Waarom we zoveel 'naakte' Formule 1-auto's zien in 2024
Sinds 2022 zien we jaar op jaar steeds meer zwart terugkeren in de
liveries van vrijwel elk team. Wat zwart is, is eigenlijk 'naakt'
carbon. Met andere woorden, het zijn delen van de auto die op geen
enkele manier voorzien zijn van verf of wrapping . Dat deze trend
in 2022 is ingezet, is niet verwonderlijk. Het was het eerste jaar
onder de nieuwe reglementen die de auto's een stuk zwaarder maken.
Sterker nog, het aantal teams dat onder het minimumgewicht wist te
blijven, was op één hand te tellen. Door het beperken van de
hoeveelheid verf op de auto, wat toch een relatief zwaar goedje is,
werden belangrijke (kilo)grammen uitgespaard. Alfa
Romeo-teammanager rekende in 2023 voor dat met een volledig
gekleurde livery ongeveer 6 kilo aan verf gemoeid is. In het tweede
jaar van de nieuwe regels (2023) doken vrijwel alle teams wél onder
dit gewichtslimiet, mede geholpen door andermaal het sterk staaltje
verfbesparing. Waarom zien we dan dit jaar alsnog wéér naaktere
bolides? Gewichtsbesparing is één, gewichtsverdeling is twee. Hoe
meer je onder de gewichtslimiet zit, hoe meer kilo's je ergens toe
zal moeten voegen. Dat is voordelig, want die kilo's zijn naar
eigen inzicht te plaatsen in het chassis. Doorgaans wil je het
gewicht zo laag mogelijk in de auto hebben voor een gunstiger
zwaartepunt van de auto. Door gewicht over de lengte van de auto te
verplaatsen, kan je ook weer spelen met de balans van de auto,
afhankelijk van hoe de auto zich zonder dat balastgewicht gedraagt.
Naakt carbon als prominent onderdeel van de auto. Mooi? Daar zijn
de meningen over verdeeld. Functioneel? Dat zeker, maar kijk niet
vreemd op als dit op enig moment verboden gaat worden, want
ontegenzeggelijk gaat er toch een stukje brand identity verloren
als de auto's over de hele linie meer op elkaar gaan lijken.
liveries van vrijwel elk team. Wat zwart is, is eigenlijk 'naakt'
carbon. Met andere woorden, het zijn delen van de auto die op geen
enkele manier voorzien zijn van verf of wrapping . Dat deze trend
in 2022 is ingezet, is niet verwonderlijk. Het was het eerste jaar
onder de nieuwe reglementen die de auto's een stuk zwaarder maken.
Sterker nog, het aantal teams dat onder het minimumgewicht wist te
blijven, was op één hand te tellen. Door het beperken van de
hoeveelheid verf op de auto, wat toch een relatief zwaar goedje is,
werden belangrijke (kilo)grammen uitgespaard. Alfa
Romeo-teammanager rekende in 2023 voor dat met een volledig
gekleurde livery ongeveer 6 kilo aan verf gemoeid is. In het tweede
jaar van de nieuwe regels (2023) doken vrijwel alle teams wél onder
dit gewichtslimiet, mede geholpen door andermaal het sterk staaltje
verfbesparing. Waarom zien we dan dit jaar alsnog wéér naaktere
bolides? Gewichtsbesparing is één, gewichtsverdeling is twee. Hoe
meer je onder de gewichtslimiet zit, hoe meer kilo's je ergens toe
zal moeten voegen. Dat is voordelig, want die kilo's zijn naar
eigen inzicht te plaatsen in het chassis. Doorgaans wil je het
gewicht zo laag mogelijk in de auto hebben voor een gunstiger
zwaartepunt van de auto. Door gewicht over de lengte van de auto te
verplaatsen, kan je ook weer spelen met de balans van de auto,
afhankelijk van hoe de auto zich zonder dat balastgewicht gedraagt.
Naakt carbon als prominent onderdeel van de auto. Mooi? Daar zijn
de meningen over verdeeld. Functioneel? Dat zeker, maar kijk niet
vreemd op als dit op enig moment verboden gaat worden, want
ontegenzeggelijk gaat er toch een stukje brand identity verloren
als de auto's over de hele linie meer op elkaar gaan lijken.
