Eén vraag die elk F1-team dit jaar moet beantwoorden
Het is weer de tijd van het jaar dat Formule 1-teams hoge
verwachtingen koesteren voor het komende seizoen. Want zal hun
nieuwe auto het sterke seizoen van het afgelopen seizoen
voortzetten of zal het team een rampzalig jaar achter zich kunnen
laten en opnieuw beginnen? De eerste livery's zijn ondertussen
gepresenteerd en de tests in Bahrein beginnen over precies twee
weken, met de openingsrace een week later. RacingNews365 heeft alle
10 de teams onder de loep genomen en we stellen ze één vraag
waaraan ze tijdens het komende seizoen van 24 races het hoofd
moeten bieden. Red Bull - Zal de echte Sergio Perez opstaan? Aan de
ene kant van de garage van Red Bull is daar Max Verstappen en
gezien wat hij in 2023 heeft bereikt, zijn er geen zorgen of punten
om bij stil te staan. De grote vraag is echter of het team meer
gebruik kan maken van het talent van Sergio Perez, op een
constantere manier. Perez viel bijna letterlijk uit elkaar van
verbazing na zijn nederlaag in Miami, nadat hij op pole was gestart
met Verstappen als negende. Het was soms lastig om naar zijn
geworstel aan het begin van het Europese seizoen te kijken, net als
naar de teleurstellende weekenden in Japan en Qatar. Als hij zijn
verblijf in Milton Keynes wil verlengen en Daniel Ricciardo's
verklaarde wens om zijn zitje van 2018 terug te veroveren wil
afweren, dan moet hij gaan verbeteren. Niemand verwacht dat Perez
een jaar gaat neerzetten waarin hij gaat winnen, maar 2
overwinningen en 285 punten in het klassement terwijl je teamgenoot
er 19 en 575 heeft, is gewoon niet goed genoeg. Mercedes - Kan het
team het ongelijk van Hamilton bewijzen? Met een contract voor 2024
en 2025 op zak, leek Lewis Hamilton nog twee jaar voor Mercedes te
rijden. Ware het niet dat er een clausule in zijn contract stond
waardoor hij over een jaar naar Ferrari kon vertrekken. En Hamilton
maakte gebruik van die clausule. Het is nog steeds gissen naar de
ware reden van zijn overstap. Weet Hamilton meer over de W15 dan
wij allemaal weten? Het is de taak voor Mercedes om het ongelijk
van Hamilton te bewijzen na twee jaar zonder echt mee te strijden
voor de overwinningen. Om zo voor zowel Hamilton als het team zelf
te laten zien dat ze er nog steeds toe doen. Maar dat zal niet al
te makkelijk worden. Want nadat de beloftevolle upgrade in de
Verenigde Staten van vorig seizoen was uitgewerkt, zakte Mercedes
alarmerend in naar de eindstreep - vooral in Brazilië, toen de W14
gewoon geen tempo had. Voor een team met ambities om Red Bull in te
halen, is het zorgwekkend om nog steeds fundamentele vragen te
hebben over de auto in het laatste deel van het tweede seizoen van
de vernieuwde regels. Ferrari - Kan de Scuderia het gelijk van
Hamilton bewijzen? Lewis Hamilton zette eigenhandig Silly Season op
zijn kop door een week geleden aan te kondigen dat hij vanaf 2025
voor Ferrari gaat rijden. En dat betekent nogal wat voor het team
uit Maranello. Blijkbaar heeft Hamilton er vertrouwen in dat hij
met het Italiaanse team kan vechten om de overwinningen. Teambaas
Frederic Vasseur had al aangekondigd dat hij de line-up voor
volgend jaar voor de start van het seizoen 2024 definitief wilde
hebben en dat is gelukt. Nu kan alle focus naar 2024 om Hamilton te
laten zien dat Ferrari daadwerkelijk een stap heeft gezet.
