Waarom de concurrentie dit 'afschuwelijke' Red Bull-trucje toepast

Red Bull staat er al jaren om bekend, het uitrusten van de Formule
1-bolides met een pull rod-wielophanging aan de voorkant en een
push rod-ophanging aan de achterkant. McLaren volgde dat voorbeeld
al eerder en de eerste teampresentaties toonden aan dat per 2024
ook Stake F1 en RB op die toer gaan. Maar waarom? Een pull
rod-ophanging wordt lager aan het chassis bevestigd, wat zorgt voor
een lager zwaartepunt van de auto. Door deze afstelling wordt het
'anti-duik' effect gerealiseerd aan de voorkant van de bolide.
Zodoende wordt een auto minder gevoelig voor richtingveranderingen
of voor het in- en uitveren bij het aanremmen van of uitaccelereren
uit de bochten. Een auto die te allen tijde vlakker op het asfalt
staat, kan terugvallen op een stabieler aerodynamisch concept. Een
pull rod trekt over de hobbels van een circuit aan de vering, waar
de hoger geplaatste push rod de vering 'induwt', hetgeen de namen
verklaart. Er is echter meer trekkracht voor nodig om een pull rod
te laten werken dan duwkracht om een push rod goed te laten werken.
Desodanks kan een pull rod net wat dunner worden uitgevoerd, omdat
carbon als eigenschap heeft dat het gevoeliger is voor compressie
dan voor trekkende krachten. Aan beide kanten bespaar je daar zo'n
100 gram mee. Alleen maar voordelen, dus? Nee, dat toch niet, zo
weet ook James Key, technisch kopstuk van Stake F1, één van de
teams dit per 2024 dus ook met een pull rod-ophanging aan de
voorzijde gaat rijden. "Afschuwelijk", noemt hij het zelfs
tegenover Racefans . "Het is vanuit mechanisch oogpunt een
afschuwelijke onderneming, die bovendien gewicht toevoegt aan het
geheel. Er zijn veel negatieve bijkomstigheden, maar als je die
weet te overwinnen, krijg je er een snellere auto door en is het
dus de moeite waard." Hieronder zie je Red Bull, Stake F1 en RB met
de pull rod-ophanging in vergelijking met de push rod-ophanging van
AlphaTauri in 2023. 'Aerodynamische tool' Key legt uit dat het
positioneren van de ophangingselementen een stuk lastiger is
geworden en dat het voor de monteurs veel lastiger is om eraan te
werken, omdat het zo laag onderaan het chassis is bevestigd, daar
waar bijvoorbeeld ook pedalen van de auto bevestigd zijn. Maar
waarom dan al die moeite doen voor een pull rod-ophanging? Dat
heeft dus allemaal met die balansverdeling te maken, zo
verduidelijkt Key in zijn eigen woorden ten overstaan van onder
andere RacingNews365 . "Het is beter voor de aerodynamica. Het
toont aan dat met deze generatie F1-auto's de ophanging veel meer
een aerodynamische tool is geworden, in plaats van het enkel iets
is dat de wielen op zijn plaats houdt." Met andere woorden, de
ophangingen worden veel meer gebruikt om het aerodynamische concept
zo optimaal en constant mogelijk te laten werken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines