructeurskampioenschap in 2023, Alpine op P6 lag nog een
kleine honderd punten voor. De nieuwe livery laat echter meer zien
dan je in eerste instantie zou denken. Het is een ode aan de
nalatenschap van het team van Williams, dat negen
constructeurstitels, zeven coureurstitels en 114 races heeft
gewonnen. In het persbericht gaat het team verder in op de livery,
want die 'combineert naadloos vergane glorie met de toekomstige
aspiraties om opnieuw geschiedenis te schrijven'. En de rode en
witte streep op de auto verwijst naar de Britse wortels van het
team en is geïnspireerd op historische auto's. Van de FW10 uit
1985, die werd bestuurd door Nigel Mansell en Keke Rosberg, tot de
winnende FW19 uit 1997, waarmee Jacques Villeneuve wereldkampioen
werd en ook de constructeurstitel werd gewonnen. De streep zorgt
volgens het team voor een stijlvolle, maar krachtige uitstraling.
Link met succesvolle verleden Daarmee komt steeds de link met het
succesvolle verleden naar voren en het wordt dus duidelijk dat
Williams maar wat graag terug wil naar die periodes. Want een
zevende plek in het constructeurskampioenschap, dat is voor
teambaas James Vowles lang niet genoeg. "We hebben het goed gedaan,
maar niet geweldig. We hebben nog een flink gat te dichten om naar
het excellente te gaan en dat ga je niet binnen één jaar doen, dat
is simpelweg niet mogelijk. Maar we zullen er wel komen, want de
standvastigheid, het geloof en de passie is op het hoogste niveau
dat ik ooit heb gezien", zo vertelde de teambaas tijdens de launch
van de FW46. "Ik wil grootsheid voor deze organisatie en dat komt
alleen als we bereid zijn om door te breken met alles dat we tot nu
toe hebben gedaan en blijven accepteren dat waar we zijn niet goed
genoeg is", voegde Vowles daar nog aan toe tegen onder meer
RacingNews365. En daarbij heeft de teambaas wat veranderd. "Ik heb
duidelijk gezegd tegen de organisatie dat het gewicht van falen op
mijn schouders rust. Ik wil niet dat iemand zich laat beperken door
faalangst. Ik wil niet dat iemand geremd wordt door de angst om
buiten de grenzen te treden van wat comfortabel is. Je hebt mijn
steun om te breken met wat je weet, opnieuw te beginnen, terug naar
de basis te gaan en die goed te krijgen", aldus de Brit. "Het is te
gemakkelijk om iets te doen waar je je comfortabel bij voelt en zo
gaat de auto slechts een klein percentage vooruit. En dan is het
heel moeilijk om de grenzen te verleggen van wat je doet en los te
komen van wat je al vijf of tien jaar kent. Maar als wij het niet
doen, kan ik je beloven dat negen andere teams dat wel zullen doen
en daarom val je terug. Dus vooruitgaan betekent niet tevreden zijn
met P7 of P8, ik ben alleen tevreden als we vechten voor
wereldkampioenschappen en het winnen van kampioenschappen", zo liet
Vowles verder nog weten. Meer sponsoren Daarbij komt het aantal
sponsoren dat nu op de Williams te zien is. "Kijk naar de
hoeveelheid van topmerken als sponsor die met ons mee op reis gaan.
Dat is een zege voor mij", aldus de teambaas. Zo keert Komatsu
terug bij Williams, want de Japanse producent van bouwmachines
leverde in de succesvolle jaren '80 en '90 al onderdelen voor de
versnellingsbak. Komatsu wordt een belangrijke sponsor bij het team
uit Grove en het idee is om 'samen te bouwen aan een nieuw tijdperk
van succes in 2024 en daarna'. Eerder verbond dataplatform VAST
Data zich aan Williams en ook technologieplatform THG en PUMA
hebben zich gecommitteerd aan het Britse team. Dat betekent dat het
team weer in de lift zit en daarmee toont Williams ambitie. De
laatste overwinning van Williams in de Formule 1 dateert al uit
2012, toen Pastor Maldonado Fernando Alonso in Barcelona rondenlang
achter zich kon houden. George Russell pakte het laatste podium
voor het team uit Grove tijdens de verregende Grand Prix van België
in 2021. Alex Albon kijkt al vooruit naar de tijd dat het team weer
om de podiumplekken kan vechten. "Ik denk dat we in 2026 of 2027 in
staat zijn om constant te vechten voor podiumplekken, dat is nog
ver weg. Ik moet blij zijn met de reis waar we mee bezig zijn en de
progressie die we maken", zo zegt Albon. Het is nog te vroeg om te
zeggen dat Williams de definitieve sprong gaat maken naar het
middenveld, maar de signalen dat het weer de goede kant op gaat met
Williams, die zijn er zeker. Jaar na jaar zal Williams sterker voor
de dag komen, de grote vraag is hoe ver het team uit Grove in 2024
al kan komen.