Eigenlijk kan het niet dat het grootste team uit de Formule
1-geschiedenis slechts één race in een seizoen wint. Met Vasseur
aan het roer zijn de fouten die eerder werden gemaakt zo goed als
verdwenen en het team verbeterde sterk naarmate het einde van 2023
naderde. Dat lijken allemaal positieve signalen te zijn voor een
sterker Ferrari in 2024 en om zo Hamilton in een gespreid bedje te
verwelkomen. McLaren - Kan de laatste stap worden gezet? Zak Brown
sprak eerder over de voortdurende verbouwing bij McLaren en
verklaarde de vorige winter dat hij dacht dat McLaren in een
positie zou zijn om te vechten, zodra de nieuwe windtunnel en
simulator voor de coureurs klaar waren. Tot nu toe heeft hij gelijk
gekregen, want na een trage start van 2023 met de MCL60 was het
team grote delen van het seizoen de grootste uitdager van Red Bull.
McLaren heeft nog steeds zwakke punten in het fundamentele DNA van
de auto zitten die al meerdere seizoenen meegaat. En die moeten
worden weggewerkt als het de strijd wil aangaan met Red Bull.
McLaren heeft met Lando Norris en Oscar Piastri zeker de rijders in
huis om dat te doen. Aston Martin - Kun je bewijzen dat 2023 geen
toevalstreffer was? Het is allemaal goed en wel om zo'n sprong te
maken als Aston Martin deed van 2022 naar 2023, maar het echte
kenmerk van een team dat naar voren beweegt is het vermogen om jaar
na jaar vooruitgang te boeken. Terwijl het technische team daarvoor
zorgt, moet een andere zorg zijn om Lance Stroll ergens in de buurt
van het niveau van Fernando Alonso te krijgen. Alonso's bewering
van de vorige winter dat Stroll geschikt was om de wereldtitel te
winnen was een slimme politieke zet van de Spanjaard, maar Stroll's
inzinking halverwege het seizoen was alarmerend. Het is zijn
verdienste dat hij er aan het eind van het seizoen in slaagde om
het tij te keren met een sterke reeks. Hij pakte 27 punten uit de
laatste 5 races en dit moet de basis zijn voor een volledig fitte
Canadees in wat zijn achtste seizoen in de F1 wordt. Alpine - Is
het mogelijk om een normaal seizoen te hebben? Als je in drie jaar
een CEO, teambaas, sportief directeur en Chief Technical Officer
zou verliezen, zouden er serieuze vragen worden gesteld. Als je ze
alle vier verliest in een paar weken tijd midden in een seizoen -
of zelfs midden in een Grand Prix-weekend - dan klopt er iets niet.
Dat gebeurde er juist bij Alpine. Het Franse team is er vorig jaar
niet in geslaagd om voort te bouwen op de sterke vooruitgang die
het boekte met de 2022-auto, alhoewel het team in 2023 twee
podiumplaatsen scoorde en een jaar daarvoor geen een. Alles wat dit
team nodig heeft, is rust om uit de krantenkoppen te blijven en het
soort vooruitgang te boeken dat het twee jaar geleden deed, toen de
upgrades goed werkten en een sterke vierde plaats in het
kampioenschap werd behaald. Williams - Is het mogelijk om Albon te
behouden? Nadat hij na het seizoen 2020 op de schroothoop van de
Formule 1 was gegooid en in 2021 niet op de grid stond, heeft Alex
Albon zijn carrière nieuw leven ingeblazen als eerste rijder bij
Williams. Hij is het boegbeeld van de opleving, met in 2023 de
zevende plaats in het constructeurskampioenschap en 27 punten op
zijn naam. Dit alles heeft ertoe geleid dat Albon wordt aangeprezen
als een kanshebber voor een stoeltje bij mogelijk Mercedes of zelfs
een terugkeer bij Red Bull. Albon's meerjarige contract loopt af
aan het einde van 2025. Maar je weet nooit hoe het loopt in de
Formule 1, zeker nu er een plekje is bij Mercedes en Red Bull Perez
misschien aan het einde van het jaar laat vallen. Visa Cash App RB
- Hoe ver kun je komen? Tijdens zijn periode aan het roer was een
vaak herhaald doel van Franz Tost om vijfde te worden in het
