Senna's Ferrari-droom: ook Hamiltons idool smachtte naar het rode racepak
Inmiddels is Jan en alleman ervan op de hoogte: Lewis Hamilton
verkast vanaf 2025 naar het almachtige Scuderia Ferrari. Hamilton
is echter niet de eerste F1-wereldkampioen die die droom in
vervulling laat gaan. Juan Manuel Fangio, Alain Prost, Michael
Schumacher en Sebastian Vettel flikten dat kunstje ook. De één met,
de ander zonder succes. "Iedereen is een Ferrari-fan. Zelfs als
diegene zegt van niet, is hij of zij alsnog een Ferrari-fan", zei
Vettel zelfs ooit in een interview. Maar naast het hierboven
genoemde rijtje met grote namen was er nog een coureur met de droom
om ooit races te winnen voor het steigerende paard: Ayrton Senna,
nota bene het idool van Hamilton. Angelo Orsi, persoonlijke
fotograaf en goede vriend van de drievoudig wereldkampioen,
vertelde in 2019 meer over de jongensdroom van Senna aan
RacingNews365. Deal met Todt Begin jaren negentig had Senna al de
intentie om naar Maranello te verkassen. Een voorcontract was zelfs
al getekend, maar door een veto van zijn rivaal en Ferrari-rijder
Alain Prost en een machtsstrijd binnen het team werd het contract
verscheurd door de Italianen. Volgens Orsi zou Senna enkele jaren
later tóch nog uitkomen voor de Italiaanse renstal. "Ayrton baalde
er enorm van dat hij door Prost niet naar Ferrari kon gaan. Enkele
jaren later kwam Jean Todt naar hem toe", trapte Orsi af. "De twee
schudden elkaar de hand en zouden vanaf 1996 samenwerken. De
contracten werden in orde gemaakt en Ferrari wist dat men eindelijk
de meest populaire coureur van de paddock had binnengehaald."
Sprookje "Het moest een sprookje worden voor de Tifosi, die
helemaal gek waren van Ayrton", vervolgde Orsi. "Het zou niet
alleen een uitkomende droom voor de fans zijn, maar ook voor Ayrton
zelf. Hij was namelijk heel vaak bij mij in de omgeving van Imola.
Hij vroeg mij geregeld om samen naar Fiorano [Ferrari's
testcircuit, red.] te gaan. In die tijd testte het team dagelijks.
Ayrton moest undercover gaan zodat hij vervolgens onopvallend op de
brug die over het circuit loopt kon gaan staan. Op die manier
konden we de hele baan zien en kon hij de Ferrari-bolide alsmede de
coureurs optimaal analyseren." "Als we naar huis reden, vertelde
hij mij dat hij ooit zelf op dat circuit zou rijden. Ayrton had
tijdens zijn carrière één grote wens: voor Ferrari rijden. Helaas
heeft het ongeluk die droom uiteen laten spatten."
verkast vanaf 2025 naar het almachtige Scuderia Ferrari. Hamilton
is echter niet de eerste F1-wereldkampioen die die droom in
vervulling laat gaan. Juan Manuel Fangio, Alain Prost, Michael
Schumacher en Sebastian Vettel flikten dat kunstje ook. De één met,
de ander zonder succes. "Iedereen is een Ferrari-fan. Zelfs als
diegene zegt van niet, is hij of zij alsnog een Ferrari-fan", zei
Vettel zelfs ooit in een interview. Maar naast het hierboven
genoemde rijtje met grote namen was er nog een coureur met de droom
om ooit races te winnen voor het steigerende paard: Ayrton Senna,
nota bene het idool van Hamilton. Angelo Orsi, persoonlijke
fotograaf en goede vriend van de drievoudig wereldkampioen,
vertelde in 2019 meer over de jongensdroom van Senna aan
RacingNews365. Deal met Todt Begin jaren negentig had Senna al de
intentie om naar Maranello te verkassen. Een voorcontract was zelfs
al getekend, maar door een veto van zijn rivaal en Ferrari-rijder
Alain Prost en een machtsstrijd binnen het team werd het contract
verscheurd door de Italianen. Volgens Orsi zou Senna enkele jaren
later tóch nog uitkomen voor de Italiaanse renstal. "Ayrton baalde
er enorm van dat hij door Prost niet naar Ferrari kon gaan. Enkele
jaren later kwam Jean Todt naar hem toe", trapte Orsi af. "De twee
schudden elkaar de hand en zouden vanaf 1996 samenwerken. De
contracten werden in orde gemaakt en Ferrari wist dat men eindelijk
de meest populaire coureur van de paddock had binnengehaald."
Sprookje "Het moest een sprookje worden voor de Tifosi, die
helemaal gek waren van Ayrton", vervolgde Orsi. "Het zou niet
alleen een uitkomende droom voor de fans zijn, maar ook voor Ayrton
zelf. Hij was namelijk heel vaak bij mij in de omgeving van Imola.
Hij vroeg mij geregeld om samen naar Fiorano [Ferrari's
testcircuit, red.] te gaan. In die tijd testte het team dagelijks.
Ayrton moest undercover gaan zodat hij vervolgens onopvallend op de
brug die over het circuit loopt kon gaan staan. Op die manier
konden we de hele baan zien en kon hij de Ferrari-bolide alsmede de
coureurs optimaal analyseren." "Als we naar huis reden, vertelde
hij mij dat hij ooit zelf op dat circuit zou rijden. Ayrton had
tijdens zijn carrière één grote wens: voor Ferrari rijden. Helaas
heeft het ongeluk die droom uiteen laten spatten."
