Dit eist Hamilton van Mercedes om Verstappen dit jaar te kunnen verslaan
Lewis Hamilton heeft in de afgelopen twee opeenvolgende seizoenen
geen overwinning geboekt, omdat Mercedes er niet in slaagde om een
kampioenswaardige auto te bouwen. Mercedes' rappe tempo van 2014
tot 2021 leverde het team een indrukwekkende reeks
constructeurskampioenschappen op. Na een moeilijkere periode, nadat
begin 2022 nieuwe, technische reglementen van kracht werden, gaat
het team nu haar laatste F1-seizoen samen met Lewis Hamilton in. De
zevenvoudig kampioen begint in 2025 aan een nieuw hoofdstuk met
Ferrari, waardoor de meest succesvolle combinatie van coureur en
team in de geschiedenis van de F1 zal ophouden te bestaan. Hamilton
hoopt ongetwijfeld zijn periode bij Mercedes met een goed gevoel af
te sluiten. Wat moet er gebeuren om de 39-jarige coureur weer naar
succes te brengen? Vorig jaar, tijdens de seizoensopening in
Bahrein, uitte Hamilton direct zijn frustraties en uitte hij
kritiek op het team. "Vorig jaar (verwijzend naar 2022, red.) heb
ik ze dingen gezegd", zei hij toen. "Ik heb in zoveel auto's
gereden in mijn leven, ik weet wat een auto nodig heeft en ik weet
wat een auto niet nodig heeft. Ik denk dat het echt om
verantwoording gaat. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen en
zeggen: 'Ja, weet je wat? We hebben niet naar je geluisterd'."
Balans en downforce achter Hamilton voegde eraan toe dat het team
moest werken aan 'de balans in de bochten, moest kijken naar alle
zwakke punten en als team gewoon de koppen bij elkaar moest
steken'. Tijdens de daaropvolgende race, in Saoedi-Arabië, merkte
Hamilton op dat Mercedes 'veel minder downforce had'. "We moeten
vooral de downforce aan de achterkant verbeteren. Hoe meer
downforce we achter krijgen, hoe stabieler de achterkant wordt en
hoe zekerder ik de bochten aan kan vallen." De auto onderging vorig
jaar tijdens het seizoen verschillende ontwikkelingen, waarbij de
eerste grote upgrade werd geleverd tijdens de Grand Prix van
Monaco. Mercedes koos ervoor om de ontwikkelingsrichting te
veranderen en hoewel Hamilton aanvankelijk vol lof was over de
inspanningen, werd het team niet drastisch sneller. Tijdens de
Grand Prix van Japan in september uitte Hamilton opnieuw zijn
frustraties. Helaas voor Hamilton werden zijn zorgen over de
downforce aan de achterkant van zijn Mercedes-bolide niet
weggenomen. "We hebben nog lang geen downforce achter, dus daarom
zijn we zo langzaam in de eerste sector", merkte hij op. "Maar de
ronden voelden erg goed. We zijn echter een hele seconde verwijderd
van poleposition, het is gestoord. Het is voor ons als team
zorgwekkend om nu nog steeds een seconde achterstand te hebben als
we het gat op weg naar 2024 willen dichten." Positie van de cockpit
Hamilton bracht tijdens de derde race van het seizoen in Australië
een merkwaardige kwestie ter sprake toen hij zijn ongenoegen uitte
over de positionering van de cockpit. Dit had volgens hem een
directe invloed op zijn gevoel achter het stuur en leidde dit tot
een ongemakkelijke ervaring. "Als je naar het verleden kijkt, heb
ik altijd genoten van een auto met overstuur," zei hij. "Ik weet
niet of mensen dit weten, maar wij bij Mercedes zitten dichter op
de voorwielen dan alle andere coureurs. Onze cockpit zit te ver
naar voren. Als je rijdt, heb je het gevoel dat je bovenop de
voorwielen zit en dat is het slechtste gevoel dat je kunt hebben
als je in een auto rijdt." Overigens zei George Russell dat hij
nergens last van had. Toto Wolff beloofde de zevenvoudig kampioen
dat het probleem aangepakt zou worden op weg naar dit seizoen. Meer
voorspelbaarheid Hamiltons meest recente race was geen pretje, want
tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi kwalificeerde hij zich als
elfde, alvorens hij slechts als negende over de finish kwam. Een
lichtpuntje voor de Brit was het feit dat hij na de race niet
opnieuw achter het stuur van de W14 hoefde te kruipen. Na de
kwalificatie gaf Hamilton namelijk opnieuw aan problemen te hebben
met de auto. "Het is gewoon een erg onvoorspelbare auto, hij is al
het hele jaar hetzelfde", zei hij. "Hij is inconsistenter dan ooit
tevoren. Hij gaat op en neer, elke bocht vanaf het moment dat je
remt, het moment dat je instuurt, het moment dat je de apex raakt,
hij is enorm uit balans. Het is heel moeilijk te voorspellen wat er
gaat gebeuren." Een dergelijk probleem is een van de meest
frustrerende problemen waar een coureur last van kan hebben, omdat
het zorgt voor een gebrek aan vertrouwen in de bolide. Een gebrek
aan vertrouwen zorgt ervoor dat je de auto niet tot het uiterste
kan pushen. Hamilton heeft het de afgelopen twee jaar niet naar
zijn zin gehad, maar als Mercedes zijn problemen met succes heeft
aangepakt, kan de 103-voudig Grand Prix-winnaar misschien met een
tevreden gevoel afscheid nemen. Alles wordt duidelijk wanneer de
W15 deze woensdag wordt onthuld, voorafgaand aan de wintertest in
Bahrein van 21 tot en met 23 februari.