de 2024-wagen van Williams. Alleen de kleuren werden getoond, op de
nieuwe auto moeten we nog even wachten tot de wintertests in
Bahrein van eind februari. Met de FW46 hoopt Williams de volgende
stap naar het middenveld te zetten. Ook al werd het team zevende in
het constructeurskampioenschap in 2023, Alpine op P6 lag nog een
kleine honderd punten voor. De nieuwe livery laat echter meer zien
dan je in eerste instantie zou denken. Het is een ode aan de
nalatenschap van het team van Williams, dat negen
constructeurstitels, zeven coureurstitels en 114 races heeft
gewonnen. In het persbericht gaat het team verder in op de livery,
want die 'combineert naadloos vergane glorie met de toekomstige
aspiraties om opnieuw geschiedenis te schrijven'. En de rode en
witte streep op de auto verwijst naar de Britse wortels van het
team en is geïnspireerd op historische auto's. Van de FW10 uit
1985, die werd bestuurd door Nigel Mansell en Keke Rosberg, tot de
winnende FW19 uit 1997, waarmee Jacques Villeneuve wereldkampioen
werd en ook de constructeurstitel werd gewonnen. De streep zorgt
volgens het team voor een stijlvolle, maar krachtige uitstraling.
Link met succesvolle verleden Daarmee komt steeds de link met het
succesvolle verleden naar voren en het wordt dus duidelijk dat
Williams maar wat graag terug wil naar die periodes. Want een
zevende plek in het constructeurskampioenschap, dat is voor
teambaas James Vowles lang niet genoeg. "We hebben het goed gedaan,
maar niet geweldig. We hebben nog een flink gat te dichten om naar
het excellente te gaan en dat ga je niet binnen één jaar doen, dat
is simpelweg niet mogelijk. Maar we zullen er wel komen, want de
standvastigheid, het geloof en de passie is op het hoogste niveau
dat ik ooit heb gezien", zo vertelde de teambaas tijdens de launch
van de FW46. "Ik wil grootsheid voor deze organisatie en dat komt
alleen als we bereid zijn om door te breken met alles dat we tot nu
toe hebben gedaan en blijven accepteren dat waar we zijn niet goed
genoeg is", voegde Vowles daar nog aan toe tegen onder meer
RacingNews365. En daarbij heeft de teambaas wat veranderd. "Ik heb
duidelijk gezegd tegen de organisatie dat het gewicht van falen op
mijn schouders rust. Ik wil niet dat iemand zich laat beperken door
faalangst. Ik wil niet dat iemand geremd wordt door de angst om
buiten de grenzen te treden van wat comfortabel is. Je hebt mijn
steun om te breken met wat je weet, opnieuw te beginnen, terug naar
de basis te gaan en die goed te krijgen", aldus de Brit. "Het is te
gemakkelijk om iets te doen waar je je comfortabel bij voelt en zo
gaat de auto slechts een klein percentage vooruit. En dan is het
heel moeilijk om de grenzen te verleggen van wat je doet en los te
komen van wat je al vijf of tien jaar kent. Maar als wij het niet
doen, kan ik je beloven dat negen andere teams dat wel zullen doen
en daarom val je terug. Dus vooruitgaan betekent niet tevreden zijn
met P7 of P8, ik ben alleen tevreden als we vechten voor
wereldkampioenschappen en het winnen van kampioenschappen", zo liet
Vowles verder nog weten. Meer sponsoren Daarbij komt het aantal
sponsoren dat nu op de Williams te zien is. "Kijk naar de
hoeveelheid van topmerken als sponsor die met ons mee op reis gaan.
Dat is een zege voor mij", aldus de teambaas. Zo keert Komatsu
terug bij Williams, want de Japanse producent van bouwmachines
leverde in de succesvolle jaren '80 en '90 al onderdelen voor de
versnellingsbak. Komatsu wordt een belangrijke sponsor bij het team
uit Grove en het idee is om 'samen te bouwen aan een nieuw tijdperk
van succes in 2024 en daarna'. Eerder verbond dataplatform VAST
Data zich aan Williams en ook technologieplatform THG en PUMA
hebben zich gecommitteerd aan het Britse team. Dat betekent dat het
team weer in de lift zit en daarmee toont Williams ambitie. De
laatste overwinning van Williams in de Formule 1 dateert al uit
2012, toen Pastor Maldonado Fernando Alonso in Barcelona rondenlang
achter zich kon houden. George Russell pakte het laatste podium
voor het team uit Grove tijdens de verregende Grand Prix van België
in 2021. Alex Albon kijkt al vooruit naar de tijd dat het team weer
om de podiumplekken kan vechten. "Ik denk dat we in 2026 of 2027 in
staat zijn om constant te vechten voor podiumplekken, dat is nog
ver weg. Ik moet blij zijn met de reis waar we mee bezig zijn en de
progressie die we maken", zo zegt Albon. Het is nog te vroeg om te
zeggen dat Williams de definitieve sprong gaat maken naar het
middenveld, maar de signalen dat het weer de goede kant op gaat met
Williams, die zijn er zeker. Jaar na jaar zal Williams sterker voor
de dag komen, de grote vraag is hoe ver het team uit Grove in 2024
al kan komen.
