Nieuwe RB-bolide een duidelijke voorbode van de Red Bull van Verstappen
Het lijdt geen twijfel dat de VCARB01 als uitgangspunt het ontwerp
van de Red Bull RB19 heeft meegekregen. Meest in het oog springende
bewijs daarvan is het gebruik van pull rod-wielophanging aan de
voorzijde en een push rod-ophanging aan de achterzijde die direct
verbonden is met de versnellingsbak, gelijk aan het team uit Milton
Keynes. De sidepods springen zeer in het oog door het volume dat
sterk is teruggebracht, als ook door de smalle luchtinlaten. We
zien ook dat de ruimte tussen de sidepods en de vloer in volume is
toegenomen, waarbij zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van
de zijdelings impactstructuren die onder de sidepod verborgen
zitten. De bolling die dat in het bodywork teweegbrengt maakt
welhaast dat er een soort mini-bargeboard in de vloer verwerkt zit.
Deze compacte verpakking is mogelijk gemaakt door een
geraffineerde, compacte verpakking van alle motorelementen. De
bovenkant van de sidepods volgt het geleidelijk aflopende profiel
gelijk aan dat van Red Bull, terwijl de ook een luchtkanaal
(vergelijkbaar met een waterglijbaan) dat bijvoorbeeld de Alpine en
Aston Martin kenmerkt ook zichtbaar is. De luchtopeningen aan de
achterzijde zijn enorm en moeten er op toezien dat alle warmte van
onder de motorkap goed wordt afgevoerd, maar ze zorgen er ook voor
dat een goede portie luchtstroom richting de beamwing gestuurd
wordt. Het maakt dat er geen extra ventilatiekieuwen gebruikt
hoeven te worden, los van wellicht enkele kieuwen tijdens de
warmere races op de F1-kalender. Auto van een topteam Het
achterbodywork is aan de onderzijde erg nauw, hetgeen er op dat
duidt dat zowel de versnellingsbak als ook de onderdelen van de
achteras zeer strak zijn verpakt. Aan de andere zijde, aan de
voorzijde, valt de neus op. Die loopt door tot het voorste punt van
de voorste horizontale ligger en laat aan de onderzijde een
geraffineerde overgang naar de kiel van het chassis zien. De
details van deze auto zijn sowieso zeer geraffineerd en stralen de
zorgvuldigheid van een topteam uit in plaats van dat van een
juniorteam. De ambities van de Red Bull-groep om het team uit
Faenza verder naar voren te helpen, stralen van de auto af, waarbij
het misschien ook een voorbode is van wat we in extremen van Red
Bull kunnen verwachten. Het is zeer waarschijnlijk immers dat de
concepten van beide auto's welhaast inwisselbaar zullen zijn,
waardoor de twee bolides naast elkaar ontwikkeld kunnen worden. Het
zal een strategie zijn die niet goed zal vallen bij de
concurrentie, aangezien RB gezien zal worden als een gevaarlijke
partner van het al zo dominante team uit Milton Keynes.
van de Red Bull RB19 heeft meegekregen. Meest in het oog springende
bewijs daarvan is het gebruik van pull rod-wielophanging aan de
voorzijde en een push rod-ophanging aan de achterzijde die direct
verbonden is met de versnellingsbak, gelijk aan het team uit Milton
Keynes. De sidepods springen zeer in het oog door het volume dat
sterk is teruggebracht, als ook door de smalle luchtinlaten. We
zien ook dat de ruimte tussen de sidepods en de vloer in volume is
toegenomen, waarbij zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van
de zijdelings impactstructuren die onder de sidepod verborgen
zitten. De bolling die dat in het bodywork teweegbrengt maakt
welhaast dat er een soort mini-bargeboard in de vloer verwerkt zit.
Deze compacte verpakking is mogelijk gemaakt door een
geraffineerde, compacte verpakking van alle motorelementen. De
bovenkant van de sidepods volgt het geleidelijk aflopende profiel
gelijk aan dat van Red Bull, terwijl de ook een luchtkanaal
(vergelijkbaar met een waterglijbaan) dat bijvoorbeeld de Alpine en
Aston Martin kenmerkt ook zichtbaar is. De luchtopeningen aan de
achterzijde zijn enorm en moeten er op toezien dat alle warmte van
onder de motorkap goed wordt afgevoerd, maar ze zorgen er ook voor
dat een goede portie luchtstroom richting de beamwing gestuurd
wordt. Het maakt dat er geen extra ventilatiekieuwen gebruikt
hoeven te worden, los van wellicht enkele kieuwen tijdens de
warmere races op de F1-kalender. Auto van een topteam Het
achterbodywork is aan de onderzijde erg nauw, hetgeen er op dat
duidt dat zowel de versnellingsbak als ook de onderdelen van de
achteras zeer strak zijn verpakt. Aan de andere zijde, aan de
voorzijde, valt de neus op. Die loopt door tot het voorste punt van
de voorste horizontale ligger en laat aan de onderzijde een
geraffineerde overgang naar de kiel van het chassis zien. De
details van deze auto zijn sowieso zeer geraffineerd en stralen de
zorgvuldigheid van een topteam uit in plaats van dat van een
juniorteam. De ambities van de Red Bull-groep om het team uit
Faenza verder naar voren te helpen, stralen van de auto af, waarbij
het misschien ook een voorbode is van wat we in extremen van Red
Bull kunnen verwachten. Het is zeer waarschijnlijk immers dat de
concepten van beide auto's welhaast inwisselbaar zullen zijn,
waardoor de twee bolides naast elkaar ontwikkeld kunnen worden. Het
zal een strategie zijn die niet goed zal vallen bij de
concurrentie, aangezien RB gezien zal worden als een gevaarlijke
partner van het al zo dominante team uit Milton Keynes.
