12 februari, een vervloekte testdag in de Formule 1
Het woord zegt het eigenlijk al, 'wintertest'. Er wordt in de
winter getest ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, maar toch
keek mijn eind februari 2018 even vreemd op toen het op de ochtend
van de testsessie in Barcelona sneeuwde. De ochtendsessie kwam in
zijn geheel te vervallen, maar het was niet de eerste keer dat de
elementen der natuur testwerk verhinderden. Op 12 februari 2009
bijvoorbeeld testte drie teams, te weten Ferrari, Toyota en BMW
Sauber in Bahrein, juist om niet het risico te lopen dat regen op
het Europese continent het aantal testkilometers drastisch
terugbracht. Echter, het waren zandstormen die precies dat
teweegbrachten. De drie teams reden allemaal slechts één ronde,
voordat de rode vlag werd uitgehangen. Oeps! Sneeuwbuien of
zandstormen zie je misschien nog wel aankomen, maar op 12 februari
2005 werd een testsessie voor Michelin voor om een wel heel
bijzondere reden langdurig stilgelegd. Het circuit van Jerez werd
kunstmatig nat gemaakt en dat was direct ook de aanleiding voor de
problemen. De zwaar met water beladen bewateringstruck gleed op het
natte asfalt van de baan en belandde in de grindbak. Door het
enorme gewicht van de watertruck kwam die daar met geen enkele
mogelijkheid op eigen kracht ook weer uit. Anno 2024 wordt er enkel
in Bahrein getest, maar zoals 2009 is ook dat geen garantie voor no
stop-actie. Enig oponthoud is vandaag de dag extra kostbaar,
aangezien er een totaal van slechts drie testdagen op het programma
staat. Dit jaar worden de testdagen verreden op 21, 22 en 23
februari.
winter getest ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, maar toch
keek mijn eind februari 2018 even vreemd op toen het op de ochtend
van de testsessie in Barcelona sneeuwde. De ochtendsessie kwam in
zijn geheel te vervallen, maar het was niet de eerste keer dat de
elementen der natuur testwerk verhinderden. Op 12 februari 2009
bijvoorbeeld testte drie teams, te weten Ferrari, Toyota en BMW
Sauber in Bahrein, juist om niet het risico te lopen dat regen op
het Europese continent het aantal testkilometers drastisch
terugbracht. Echter, het waren zandstormen die precies dat
teweegbrachten. De drie teams reden allemaal slechts één ronde,
voordat de rode vlag werd uitgehangen. Oeps! Sneeuwbuien of
zandstormen zie je misschien nog wel aankomen, maar op 12 februari
2005 werd een testsessie voor Michelin voor om een wel heel
bijzondere reden langdurig stilgelegd. Het circuit van Jerez werd
kunstmatig nat gemaakt en dat was direct ook de aanleiding voor de
problemen. De zwaar met water beladen bewateringstruck gleed op het
natte asfalt van de baan en belandde in de grindbak. Door het
enorme gewicht van de watertruck kwam die daar met geen enkele
mogelijkheid op eigen kracht ook weer uit. Anno 2024 wordt er enkel
in Bahrein getest, maar zoals 2009 is ook dat geen garantie voor no
stop-actie. Enig oponthoud is vandaag de dag extra kostbaar,
aangezien er een totaal van slechts drie testdagen op het programma
staat. Dit jaar worden de testdagen verreden op 21, 22 en 23
februari.
