'Lelijke' Mercedes-bolide baart opzien: "Alles gedaan wat we wilden doen"
Op woensdagochtend was het Mercedes dat als voorlaatste team haar
nieuwe F1-auto aan de wereld toonde. De W15 ziet er opvallend uit,
met interessante vormen en onderdelen. James Allison, vorig jaar
teruggekeerd als technisch directeur, geeft tekst en uitleg bij
zijn nieuwste strijdwapen. "Het designproces is een lang proces van
minstens een jaar. Een nieuwe auto kan je meer veranderen dan de
oude auto tijdens een seizoen. Het voornaamste doel blijft echter
elk jaar hetzelfde: de zwakke plekken van de vorige bolide
identificeren en oplossen voor je nieuwe auto." "Al vroeg in het
jaar krijg je door wat de achilleshielen zijn van je auto, waarna
je op zoek kan gaan naar een goede balans. De achilleshielen
aanpakken, terwijl je de sterke punten van je auto probeert mee te
nemen naar het volgende seizoen." Lelijke bovenkant om de vloer aan
het werk te zetten Gevraagd naar de voornaamste probleemgebieden,
wijst Allison meteen naar de achteras. "Daar lag de voornaamste
focus op. Vorig jaar was de auto onvoorspelbaar aan de achterkant
en de coureurs hebben daar vaak over geklaagd. Daar hebben we hard
aan gewerkt, om ervoor te zorgen dat we een auto hebben die de
coureurs gerust stelt." "Daarnaast hebben we ook gepoogd om een
minder draggy auto te bouwen en voor meer performance in de bochten
te zorgen. Op andere vlakken zijn we ook aan de slag gegaan. Het
DRS-effect en de pitstops, bijvoorbeeld. We waren goed in constante
pitstoptijden klokken, maar die tijden waren wel enkele tienden van
een seconde langzamer dan die van onze concurrenten. Hopelijk
hebben we op dat vlak stappen gezet." Achterin de bolide heeft
Mercedes voor twee grote wijzigingen gekozen. Een duur en lastig
project was de verpakking van de versnellingsbak en de bouw van een
nieuw chassis. "Dat kost veel geld en daardoor moet je op andere
vlakken concessies doen. Dit jaar hebben we dat gedaan, wat
betekent dat we op andere vlakken het wiel niet opnieuw hebben
proberen uit te vinden." Allison benadrukt dat er onder de bolide
ook veel tijd wordt gewonnen, maar dat dit niet zichtbaar is. "Het
meeste van een F1-auto is niet zichtbaar. Dat is altijd al zo
geweest, maar met deze generatie F1-bolides nog meer. Alles wat je
bovenop ziet, zijn lelijke, inefficiënte conditioners die de vloer
proberen te helpen om zijn goede werk te doen. Of een auto
effectief is of niet ligt aan hoe goed de vloer aerodynamisch
gezien de ruimte krijgt om zijn werk te doen." Tevreden maar
voorzichtig Al met al is Allison positief gestemd. "Het is net
Kerst. Het is spannend, je wilt de baan op en je wilt dat de tijd
vliegt. Tegelijkertijd weet je dat je misschien niet helemaal
tevreden gaat zijn met de cadeautjes die je opent. Echt relaxed is
deze fase van het jaar dus niet, maar het is wel adembenemend. Ik
zou het niet anders willen zien. Nadat ik een paar jaar geen
technisch directeur ben geweest, begin ik weer te herinneren hoe
het voelde", aldus de Brit. "Ik heb het gevoel dat we alles gedaan
hebben wat we wilden doen. Op sommige vlakken kan je door de regels
weinig progressie boeken en ben je dus altijd ontevreden. Pas als
we echt de baan opgaan, weten we nog niets zeker, maar ik kan wel
zeggen dat we allemaal een goed gevoel hebben. F1 is echter een
relative game . Of we goed genoeg hebben gepresteerd om ook
daadwerkelijk competitief te zijn, dat zal de tijd uitwijzen. We
