Waarom een snel Visa Cash App RB ophef rond Red Bull kan veroorzaken

Wen er maar aan: AlphaTauri gaat tegenwoordig door het leven als
Visa Cash App RB (VCARB). De livery voor 2024 werd op een
spectaculair evenement in Las Vegas onthuld en het team gaat met
een andere naam, filosofie en benadering het nieuwe seizoen in.
Écht meedoen is het devies en Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda
moeten daar dit jaar een eerste bijdrage aan leveren. De
grondlegger en een belangrijke schakel? Red Bull. De hoofdmacht
heeft de samenwerking met zusterteam VCARB namelijk flink
geïntensiveerd. CEO Peter Bayer en de nieuwe teambaas Laurent
Mekies, nog zo'n verandering bij het Italiaanse team, gooien het
roer om en kopen bijvoorbeeld zo veel mogelijk onderdelen in bij
Red Bull. Het moet voor een verbetering van de prestaties zorgen.
Ligt dat voor de hand? Het lijkt er wel op. In 2023 eindigde
voorganger AlphaTauri als achtste in het constructeurskampioenschap
na forse updates in de eindfase. De stap voorwaarts was enorm en
als VCARB van de Red Bull-onderdelen en -filosofie kan profiteren,
is een nieuwe opmars niet uitgesloten. Toch zal een fikse
prestatieverbetering dit keer niet geruisloos voorbijgaan...
Argusogen Andere teams, en McLaren in het bijzonder, zetten
vraagtekens bij de samenwerking tussen VCARB en Red Bull.
McLaren-CEO Zak Brown zei er recent het volgende over. "Dat teams
samenwerken, gaat volgens mij tegen de definitie van een
constructeur in. Bovendien helpt het niet alleen het B-team, maar
ook het A-team. Het gaat niet om het voordeel voor één team. Ze
profiteren allebei en volgens mij is er geen andere grote sport die
dat toestaat." Het zijn felle uitlatingen en daarom is het zeer
goed mogelijk dat Red Bull ook in de problemen komt als VCARB goede
resultaten laat noteren. Teams zullen toch al snel de integriteit
in twijfel gaan trekken, zeker als de bolides veel op elkaar lijken
in Bahrein. Want is het wenselijk als een zusterteam onderdelen van
de dominante hoofdmacht koopt en zo in de pikorde stijgt? Of is er
dan zelfs meer aan de hand? Uiteraard zijn intensieve
samenwerkingen niet nieuw. Haas koopt onderdelen bij Ferrari en
Williams doet hetzelfde bij Mercedes. Het probleem in deze situatie
is echter dat Red Bull de eigenaar van VCARB is. De invloed is dus
groter dan bij de andere teams en daar zit precies het pijnpunt.
Volgens de reglementen is het niet toegestaan om te veel informatie
met elkaar te delen, maar bij de andere teams kunnen er twijfels
ontstaan of Red Bull die regels niet lichtelijk kan omzeilen. Brown
geeft ook duidelijk aan dat het A-team, Red Bull in dit geval,
profiteert. En als de integriteit van VCARB niet onder druk staat,
profiteert Red Bull dan alsnog van data of tests in de windtunnel?
Het is en blijft de vraag die boven de samenwerking hangt, ook nu
er voorlopig geen onreglementaire zaken zijn voorgevallen. De tekst
gaat verder onder de afbeelding. Rel? Potentieel kan deze situatie
op een rel uitdraaien. In het recente verleden zijn er wel vaker
klachten ingediend en dan ging het alleen over auto's die veel op
elkaar leken. Racing Point kwam in 2020 met de zogenaamde 'roze
Mercedes' en mocht punten inleveren en een boete betalen. Het is
niet uitgesloten dat Visa Cash App RB en Red Bull eenzelfde lot
wacht, afhankelijk van het concept van de beide auto's. Uiteraard
is er voorlopig nog niets aan de hand en zien we alleen wat geklaag
van concurrerende teams. De aantijgingen van Brown gingen ook
vooral over de regels en niet over wat Red Bull en VCARB specifiek
in hun schild voeren. In de Formule 1-wereld kan het sentiment
echter snel veranderen en het lijkt er dan op dat de teams vooral
naar Red Bull gaan kijken. Als groot team drukken ze toch best een
stempel op de sport, omdat Red Bull het enige concern is dat twee
teams in handen heeft. En zo kan het zomaar zijn dat we na de
transfer van Lewis Hamilton en alle andere ontwikkelingen nog een
gespreksonderwerp erbij krijgen. Red Bull en VCARB zullen absoluut
niet de regels willen overtreden, maar reken maar dat de andere
teams met camera's klaarstaan in Bahrein. Als er ook maar ergens
een mogelijkheid is om Red Bull en VCARB te kietelen, zullen ze het
doen. Ook als het niets oplevert en de beide teams netjes handelen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines