Zhou wist van verrassende Hamilton-transfer: "Ik was in shock"

Voor Guanyu Zhou breken spannende tijden aan. De Chinees mocht bij
Stake F1 blijven en hoopt zo aan de zijde van Valtteri Bottas het
team vooruit te helpen. Het jaar wordt spannend vanwege het feit
dat Zhou over een aflopend contract beschikt en Stake F1 langzaam
maar zeker tot het fabrieksteam van Audi omgedoopt wordt. De
24-jarige Zhou wil graag bij het team blijven, zo vertelt hij in
een exclusief interview met RacingNews365 . "Idealiter is het mijn
eerste prioriteit om bij het team en het fabrieksteam te blijven",
stelt Zhou. "Persoonlijk is het een prioriteit om goed te presteren
en mijn groei en ontwikkeling te laten zien. Er liggen veel kansen
op de rijdersmarkt, maar het voornaamste doel is om dit seizoen in
een sterke positie af te sluiten." Zhou wist van overstap Hamilton
Zhou verwijst terecht naar de chaotische rijdersmarkt. Lewis
Hamilton maakte recent bekend dat hij in 2025 naar Ferrari
overstapt, wat de markt helemaal op zijn kop zette. De Chinees wist
al eerder van de Hamilton-transfer af. "Ik ken Marc, die zijn en
mijn management doet. Ik heb hem van tevoren een berichtje
gestuurd, dus ik wist dat hij getekend had. Ik heb het niemand
verteld, maar ik was in shock. Maar ik denk dat Mercedes nog meer
in shock was. Ik denk alleen dat Lewis graag stopt als
Ferrari-coureur. Ik neem het hem niet kwalijk dat hij dit gevoel
heeft." "Het is erg onverwacht, want ik had niet verwacht dat Lewis
met pensioen zou gaan als Ferrari-coureur", vervolgt Zhou zijn
verhaal. "Coureurs, en vooral wereldkampioenen, willen dus graag
met pensioen gaan als Ferrari-coureur, maar hij kondigt het aan het
begin van het seizoen aan. Hij moet nog een heel seizoen bij
Mercedes blijven, wat zeker een schok is. Ik denk wel dat het voor
ons spannend is om te zien dat er zoveel dingen veranderen bij
andere teams." Er veranderen ook een paar zaken in de Formule
1-wereld zelf. Zo keert de Grand Prix van China voor het eerst
sinds 2019 terug op de kalender. Zhou is blij dat hij eindelijk een
thuisrace kan afwerken. "Ik denk dat de eerste vrije training op
vrijdag kippenvel gaat opleveren. Het is voor mij ook een
herinnering, want als kind was het het eerste evenement die ik
bijwoonde. Dat was in 2004, toen de Grand Prix van China voor het
eerst georganiseerd werd. En er was niets, de tickets werden zelfs
weggegeven door bedrijven. En ik had geluk dat ik er één kreeg."
"Ik zat toen vlak voor de eerste bocht op de tribune en dacht: 'op
een dag wil ik zelf F1-coureur zijn en ik moet snel proberen mijn
eigen carrière in de karts te starten'. En op het moment dat ik
daadwerkelijk voor het eerst in de F1 reed, was er geen GP. Daar
keek ik het meeste naar uit, maar het gebeurde twee jaar lang niet.
Dus ik moest er voor vechten en nu komt mijn thuisrace er eindelijk
aan. Het wordt echt spannend om te zien hoeveel publiek er zal
zijn. Ze zijn zeker enthousiast." De tekst gaat verder onder de
afbeelding. De nieuwe auto Krijgt Zhou ook kippenvel van de nieuwe,
gelikte C44? "De feedback in de simulator was positief, dat is
zeker. Zoals we hebben gezegd is het een significante verandering
en dat merkte ik in de sim. Hopelijk zijn de nummers en de feedback
uit de sim hetzelfde op het circuit. Dan gaan we een grote stap
zetten. En dat is een stap die we nodig hebben na wat er vorig jaar
is gebeurd." "We hadden een nieuw pakket, geweldig, maar toen
kwamen we erachter dat de rest een halve seconde gevonden had. Dit
jaar zijn we wat ambitieuzer over wat we willen bereiken aan het
begin van het seizoen. Het lijkt erop dat we een grotere stap gaan
zetten, wat ons verder naar voren moet brengen. Maar we moeten wel
afwachten wat de concurrentie heeft gedaan, uiteraard." Zhou voelt
het verschil dus in simulator en denkt dat de auto voorspelbaarder
gaat zijn. "Je voelt de veranderingen in de auto en het maakt het
pakket completer. Ik voel geen onvoorspelbare auto. Dat was vorig
jaar wel zo. We gingen naar een circuit en wisten niet waar de
vijfde plaats tijdens de kwalificatie in Hongarije vandaan kwam. Op
een ander moment moesten we dan weer heel veel veranderen om
überhaupt Q2 te halen. We wilden niet dat de nieuwe auto enorm
gelimiteerd was en verder moest het ook een stap zijn qua
performance. Het ziet er goed uit."

Top Headlines

Oudere Top Headlines