constructeurskampioenschap - met een zesde plaats in 2019 tijdens
het laatste seizoen van Toro Rosso als beste resultaat.De nieuwe
leiders van het team, Laurent Mekies en Peter Bayer, zijn
vastbesloten om meer onderdelen over te nemen van Red Bull als een
gemakkelijke manier om 'gratis' performance te vinden, wat andere
teams zorgen baart. Het voormalige AlphaTauri, nu Visa Cash App RB,
eindigde met een sterk momentum in 2023. Het rijdersduo Daniel
Ricciardo en Yuki Tsunoda is een goede mix van ervaring en
snelheid, dus als de auto doorgaat zoals hij 2023 eindigde, zou de
vijfde plaats een realistische optie kunnen zijn voor het
voormalige Minardi-team. Stake F1 Team - Wordt de Audi-mythe
ontkracht? Nadat het titelsponsorschap van Alfa Romeo na 2023
eindigde, dacht men dat de naam Sauber in 2024 en 2025 zou
terugkeren voor de komst van Audi. In plaats daarvan zal het team
voor die twee seizoenen bekend staan als Stake F1 Team, maar het
moet bewijzen dat het niet in afwachting is van Audi. Valtteri
Bottas was optimistisch dat er stappen in de goede richting worden
gezet - maar er moet meer tastbare vooruitgang worden geboekt met
upgrades om Audi het best mogelijke platform te geven om mee te
werken. Haas - Hoe nu verder na Steiner's vertrek? Een betere naam
voor Haas sinds de start in de F1 in 2016 zou misschien 'Steiner F1
Team' zijn. De voormalige teambaas had het idee om het team op te
richten, werd de grootste ster en attractie door Drive to Survive
en dat was de reden dat sommige sponsors wilden instappen. Alles
wat Haas deed, was Steiner. Dus hoe het team zich zal redden nu hij
weg is nadat eigenaar Gene Haas koos voor Ayao Komatsu, die nu
Steiner's plaats inneemt, is de grootste vraag rond het team. Het
zou goed zijn om als eerste iets te doen aan de drastische
bandenslijtage die het seizoen 2023 heeft verpest, waarbij de VF-23
de neiging had om zijn banden op te eten tijdens races.
verwachtingen koesteren voor het komende seizoen. Want zal hun
nieuwe auto het sterke seizoen van het afgelopen seizoen
voortzetten of zal het team een rampzalig jaar achter zich kunnen
laten en opnieuw beginnen? De eerste livery's zijn ondertussen
gepresenteerd en de tests in Bahrein beginnen over precies twee
weken, met de openingsrace een week later. RacingNews365 heeft alle
10 de teams onder de loep genomen en we stellen ze één vraag
waaraan ze tijdens het komende seizoen van 24 races het hoofd
moeten bieden. Red Bull - Zal de echte Sergio Perez opstaan? Aan de
ene kant van de garage van Red Bull is daar Max Verstappen en
gezien wat hij in 2023 heeft bereikt, zijn er geen zorgen of punten
om bij stil te staan. De grote vraag is echter of het team meer
gebruik kan maken van het talent van Sergio Perez, op een
constantere manier. Perez viel bijna letterlijk uit elkaar van
verbazing na zijn nederlaag in Miami, nadat hij op pole was gestart
met Verstappen als negende. Het was soms lastig om naar zijn
geworstel aan het begin van het Europese seizoen te kijken, net als
naar de teleurstellende weekenden in Japan en Qatar. Als hij zijn
verblijf in Milton Keynes wil verlengen en Daniel Ricciardo's
verklaarde wens om zijn zitje van 2018 terug te veroveren wil
afweren, dan moet hij gaan verbeteren. Niemand verwacht dat Perez
een jaar gaat neerzetten waarin hij gaat winnen, maar 2
overwinningen en 285 punten in het klassement terwijl je teamgenoot
er 19 en 575 heeft, is gewoon niet goed genoeg. Mercedes - Kan het
team het ongelijk van Hamilton bewijzen? Met een contract voor 2024
en 2025 op zak, leek Lewis Hamilton nog twee jaar voor Mercedes te
rijden. Ware het niet dat er een clausule in zijn contract stond
waardoor hij over een jaar naar Ferrari kon vertrekken. En Hamilton
maakte gebruik van die clausule. Het is nog steeds gissen naar de
