'Grote innovaties' Alpine zijn geen sprong in het diepe
De nieuwe Alpine A524 laat zich omschrijven als concreet: het is
geen sprong in het diepe voor het team uit Enstone en Viry, maar
eerder een grondige verfijning van het concept van vorig jaar. De
belangrijkste vernieuwingen lijken onder het bodywork verscholen te
zitten. Daar wordt mee bedoeld dat er nadruk is gelegd op de
plaatsing van de krachtbron en de versnellingsbak om zo het
aerodynamische concept te verfijnen. Aan de voorkant is er een
opvallende verandering in de filosofie waar te nemen. De vleugel
wordt niet meer gekarakteriseerd door een verhoogde centrale
sectie, maar eerder door een soort lepel die praktisch parallel is
aan de zijdelingse onderdelen van de vleugel. De sidepods hebben
langwerpige inlaten in plaats van de vierkante van vorig jaar. Ook
zijn de sidepods, net als Sauber, voorzien van een onderlip die de
luchtstroom naar beneden leidt. Deze stroom wordt naar het onderste
deel van de sidepods geleid, die aan de voorkant diep uitgesneden
zijn. Sterke basis Het bovenste profiel loopt aan de achterkant af
om de luchtstroom naar de basis van de diffuser te leiden. Aan de
achterkant valt het ook op hoe compact de versnellingsbak is.
Terwijl de ophangingselementen dezelfde opbouw omvatten, zijn ze in
vergelijking met vorig jaar acht tot tien centimeter naar voren
geplaatst en geïntegreerd ter hoogte van de achterste arm van de
wishbone . Zo wordt de achtervleugel ondersteund, die ook de
uitlaat omringd. Dat duidt op een ingrijpend nieuw ontwerp van het
centrale deel van de diffuser, waardoor het volume van de
luchtstroom, onttrokken aan de Venturi-kanalen, onder de auto wordt
vergroot. De compactheid duidt niet alleen op een andere verdeling
van de downforce over het bodywork, maar ook op een andere
gewichtsverdeling. Matt Harman, de technisch directeur van Alpine,
bevestigde dat tijdens de onthulling. Daarom zijn de Energy Storage
en elementen van het ERS naar achteren verplaatst. Uiteindelijk is
dit een bolide die op papier al de gebreken van de vorige auto
lijkt weg te werken, zonder dat het project verstoord wordt. Het
dient als een sterke basis voor de komende ontwikkelingen in
Bahrein en in de eerste helft van het seizoen.
geen sprong in het diepe voor het team uit Enstone en Viry, maar
eerder een grondige verfijning van het concept van vorig jaar. De
belangrijkste vernieuwingen lijken onder het bodywork verscholen te
zitten. Daar wordt mee bedoeld dat er nadruk is gelegd op de
plaatsing van de krachtbron en de versnellingsbak om zo het
aerodynamische concept te verfijnen. Aan de voorkant is er een
opvallende verandering in de filosofie waar te nemen. De vleugel
wordt niet meer gekarakteriseerd door een verhoogde centrale
sectie, maar eerder door een soort lepel die praktisch parallel is
aan de zijdelingse onderdelen van de vleugel. De sidepods hebben
langwerpige inlaten in plaats van de vierkante van vorig jaar. Ook
zijn de sidepods, net als Sauber, voorzien van een onderlip die de
luchtstroom naar beneden leidt. Deze stroom wordt naar het onderste
deel van de sidepods geleid, die aan de voorkant diep uitgesneden
zijn. Sterke basis Het bovenste profiel loopt aan de achterkant af
om de luchtstroom naar de basis van de diffuser te leiden. Aan de
achterkant valt het ook op hoe compact de versnellingsbak is.
Terwijl de ophangingselementen dezelfde opbouw omvatten, zijn ze in
vergelijking met vorig jaar acht tot tien centimeter naar voren
geplaatst en geïntegreerd ter hoogte van de achterste arm van de
wishbone . Zo wordt de achtervleugel ondersteund, die ook de
uitlaat omringd. Dat duidt op een ingrijpend nieuw ontwerp van het
centrale deel van de diffuser, waardoor het volume van de
luchtstroom, onttrokken aan de Venturi-kanalen, onder de auto wordt
vergroot. De compactheid duidt niet alleen op een andere verdeling
van de downforce over het bodywork, maar ook op een andere
gewichtsverdeling. Matt Harman, de technisch directeur van Alpine,
bevestigde dat tijdens de onthulling. Daarom zijn de Energy Storage
en elementen van het ERS naar achteren verplaatst. Uiteindelijk is
dit een bolide die op papier al de gebreken van de vorige auto
lijkt weg te werken, zonder dat het project verstoord wordt. Het
dient als een sterke basis voor de komende ontwikkelingen in
Bahrein en in de eerste helft van het seizoen.