geen overwinning geboekt, omdat Mercedes er niet in slaagde om een
kampioenswaardige auto te bouwen. Mercedes' rappe tempo van 2014
tot 2021 leverde het team een indrukwekkende reeks
constructeurskampioenschappen op. Na een moeilijkere periode, nadat
begin 2022 nieuwe, technische reglementen van kracht werden, gaat
het team nu haar laatste F1-seizoen samen met Lewis Hamilton in. De
zevenvoudig kampioen begint in 2025 aan een nieuw hoofdstuk met
Ferrari, waardoor de meest succesvolle combinatie van coureur en
team in de geschiedenis van de F1 zal ophouden te bestaan. Hamilton
hoopt ongetwijfeld zijn periode bij Mercedes met een goed gevoel af
te sluiten. Wat moet er gebeuren om de 39-jarige coureur weer naar
succes te brengen? Vorig jaar, tijdens de seizoensopening in
Bahrein, uitte Hamilton direct zijn frustraties en uitte hij
kritiek op het team. "Vorig jaar (verwijzend naar 2022, red.) heb
ik ze dingen gezegd", zei hij toen. "Ik heb in zoveel auto's
gereden in mijn leven, ik weet wat een auto nodig heeft en ik weet
wat een auto niet nodig heeft. Ik denk dat het echt om
verantwoording gaat. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen en
zeggen: 'Ja, weet je wat? We hebben niet naar je geluisterd'."
Balans en downforce achter Hamilton voegde eraan toe dat het team
moest werken aan 'de balans in de bochten, moest kijken naar alle
zwakke punten en als team gewoon de koppen bij elkaar moest
steken'. Tijdens de daaropvolgende race, in Saoedi-Arabië, merkte
Hamilton op dat Mercedes 'veel minder downforce had'. "We moeten
vooral de downforce aan de achterkant verbeteren. Hoe meer
downforce we achter krijgen, hoe stabieler de achterkant wordt en
hoe zekerder ik de bochten aan kan vallen." De auto onderging vorig
jaar tijdens het seizoen verschillende ontwikkelingen, waarbij de
eerste grote upgrade werd geleverd tijdens de Grand Prix van
Monaco. Mercedes koos ervoor om de ontwikkelingsrichting te
veranderen en hoewel Hamilton aanvankelijk vol lof was over de
inspanningen, werd het team niet drastisch sneller. Tijdens de
Grand Prix van Japan in september uitte Hamilton opnieuw zijn
frustraties. Helaas voor Hamilton werden zijn zorgen over de
downforce aan de achterkant van zijn Mercedes-bolide niet
weggenomen. "We hebben nog lang geen downforce achter, dus daarom
zijn we zo langzaam in de eerste sector", merkte hij op. "Maar de
ronden voelden erg goed. We zijn echter een hele seconde verwijderd
van poleposition, het is gestoord. Het is voor ons als team
zorgwekkend om nu nog steeds een seconde achterstand te hebben als
we het gat op weg naar 2024 willen dichten." Positie van de cockpit
Hamilton bracht tijdens de derde race van het seizoen in Australië
een merkwaardige kwestie ter sprake toen hij zijn ongenoegen uitte
over de positionering van de cockpit. Dit had volgens hem een
directe invloed op zijn gevoel achter het stuur en leidde dit tot
een ongemakkelijke ervaring. "Als je naar het verleden kijkt, heb
ik altijd genoten van een auto met overstuur," zei hij. "Ik weet
niet of mensen dit weten, maar wij bij Mercedes zitten dichter op
de voorwielen dan alle andere coureurs. Onze cockpit zit te ver
naar voren. Als je rijdt, heb je het gevoel dat je bovenop de
voorwielen zit en dat is het slechtste gevoel dat je kunt hebben
als je in een auto rijdt." Overigens zei George Russell dat hij
nergens last van had. Toto Wolff beloofde de zevenvoudig kampioen
dat het probleem aangepakt zou worden op weg naar dit seizoen. Meer
voorspelbaarheid Hamiltons meest recente race was geen pretje, want
tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi kwalificeerde hij zich als
elfde, alvorens hij slechts als negende over de finish kwam. Een
lichtpuntje voor de Brit was het feit dat hij na de race niet
opnieuw achter het stuur van de W14 hoefde te kruipen. Na de
kwalificatie gaf Hamilton namelijk opnieuw aan problemen te hebben
met de auto. "Het is gewoon een erg onvoorspelbare auto, hij is al
het hele jaar hetzelfde", zei hij. "Hij is inconsistenter dan ooit
tevoren. Hij gaat op en neer, elke bocht vanaf het moment dat je
remt, het moment dat je instuurt, het moment dat je de apex raakt,
hij is enorm uit balans. Het is heel moeilijk te voorspellen wat er
gaat gebeuren." Een dergelijk probleem is een van de meest
frustrerende problemen waar een coureur last van kan hebben, omdat
het zorgt voor een gebrek aan vertrouwen in de bolide. Een gebrek
aan vertrouwen zorgt ervoor dat je de auto niet tot het uiterste
kan pushen. Hamilton heeft het de afgelopen twee jaar niet naar
zijn zin gehad, maar als Mercedes zijn problemen met succes heeft
aangepakt, kan de 103-voudig Grand Prix-winnaar misschien met een
tevreden gevoel afscheid nemen. Alles wordt duidelijk wanneer de
W15 deze woensdag wordt onthuld, voorafgaand aan de wintertest in
Bahrein van 21 tot en met 23 februari.