ware reden van zijn overstap. Weet Hamilton meer over de W15 dan
wij allemaal weten? Het is de taak voor Mercedes om het ongelijk
van Hamilton te bewijzen na twee jaar zonder echt mee te strijden
voor de overwinningen. Om zo voor zowel Hamilton als het team zelf
te laten zien dat ze er nog steeds toe doen. Maar dat zal niet al
te makkelijk worden. Want nadat de beloftevolle upgrade in de
Verenigde Staten van vorig seizoen was uitgewerkt, zakte Mercedes
alarmerend in naar de eindstreep - vooral in Brazilië, toen de W14
gewoon geen tempo had. Voor een team met ambities om Red Bull in te
halen, is het zorgwekkend om nog steeds fundamentele vragen te
hebben over de auto in het laatste deel van het tweede seizoen van
de vernieuwde regels. Ferrari - Kan de Scuderia het gelijk van
Hamilton bewijzen? Lewis Hamilton zette eigenhandig Silly Season op
zijn kop door een week geleden aan te kondigen dat hij vanaf 2025
voor Ferrari gaat rijden. En dat betekent nogal wat voor het team
uit Maranello. Blijkbaar heeft Hamilton er vertrouwen in dat hij
met het Italiaanse team kan vechten om de overwinningen. Teambaas
Frederic Vasseur had al aangekondigd dat hij de line-up voor
volgend jaar voor de start van het seizoen 2024 definitief wilde
hebben en dat is gelukt. Nu kan alle focus naar 2024 om Hamilton te
laten zien dat Ferrari daadwerkelijk een stap heeft gezet.
Eigenlijk kan het niet dat het grootste team uit de Formule
1-geschiedenis slechts één race in een seizoen wint. Met Vasseur
aan het roer zijn de fouten die eerder werden gemaakt zo goed als
verdwenen en het team verbeterde sterk naarmate het einde van 2023
naderde. Dat lijken allemaal positieve signalen te zijn voor een
sterker Ferrari in 2024 en om zo Hamilton in een gespreid bedje te
verwelkomen. McLaren - Kan de laatste stap worden gezet? Zak Brown
sprak eerder over de voortdurende verbouwing bij McLaren en
verklaarde de vorige winter dat hij dacht dat McLaren in een
positie zou zijn om te vechten, zodra de nieuwe windtunnel en
simulator voor de coureurs klaar waren. Tot nu toe heeft hij gelijk
gekregen, want na een trage start van 2023 met de MCL60 was het
team grote delen van het seizoen de grootste uitdager van Red Bull.
McLaren heeft nog steeds zwakke punten in het fundamentele DNA van
de auto zitten die al meerdere seizoenen meegaat. En die moeten
worden weggewerkt als het de strijd wil aangaan met Red Bull.
McLaren heeft met Lando Norris en Oscar Piastri zeker de rijders in
huis om dat te doen. Aston Martin - Kun je bewijzen dat 2023 geen
toevalstreffer was? Het is allemaal goed en wel om zo'n sprong te
maken als Aston Martin deed van 2022 naar 2023, maar het echte
kenmerk van een team dat naar voren beweegt is het vermogen om jaar
na jaar vooruitgang te boeken. Terwijl het technische team daarvoor
zorgt, moet een andere zorg zijn om Lance Stroll ergens in de buurt
van het niveau van Fernando Alonso te krijgen. Alonso's bewering
van de vorige winter dat Stroll geschikt was om de wereldtitel te
winnen was een slimme politieke zet van de Spanjaard, maar Stroll's
inzinking halverwege het seizoen was alarmerend. Het is zijn
verdienste dat hij er aan het eind van het seizoen in slaagde om
het tij te keren met een sterke reeks. Hij pakte 27 punten uit de
laatste 5 races en dit moet de basis zijn voor een volledig fitte
Canadees in wat zijn achtste seizoen in de F1 wordt. Alpine - Is
het mogelijk om een normaal seizoen te hebben? Als je in drie jaar
een CEO, teambaas, sportief directeur en Chief Technical Officer
zou verliezen, zouden er serieuze vragen worden gesteld. Als je ze
alle vier verliest in een paar weken tijd midden in een seizoen -
of zelfs midden in een Grand Prix-weekend - dan klopt er iets niet.