weten namelijk niet wat de rest heeft gedaan", zo sluit het
Mercedes-kopstuk af
nieuwe F1-auto aan de wereld toonde. De W15 ziet er opvallend uit,
met interessante vormen en onderdelen. James Allison, vorig jaar
teruggekeerd als technisch directeur, geeft tekst en uitleg bij
zijn nieuwste strijdwapen. "Het designproces is een lang proces van
minstens een jaar. Een nieuwe auto kan je meer veranderen dan de
oude auto tijdens een seizoen. Het voornaamste doel blijft echter
elk jaar hetzelfde: de zwakke plekken van de vorige bolide
identificeren en oplossen voor je nieuwe auto." "Al vroeg in het
jaar krijg je door wat de achilleshielen zijn van je auto, waarna
je op zoek kan gaan naar een goede balans. De achilleshielen
aanpakken, terwijl je de sterke punten van je auto probeert mee te
nemen naar het volgende seizoen." Lelijke bovenkant om de vloer aan
het werk te zetten Gevraagd naar de voornaamste probleemgebieden,
wijst Allison meteen naar de achteras. "Daar lag de voornaamste
focus op. Vorig jaar was de auto onvoorspelbaar aan de achterkant
en de coureurs hebben daar vaak over geklaagd. Daar hebben we hard
aan gewerkt, om ervoor te zorgen dat we een auto hebben die de
coureurs gerust stelt." "Daarnaast hebben we ook gepoogd om een
minder draggy auto te bouwen en voor meer performance in de bochten
te zorgen. Op andere vlakken zijn we ook aan de slag gegaan. Het
DRS-effect en de pitstops, bijvoorbeeld. We waren goed in constante
pitstoptijden klokken, maar die tijden waren wel enkele tienden van
een seconde langzamer dan die van onze concurrenten. Hopelijk
hebben we op dat vlak stappen gezet." Achterin de bolide heeft
Mercedes voor twee grote wijzigingen gekozen. Een duur en lastig
project was de verpakking van de versnellingsbak en de bouw van een
nieuw chassis. "Dat kost veel geld en daardoor moet je op andere
vlakken concessies doen. Dit jaar hebben we dat gedaan, wat
betekent dat we op andere vlakken het wiel niet opnieuw hebben
proberen uit te vinden." Allison benadrukt dat er onder de bolide
ook veel tijd wordt gewonnen, maar dat dit niet zichtbaar is. "Het
meeste van een F1-auto is niet zichtbaar. Dat is altijd al zo
geweest, maar met deze generatie F1-bolides nog meer. Alles wat je
bovenop ziet, zijn lelijke, inefficiënte conditioners die de vloer
proberen te helpen om zijn goede werk te doen. Of een auto
effectief is of niet ligt aan hoe goed de vloer aerodynamisch
gezien de ruimte krijgt om zijn werk te doen." Tevreden maar
voorzichtig Al met al is Allison positief gestemd. "Het is net
Kerst. Het is spannend, je wilt de baan op en je wilt dat de tijd
vliegt. Tegelijkertijd weet je dat je misschien niet helemaal
tevreden gaat zijn met de cadeautjes die je opent. Echt relaxed is
deze fase van het jaar dus niet, maar het is wel adembenemend. Ik
zou het niet anders willen zien. Nadat ik een paar jaar geen
technisch directeur ben geweest, begin ik weer te herinneren hoe
het voelde", aldus de Brit. "Ik heb het gevoel dat we alles gedaan
hebben wat we wilden doen. Op sommige vlakken kan je door de regels
weinig progressie boeken en ben je dus altijd ontevreden. Pas als
we echt de baan opgaan, weten we nog niets zeker, maar ik kan wel
zeggen dat we allemaal een goed gevoel hebben. F1 is echter een
relative game . Of we goed genoeg hebben gepresteerd om ook
daadwerkelijk competitief te zijn, dat zal de tijd uitwijzen. We
weten namelijk niet wat de rest heeft gedaan", zo sluit het
Mercedes-kopstuk af