Dat gebeurde er juist bij Alpine. Het Franse team is er vorig jaar
niet in geslaagd om voort te bouwen op de sterke vooruitgang die
het boekte met de 2022-auto, alhoewel het team in 2023 twee
podiumplaatsen scoorde en een jaar daarvoor geen een. Alles wat dit
team nodig heeft, is rust om uit de krantenkoppen te blijven en het
soort vooruitgang te boeken dat het twee jaar geleden deed, toen de
upgrades goed werkten en een sterke vierde plaats in het
kampioenschap werd behaald. Williams - Is het mogelijk om Albon te
behouden? Nadat hij na het seizoen 2020 op de schroothoop van de
Formule 1 was gegooid en in 2021 niet op de grid stond, heeft Alex
Albon zijn carrière nieuw leven ingeblazen als eerste rijder bij
Williams. Hij is het boegbeeld van de opleving, met in 2023 de
zevende plaats in het constructeurskampioenschap en 27 punten op
zijn naam. Dit alles heeft ertoe geleid dat Albon wordt aangeprezen
als een kanshebber voor een stoeltje bij mogelijk Mercedes of zelfs
een terugkeer bij Red Bull. Albon's meerjarige contract loopt af
aan het einde van 2025. Maar je weet nooit hoe het loopt in de
Formule 1, zeker nu er een plekje is bij Mercedes en Red Bull Perez
misschien aan het einde van het jaar laat vallen. Visa Cash App RB
- Hoe ver kun je komen? Tijdens zijn periode aan het roer was een
vaak herhaald doel van Franz Tost om vijfde te worden in het
constructeurskampioenschap - met een zesde plaats in 2019 tijdens
het laatste seizoen van Toro Rosso als beste resultaat.De nieuwe
leiders van het team, Laurent Mekies en Peter Bayer, zijn
vastbesloten om meer onderdelen over te nemen van Red Bull als een
gemakkelijke manier om 'gratis' performance te vinden, wat andere
teams zorgen baart. Het voormalige AlphaTauri, nu Visa Cash App RB,
eindigde met een sterk momentum in 2023. Het rijdersduo Daniel
Ricciardo en Yuki Tsunoda is een goede mix van ervaring en
snelheid, dus als de auto doorgaat zoals hij 2023 eindigde, zou de
vijfde plaats een realistische optie kunnen zijn voor het
voormalige Minardi-team. Stake F1 Team - Wordt de Audi-mythe
ontkracht? Nadat het titelsponsorschap van Alfa Romeo na 2023
eindigde, dacht men dat de naam Sauber in 2024 en 2025 zou
terugkeren voor de komst van Audi. In plaats daarvan zal het team
voor die twee seizoenen bekend staan als Stake F1 Team, maar het
moet bewijzen dat het niet in afwachting is van Audi. Valtteri
Bottas was optimistisch dat er stappen in de goede richting worden
gezet - maar er moet meer tastbare vooruitgang worden geboekt met
upgrades om Audi het best mogelijke platform te geven om mee te
werken. Haas - Hoe nu verder na Steiner's vertrek? Een betere naam
voor Haas sinds de start in de F1 in 2016 zou misschien 'Steiner F1
Team' zijn. De voormalige teambaas had het idee om het team op te
richten, werd de grootste ster en attractie door Drive to Survive
en dat was de reden dat sommige sponsors wilden instappen. Alles
wat Haas deed, was Steiner. Dus hoe het team zich zal redden nu hij
weg is nadat eigenaar Gene Haas koos voor Ayao Komatsu, die nu
Steiner's plaats inneemt, is de grootste vraag rond het team. Het
zou goed zijn om als eerste iets te doen aan de drastische
bandenslijtage die het seizoen 2023 heeft verpest, waarbij de VF-23
de neiging had om zijn banden op te eten tijdens races.
